اقسام قدیس در کلیسای ارتدوکس روسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشگر و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادیان ابراهیمی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم.

چکیده

آموزه قدیس و الاهیات شمایلی مکمل آن از پررنگ‌ترین مفاهیم الاهیاتی زندگی مؤمنان ارتدوکس روسی است که در گستره وسیعی از حیات فردی تا زندگی جمعی و آیین‌های کلیسایی همراه مؤمنان است. به اعتقاد روس‌ها، قدیسان کسانی هستند که در زندگی به حضرت عیسی تأسی کرده و بسته به وضعیت و موقعیتشان راه مناسب رسیدن به این مقام را یافته‌اند و از این‌رو شایسته تکریم‌اند. مؤمنان روس می‌کوشند با تأسی به حضرت عیسی و یاری‌طلبیدن از قدیسان راه ورود به کلیسای آسمانی را بپیمایند و به خدا تشبه پیدا کنند. از آنجا که هر کس در زندگی موقعیت خاص خود را دارد، راه رسیدن به این مقام نیز می‌تواند گوناگون باشد. ملائک با قداست خلق شده‌اند اما انسان‌ها برای رسیدن به آن باید بکوشند و شایستگی‌شان را اثبات کنند. قدیسان، که واصلان این طریق‌اند، از راه‌های گوناگونی به این مقام رسیده‌اند. این گوناگونی راه‌ها سبب شده است روس‌ها قدیسان را به اقسام مختلفی تقسیم کنند که به تعبیری افاده‌کننده راهی است که فرد قدیس برای رسیدن به این مقام پیموده است. شناخت این راه‌ها و دسته‌بندی قدیسان بر این اساس، که در کلیسای ارتدوکس روس بسیار رایج است، از ضروریات شناخت صحیح این کلیسا است.

کلیدواژه‌ها


 “Din Uğruna Ilk Ölenler” (1999). Dinler Tarihi Ansiklopedisi, Vol. II, Istanbul.                          
Alfeev, Ilarion (2005). Tainstvo Veri, Kiln: Khristianskaya Jizn.
Bilinski, A. V.; (2007). Zakon Bozhij, Petersburg: Satis.
Burenin, S. B. (2007). Povedenie v khrame, Rostov-on-Don: Feniks.
Chumakova, T. (2007). Pravoslaviye, Petersburg: Pietr.
Drozdov, Filaret (2006). Katihizis Pravoslavnoy Tserki, Moscow: Svyato-Troitskaya Sergieva Lavra.
Fedotov, G. (2004). Svyatie Drevney Rusi, Petersburg: Satis.
Gündüz, Şinasi (1998). Din ve İnanç Sözlüğü, Ankara: Vadi.
Jivov, V. M. (1994). Svyatost: Kratki Slovar Agiograficheskikh Terminov, Moscow: Gnozis.
Juvenaly, P. (1999). “O Kanonizatsi Svyatikh v Russkoy Pravoslavnoy Tserki”, Kanonizatsiya Svyatikh V XX Veke, Moscow: Sretenskogo Monastery Pub.
Korneeva, N. (2005). Azi Drevnerusskoy Ikonopisi, Moscow: Yuni Khudozhnik.
Mesheryakova, V. V.; Sadovskova, I. Y.; and others (2006). Pravoslavniy Spravochnik v Pomosh Veruyushemu, Petersburg: VES Pub. Group.
Molitva Ko Svyatim Nebesnim Silam: Afonski Akafist Bojestvennim Arhangelem Mihailu I Gavriilu (2005). Minsk: Pravoslavnaya Initsiativa.
Ostrovskaya, V. N. (2007). Chudotvornie Obrazi, Moscow: Dukhovnoe Preobrajenie.
Pavlovski, V. P. (2006). Osnovi Religiovedeniya, Moscow, Yunitidana.
Pestov, N. E. (2006). Osnovi Pravoslavnoy Veri, Kiev.
Pomazanski, Mihail (2002). Pravoslavnoe Dogmaticheskoe Bogoslovies, Moscow: Izdatelski Sovet Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi.
Poselyanin, E. (2007). “Chudo”, Svyatie Moshi, Petersburg: Satis.
Skurat, Konstantin Efimovich (2002). O Svyatom Pravoslavii, Moscow: Pro-Press.
Talberg, N. D. (2007). Istoriya Ruskoy Tserkvi, Kiev: Obshestvo Lubitelie Pravoslavnoy literature.
Tokarev, Sergei Aleksandrovich (2006). Dünya Halklarının Dinler Tarihi, Translator. Rauf Aksungur, Istanbul: Ozan Pub.