دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220Religion Overshadowed: The Effect of Qiyas on the Secularization of Religionدین در محاق: تأثیر قیاس در عرفیشدن دین72668197FAمحمدکاظم حقانی فضلپژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20100929Secularization has developed in the west; and it might be regarded as the outcome of the developments in the modern and contemporary eras. Given the fact that the Muslim countries are exposed to the modern culture, one may, however, ask whether secularization can be accelerated in an Islamic context based on the religious teachings. The present writing is concerned to show that Qiyas (reasoning by analogy), as one of the most important methods of Ijtihad (the deduction of divine laws), is very likely to pave the way for the secularization of religion and jurisprudence; or rather, it may make the process of secularization happen quickly. To prove this point, secularization is first defined and the factors in its development are considered; then an attempt has been made to show the way in which common sense, upon which Qiyas is founded, leads to the secularization of jurisprudence and the consequent secularization of religion. In the author's opinion, the secularization of religion as a consequence of the application of Qiyas may be identified with the decline of religion as a result of the application of Qiyas, as has been pointed out in some traditions of the Infallible Imams. <br /> عرفیشدن یا فرایند سکولار شدن، به لحاظ تاریخی پدیدهای است که در بستر مسیحی و در غرب رخ داده است و علت اصلی آن را باید در تحولات جهان معاصر و زندگی بشر جدید جستوجو کرد. با این حال جای این پرسش وجود دارد که اکنون که جوامع اسلامی در معرض باورها و فرهنگ دنیای مدرن قرار دارند، آیا این فرایند در بستری اسلامی و با تکیه بر آموزههای دین اسلام نیز امکان تسریع دارد؟ این نوشته درصدد بیان این نکته است که تکیه بر قیاس، بهعنوان یکی از مهمترین مبانی اجتهادی اهل سنت، ظرفیت آن را دارد که به عرفیشدن دین و فقه بینجامد و یا دستکم در صورت جمعبودن شرایط، فرایند عرفیشدنِ دین را سرعت بخشد. برای بیان این مطلب ابتدا تعریفی از عرفیشدن و عوامل مؤثر بر آن ارائه شده است. سپس با تکیه بر تعریف قیاس، اقسام آن، روشهای کشف ملاک حکم در قیاس و برخی مبانی علمای اهل سنت در این زمینه نشان داده شده است که چگونه عقل عرفیای که پشتوانه قیاس است فقه و در نتیجه دین را عرفی میسازد. به نظر نگارنده میتوان عرفیشدن دین در اثر عمل به این شیوه استنباط را تعبیر دیگری دانست از به محاق رفتن دین در سایه عمل به قیاس، همان که در روایاتی چند از ائمه معصوم (ع) بدان تصریح شده است.<br /> https://haftasman.urd.ac.ir/article_68197_f9cb6cd5c94f309ed4a270323cde2e6b.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220An Investigation into the Infallible Imams' Criticism of Sufismبررسی نقد صوفیه در زبان ائمه(ع)275068204FAمحمدعیسی جعفریکارشناس ارشد عرفان و تصوفJournal Article20100929The opponents of Sufism maintain that the Infallible Imams have criticized the Sufis, citing some traditions as grounds for their contention. In this paper I shall evaluate the traditions of the Infallible Imams (PBUT) as regards the criticism of Sufism in terms of authenticity. The present writing is based on Shiite sources, especially such as are concerned with Sufism in general and deal with its criticism; the traditions which are concerned with any given Sufi will not be considered. However, the present writing is concerned to show that the status of Sufism is not a low one, such as is presented by a crude and simplistic view. The consideration of the traditions concerned with the criticism of this sect, it goes without saying, is not