بررسی دیدگاه ژان بُودِن درباره دین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه ادیان و عرفان، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 دانشجوی دکتری ادیان و عرفان، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران

چکیده

ژان بُودِن، فیلسوف و حقوقدان مشهور فرانسوی در قرن شانزدهم است. ماهیت دقیق عقاید دینی وی به‌‌دشواری قابل تشخیص است؛ اما بر اساس آثار وی و شواهد موجود می‌توان گفت وی با وجود دفاع از کلیسای کاتولیک و انتساب خود به آن، انتقاداتی را بر بعضی آداب و رسوم مذهبی اقتدار پاپی و ... داشته است. جستار حاضر با استفاده از روش کتابخانه‌ای، اسنادی و تحلیل محتواست. هدف در این پژوهش، بررسی دیدگاه‌های ژان بودن دربارۀ دین است. وی از تکثر عقاید بیزار بود و وجود یک دین را در برابر وجود دین‌های متکثر ترجیح می‌داد؛ زیرا به وحدت معتقد بود. او گفتگوی ادیانی و زمینهٔ مشترک ادیان را فراهم کرد. به دین طبیعی در تقابل با دین وحیانی باور داشت؛ درنتیجه دینی که او به آن باور داشت و آن را برای همگان در دسترس می‌دانست، دین حقیقی بود. دین حقیقی را روی‌آوردن خالصانهٔ روح به سوی خدای متعال می‌دانست. با وجود تکثر موجود در طبیعت، بر اساس هماهنگی طبیعت کوشید همان الگو را برای هماهنگی و سازش و مدارای کل جهان در نظر بگیرد که مدارای دینی یکی از آنهاست.
کلیدواژه ها: ژان بودن، گفتگوی ادیان، مدارا، دین.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bodin, Jean (2010). Colloquium of the Seven about Secrets of the Sublime, translated by Leathers Kuntz, Marion: Penn State Press.
Budin, Jean (1995). On the Demon-mania of Witches, translated by Randy A. Scott, Toronto: Victoria University.
Bodin, Jean; Du Puys, Jacques (2002). De La Démonomanie Des Sorciers: a Monseignevr M. Chrestofle de Thou Cheualier Seigneur de Coeli, premier President en la Cour de Parlement, & Conseiller du Roy en son priué Conseil. A Paris: Chez Iacques du Puys Libraire Iuré.[permanent dead link].
Contadini, Anna; Norton, Claire (2013). The Renaissance and the Ottoman World, Ashgate Publishing, Ltd.
Jones, Harry Stuart Vedder (1919). Spenser's Defense of Lord Grey, University of Illinois.
Lloyd, Howell A. (2017). Jean Bodin: 'this Pre-eminent Man of France: An Intellectual Biography, Oxford: Oxford University Press.
Rose, Paul Lawrence (1980). Bodin and the Great God of Nature: The Moral and Religious Universe of a Judaiser, Droz.
Strenski, Ivan (2015). Understanding Theories of Religion: An Introduction, Publisher: John Wiley & Sons.
Tylor, E. B. (1903 [1871]). Primitive Culture, 4th Edition, London: Murray.