دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290238120220220Closed Systems, Explanations, and the Cosmological Argumentسیستمهای بسته، تبیینها، و برهان جهانشناختی529139681FAفائزه برزگر تبریزیدانشجوی دکتری فلسفه دین، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.Journal Article20201006مثالهایی شامل زنجیرههای معلق بینهایت یا زنجیرههای بینهایت، گاه برای دفاع از ضعفهای برهانهای جهانشناختی سنتی استفاده میشوند. در این مقاله دو تقریر از برهان جهانشناختی بررسی میشود، با این مدعا که چنین مثالهایی فقط در صورتی در خور توجهاند که فقط یکی از این تقریرها را بپذیریم؛ سپس استفاده از چنین مثالهایی را در این نوع مشخص از برهان جهانشناختی نقد میکنیم. نقد ما حول بحث از معنای سیستم بسته میچرخد و اینکه تبیین کامل چه معنایی دارد. بحث ما هیچ چیزی را درباره هویت بینهایت مفروض نمیگیرد و بنابراین از بسیاری از بحثهای معاصر که حول برهان جهانشناختی در جریان است فاصله میگیرد.مثالهایی شامل زنجیرههای معلق بینهایت یا زنجیرههای بینهایت، گاه برای دفاع از ضعفهای برهانهای جهانشناختی سنتی استفاده میشوند. در این مقاله دو تقریر از برهان جهانشناختی بررسی میشود، با این مدعا که چنین مثالهایی فقط در صورتی در خور توجهاند که فقط یکی از این تقریرها را بپذیریم؛ سپس استفاده از چنین مثالهایی را در این نوع مشخص از برهان جهانشناختی نقد میکنیم. نقد ما حول بحث از معنای سیستم بسته میچرخد و اینکه تبیین کامل چه معنایی دارد. بحث ما هیچ چیزی را درباره هویت بینهایت مفروض نمیگیرد و بنابراین از بسیاری از بحثهای معاصر که حول برهان جهانشناختی در جریان است فاصله میگیرد.https://haftasman.urd.ac.ir/article_139681_76ceaa5e33348bef9fa25bc16cdfce7a.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290238120220220Background of the Acceptance and Spread of Islam in Bosnia and Herzegovina between 1463 and 1800 ADزمینههای پذیرش و گسترش اسلام در بوسنی و هرزگوین بین سالهای 1463 و 1800 میلادی3163139682FAزهرا رحمانیدانشجوی دکتری فِرَق تشیع، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانحسن حضرتیدانشیار گروه تاریخ، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20200104دوگانگی هویت جامعه بوسنی، بهخصوص در میان مسلمانان، یکی از پیامدهای ورود اسلام به این منطقه و پذیرش آن دانسته شده است. علیرغم وجود تعادل و قرابت مذاهب مختلف در این سرزمین، این رخداد تاریخی با عواملی خارج از حوزه اقوام و مذاهب، تفسیر شده، و سبب درگیریهای متعدد داخلی، و به تبع، نسلکشی مسلمانان در قرن بیستم به دست صربها شده است. برای دریافت هر چه بهترِ این تغییر و تحولات در بوسنی و هرزگوین ضروری است پیش از هر چیز ریشه (اصالت) قومی ساکنان کنونی بوسنی و هرزگوین و چگونگی مواجههشان با فتوحات عثمانی در این بخش از بالکان را بررسی کنیم، فتوحاتی که به فراهمشدن زمینههای پذیرش اسلام در این گستره از اروپای شرقی انجامید. در ادامه نیز کوشیدیم روند نفوذ و گسترش این دین را در قالب سازوکارهای پخشی، که در چارچوب نظریه پخش فضایی هاگراستراند به آنها اشاره شده است، بازخوانی کنیم و پیامدهای حضور عثمانی در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی، سیاسی و نظامی را از منظر صاحبنظران این حوزه بکاویم.دوگانگی هویت جامعه بوسنی، بهخصوص در میان مسلمانان، یکی از پیامدهای ورود اسلام به این منطقه و پذیرش آن دانسته شده است. علیرغم وجود تعادل و قرابت مذاهب مختلف در این سرزمین، این رخداد تاریخی با عواملی خارج از حوزه اقوام و مذاهب، تفسیر شده، و سبب درگیریهای متعدد داخلی، و به تبع، نسلکشی مسلمانان در قرن بیستم به دست صربها شده است. برای دریافت هر چه بهترِ این تغییر و تحولات در بوسنی و هرزگوین ضروری است پیش از هر چیز ریشه (اصالت) قومی ساکنان کنونی بوسنی و هرزگوین و چگونگی مواجههشان با فتوحات عثمانی در این بخش از بالکان را بررسی کنیم، فتوحاتی که به فراهمشدن زمینههای پذیرش اسلام در این گستره از اروپای شرقی انجامید. در ادامه نیز کوشیدیم روند نفوذ و گسترش این دین را در قالب سازوکارهای پخشی، که در چارچوب نظریه پخش فضایی هاگراستراند به آنها اشاره شده است، بازخوانی کنیم و پیامدهای حضور عثمانی در عرصههای فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، اقتصادی، سیاسی و نظامی را از منظر صاحبنظران این حوزه بکاویم.https://haftasman.urd.ac.ir/article_139682_d0a6f4514a6c18d97d277ddf379d992c.