to be interpreted as overlooking the criticisms leveled at some Sufi sects for their deviation and deception. Similarly, one should not extend the criticisms leveled at such deviated sects to include all of them. <br /> مخالفان صوفیه مدعیاند که پیشوایان دینی، این گروه را تخطئه کردهاند و در تأیید این مدعا روایاتی را برمیشمرند. پیش از این (در شماره 44 همین نشریه) روایات منسوب به پیامبر گرامی اسلام (ص) در این زمینه بررسی شد؛ طبق وعده قبلی، در نوشتار حاضر روایات منسوب به ائمه (ع) در نقد تصوف و صوفیه به لحاظ اعتبار سندی و محتوایی بررسی میشود. در نوشتار حاضر تأکید بر منابع شیعی و روایات موجود در این منابع است و روایاتی مدنظر قرار خواهند گرفت که به نحوی به کلیت تصوف و صوفیه ناظرند و بهطور کلی به تخطئه و رد آن میپردازند و روایاتی که به افراد خاصی از این گروه نظر دارند بررسی نخواهند شد. این نوشتار درصدد است نشان دهد خاستگاه، منزلت و جایگاه تصوف به لحاظ روایی، آن چیزی نیست که نگاه ابتدایی و غیرمحققانه به ما میدهد. روشن است که بررسی روایات ناظر به نقد این گروه، به معنای نادیدهگرفتن نقدهای ناظر به انحرافات، متاعفروشیها و عوامفریبیهای برخی فرقههای صوفیه (که شاید بتوان مشابه آن را در دیگر گروههای اسلامی نیز سراغ گرفت) و دیگر مدعیان دروغین نیست؛ همانگونه که تعمیم کژیها و خطاهای این گروه اندک به همة صوفیه نیز به دور از صواب است.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68204_c5eddfacb3023b47fdb4c7b13856c00c.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220Iranian Influence on Judaism: First Century B.C.E. to Second Century C.E.تأثیر ایران بر یهودیت: سدة نخست پ . م. تا سدة دوم میلادی517468232FAشائــــول شــاکــــدسیدسعیدرضا منتظریاستادیار گروه ادیان غیرابراهیمی دانشگاه ادیانمجید طامهدانشجوی دکتری فرهنگ و زبانهای باستانیJournal Article20100929The fact that religions influence each other has been of interest to the scholars of religion. Of course, the contention that all of the beliefs and practices of one religion are taken from another is to be supported by sufficient evidence; however, it is a very innovative enterprise. Judaism is one of the religions which have been influenced by other religions and cultures. There is a hypothesis that Iranian culture has had a considerable influence on Judaism, especially the Old Testament; this can be supported by the fact that the Jews had close military and political ties with the pre-Islamic Iran. This paper, which has been written by one of the major contemporary experts in Iranian studies, is concerned with this hypothesis. <br /> تأثیر و تأثر ادیان نسبت به یکدیگر امری است که همواره نظر بیشتر محققان حوزة مطالعات ادیان را به خود جلب کرده است. البته بیان این موضوع که فکر یا عقیده یا آداب و رسوم یک دین از دین دیگری برگرفته شده کار چندان آسانی نیست و نیاز به بیان ادله و شواهد زیادی دارد، اما با این تفاسیر کاری است نو و بدیع. یکی از این ادیانی که تحت تأثیر افکار و عقاید دیگر تمدنها و ادیان بوده یهودیت است. یهودیان به دلیل داشتن روابط نظامی و سیاسی تنگاتنگ با ایرانیانِ پیش از اسلام همواره در برابر این نظر قرار دارند که تمدن ایرانی چه از لحاظ عقیدتی و چه از لحاظ زبانی تأثیر بسزایی بر دین یهودیت بهخصوص کتاب مقدس آنها گذاشته است. این مقاله که نوشتة یکی از بزرگترین ایرانشناسان حال حاضر است به بررسی این نظر میپردازد.<br /> https://haftasman.urd.ac.ir/article_68232_fb849cb2f12f067628947bbe2079ea95.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220The History of Religions as a Preparation for the Cooperation of Religionsتاریخ ادیان، تمهیدی برای تعامل ادیان7510268227FAفریدریش هایلرجعفر فلاحیدانشجوی دکتری ادیان و عرفانJournal Article20100929In spite of the fact that there has been conflict among the adherents of different religions, their teachings, far from being hostile, call upon the believers to form a deep and lasting friendship; and Friedrich Heiler, provides the ample evidence in favor of this claim. Heiler maintains that the comparative study of religions has paved, more than ever, the way for friendship among the adherents of different religions. He then proceeds to mention seven respects in which religions are in agreement; he holds that to highlight these shared aspects is one of the tasks of the comparative religion. The comparative religion as such may be a preparation for the mutual cooperation of religions.علیرغم نزاعهایی که بین پیروان ادیان مختلف در طول اعصار مشاهده میشود، نهتنها آموزههای این ادیان حاوی چنین روحی نیستند، بلکه بهعکس دینداران را به دوستی و صمیمیتی نزدیک و معنوی فرامیخوانند. فریدریش هایلر در این زمینه موارد بسیاری را از پیروان ادیان مختلف ذکر میکند که همگی دال بر این روح معنوی و همدلانهاند. هایلر معتقد است امروزه در سایۀ مطالعات ادیان، گنجینهای ارزشمند فراهم آمده است که بر اساس آن راه دوستی و صمیمیت بین این پیروان، هموارتر از سابق گشته است. او در ادامه به هفت محور که میتوان در آنها ادیان را همنوا دید اشاره میکند و بر آن است که از مهمترین وظایف رشتۀ ادیان تطبیقی آشکار نمودن این اشتراکات است. رشتۀ ادیان تطبیقی به این معنا میتواند تمهیدی باشد برای تعاملی دوستانه میان پیروان ادیان.<br /> https://haftasman.urd.ac.ir/article_68227_6f195099b52379c5502fc90e352909e4.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220Christianity in the Latin America: From the Beginning to the Present Dayمسیحیت در آمریکای لاتین؛ از آغاز تاکنون10312668240FAیاسر اصغریدانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفانJournal Article20100829Latin America consists of Central America, South America, and the Caribbean countries. Christopher Columbus was the first European who landed on this region. The Catholic king of Spain had sent him on a mission to explore the faraway lands to help expand the Spanish territory. In 1493, the Pope divided the New World between Spain and Portugal, the two super powers of the 15<sup>th</sup> century; and the Christian missionaries immediately set to work to spread Christianity in the New World. The religious bodies always accompanied the conquerors; and beside the church representatives were those of the king. In fact, the cross was put into the earth together with the flag of Spanish empire wherever the conquerors entered; they regarded their conquests as justified by the intention to spread Christianity. Thus, the Christian Europeans dominated the North and South America; and the European missionaries converted the majority of the New World to Christianity. However, Christianity has undergone dramatic changes in this region. This paper is concerned with the historical development of Christianity in this region and the latest activities of the Catholics, Protestants, and the liberation theology. <br /> آمریکای لاتین، سرزمینی است که از نظر جغرافیایی شامل آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی و کشورهای حوزه دریای کارائیب است. اولین اروپاییای که به آمریکای لاتین رفت کریستف کلمب بود. کلمب از سوی پادشاه کاتولیک اسپانیا به مأموریت فرستاده شده بود تا با سفر به مناطق دور دست قلمرو اسپانیا را گسترش دهد. پاپ در سال 1493، طی اعلامیهای سرزمین تازه کشف شده را بین اسپانیا و پرتغال، دو ابرقدرت آن روزگار، تقسیم کرد. مبلغان مسیحی فعالیت خود را همزمان با کشف سرزمینهای جدید آغاز کردند. هیئتهای مذهبی همواره مهاجمان را همراهی میکردند. هر جا فاتحان میرفتند، نمایندگان کلیسا نیز در کنار نمایندگان پادشاه حضور داشتند. در واقع فاتحان، هرجا که قدم میگذاشتند صلیب را در کنار پرچم امپراتوری اسپانیا به زمین فرو میکردند و فتوحات خود را به نام گسترش مسیحیت توجیه میکردند؛ در نتیجه اروپاییانِ مسیحی، آمریکای شمالی و جنوبی را تحت تسلط و حاکمیت خود درآوردند و غالب ساکنان این مناطق، دستکم به صورت اسمی، مسیحی شدند. مسیحیت در این منطقه فراز و فرودهای فراوانی به خود دیده است. این مقاله گزارشی از سیر تاریخی مسیحیت و آخرین فعالیتهای کاتولیکها، پروتستانها، الاهیات آزادیبخش و... در این منطقه است.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68240_77cf2c4557e6c9c57ec2ae9f780cb7b1.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220Karma and Samsara in Jainismکرمه و سمساره در آیین جینه12715068244FAوحید پزشکیکارشناس ارشد ادیان غیرابراهیمیJournal Article20100829The scriptures of Jainism include a large variety of physical, metaphysical, biological, and cosmological teachings, the knowledge of which may help achieve liberation from Samsara. The doctrine of reincarnation is one of such doctrines. The cycle of reincarnation, and its relation with the deeds of creatures, may be clarified by examining the concepts of Karma and Samsara. Every action can produce its own Karma; and this Karma affects the soul, determining its future existence. All creatures may be categorized into several levels based on the extent to which they have pure or impure souls. The categorization begins with simple creatures and ends with gods. Samsara is closely connected with these levels; and depending upon the sort of Karma one may have, he will be reborn into a higher or a lower level. The ultimate goal of Jainism is to liberate man from the eternal cycle of births and deaths. Reincarnation is a complicated phenomenon, which can be studied from different points of view. However, we are concerned to consider Karma and Samsara alone since they play key roles in reincarnation. <br /> متون آیینی و مقدس جَینی، دربرگیرندۀ آموزههای متنوع فیزیکی، متافیزیکی، زیستشناختی، کیهانشناختی و... است که شناخت آنها بخشی از مسیر رسیدن به رهایی را تشکیل میدهد. یکی از مهمترینِ این آموزهها، آموزة تناسخ است. چرخۀ تناسخ و ارتباط آن با اعمال موجودات، با بررسی دو مفهوم سمساره و کرمه مشخص میشود. هر عملی میتواند کرمۀ خاص خود را تولید کند؛ و این کرمه به روی روح تأثیر نهاده، سازوکار تولد آیندۀ آن را مشخص میسازد. همۀ موجودات هستی را میتوان بر اساس خلوص و یا آلودگی روحشان به عناصر کرمهای، در چندین تراز دستهبندی کرد. این دستهبندی از موجودات تکحسی آغاز و به خدایان ختم میشود. <br /> مسیر سمساره نیز از میان همین ترازها میگذرد و هر موجودی بنا به کرمهای که <br /> دارد، در ترازی بالاتر یا فروتر دوباره متولد خواهد شد. هدف نهایی آیین جینه رهاییبخشی انسان از چرخة ازلی تولدهای پیاپی است. تناسخ نظامی پیچیده <br /> دارد و میتوان آن را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار داد؛ اما با توجه به اهمیت کرمه و سمساره در این فرایند، نوشتارِ پیش رو این دو آموزه مهم را مورد بررسی <br /> قرار میدهد.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68244_4d191bb2eb624a119761eb6f5f736c4f.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220The Metaphysic of Development in the Arab Worldمتافیزیک پیشرفت در جهان عرب15117268246FAسید حسن اسلامیدانشیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20100929https://haftasman.urd.ac.ir/article_68246_0b34970e8f5a84a0400794ec0dfa2595.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124820110220The New Frontier of Religion and Science
Religious Experience, Neuroscience and the Transcendentمرز نوین علم و دین: تجربه دینی، علم عصبشناسی و امر متعال17319268248FAعلی شهبازیپژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180829https://haftasman.urd.ac.ir/article_68248_809fb9f31c568e41c9d15553ef72fdfe.pdf