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290238120220220Chinese Islamاسلام در چین65102139683FAپروانه تقیخانیدانشآموخته کارشناسی ارشد ادیان شرقی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200706اختلاف و تنوع اسلام در چین نهتنها مسئله و مشکل گروه نژادی غیرچینی مسلمان ساکن در بخشی از کشور است، بلکه این وضعیت بسیار همهجانبه و پیچیده است؛ زیرا نژادهای چندگانه مسلمان به بافت چندفرهنگی کشور چین اضافه میشدند و حتی میان اعضای جوامع مسلمان نیز تنوع و گوناگونی بود و در اصل جمهوری خلق چین فقط دو تا از ده تابعیت مسلمان، یعنی اویغرها و هوی، را به رسمیت شناخت. نباید تاریخ مسلمانان چین را مربوط به یک زمان تلقی کرد، زیرا گروههای مختلف مسلمانان در دورههای تاریخی متفاوت وارد چین شدند. وجود مسلمانان در چین به طور متناقض از لحاظ داد و ستد، موهبت، و از لحاظ درگیریهای قومی، دردسری برای منافع ملی چین در نظر گرفته میشد و تنوع نمیتوانست بهسادگی یکپارچهکننده یا برتریدهنده آنها باشد. در کل، جمهوری خلق چین در رویارویی با مسلمانان مختلف سیاستی یکپارچه به کار نبرد و روشهای متنوعی را برای پاسخ به مسئله تنوع گروههای مسلمان در چین در پیش گرفت که برخی از آنها با هم در تناقض بود.اختلاف و تنوع اسلام در چین نهتنها مسئله و مشکل گروه نژادی غیرچینی مسلمان ساکن در بخشی از کشور است، بلکه این وضعیت بسیار همهجانبه و پیچیده است؛ زیرا نژادهای چندگانه مسلمان به بافت چندفرهنگی کشور چین اضافه میشدند و حتی میان اعضای جوامع مسلمان نیز تنوع و گوناگونی بود و در اصل جمهوری خلق چین فقط دو تا از ده تابعیت مسلمان، یعنی اویغرها و هوی، را به رسمیت شناخت. نباید تاریخ مسلمانان چین را مربوط به یک زمان تلقی کرد، زیرا گروههای مختلف مسلمانان در دورههای تاریخی متفاوت وارد چین شدند. وجود مسلمانان در چین به طور متناقض از لحاظ داد و ستد، موهبت، و از لحاظ درگیریهای قومی، دردسری برای منافع ملی چین در نظر گرفته میشد و تنوع نمیتوانست بهسادگی یکپارچهکننده یا برتریدهنده آنها باشد. در کل، جمهوری خلق چین در رویارویی با مسلمانان مختلف سیاستی یکپارچه به کار نبرد و روشهای متنوعی را برای پاسخ به مسئله تنوع گروههای مسلمان در چین در پیش گرفت که برخی از آنها با هم در تناقض بود.https://haftasman.urd.ac.ir/article_139683_6dcb7c520d8d56939fec8bf4cff60bc3.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290238120220220The Function of Temporary Marriage in the Context of Sasanian Family Lawکارکرد ازدواج موقت در نظام حقوق خانواده در دوران ساسانی103126149777FAمحمد شکری فومشیاستادیار گروه ادیان شرق، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانفاطمه شکری فومشیکارشناس ارشد حقوق بینالملل، دانشگاه زارلند، زابروکن، آلمانمریم احمدپوردانشجوی دکتری ادیان ایرانی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20210917جامعه معاصر ایران نوع خاصی از ازدواج را میپذیرد که چهار مکتب فقهی سنّی آن را جایز نمیشمرند. نکاح موقّت، که در منابع عربی «مُتعه» و در متون فارسی «صیغه» خوانده میشود، وصلتی است برای محدوده زمانیِ معیّن که عقد آن میتواند مدتزمان مشخصی از یک تا چند روز، چند ماه یا چند سال را در بر گیرد. مؤلفان اهل سنت این نوع زناشویی را به طور کلی با حقوق اسلامی بیگانه میدانند. نویسنده استدلال میکند چون این نوع نکاح میان شیعیان سوریه، لبنان و عراق رواج ندارد و فقط در ایران دیده میشود، باید آن را بازمانده سنتی از ایران پیش از اسلام دانست. او پس از بررسی متون حقوقیِ پهلوی، مانند <em>مادیان هزار دادِستان</em> و <em>دادستان دینی</em>، به این نتیجه میرسد که ازدواج موقت در ایران ساسانی ریشه دارد و هیچ شباهتی با متعه و رسم کهن عربی در این باب ندارد که تصور شود این نوع ازدواج تحت تأثیر عرف عرب یا قوانین اسلام وارد جامعه اسلامی شده است.جامعه معاصر ایران نوع خاصی از ازدواج را میپذیرد که چهار مکتب فقهی سنّی آن را جایز نمیشمرند. نکاح موقّت، که در منابع عربی «مُتعه» و در متون فارسی «صیغه» خوانده میشود، وصلتی است برای محدوده زمانیِ معیّن که عقد آن میتواند مدتزمان مشخصی از یک تا چند روز، چند ماه یا چند سال را در بر گیرد. مؤلفان اهل سنت این نوع زناشویی را به طور کلی با حقوق اسلامی بیگانه میدانند. نویسنده استدلال میکند چون این نوع نکاح میان شیعیان سوریه، لبنان و عراق رواج ندارد و فقط در ایران دیده میشود، باید آن را بازمانده سنتی از ایران پیش از اسلام دانست. او پس از بررسی متون حقوقیِ پهلوی، مانند <em>مادیان هزار دادِستان</em> و <em>دادستان دینی</em>، به این نتیجه میرسد که ازدواج موقت در ایران ساسانی ریشه دارد و هیچ شباهتی با متعه و رسم کهن عربی در این باب ندارد که تصور شود این نوع ازدواج تحت تأثیر عرف عرب یا قوانین اسلام وارد جامعه اسلامی شده است.https://haftasman.urd.ac.ir/article_149777_d1d9d05ce8e4b6ef98a5c2bd1abbf3f5.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290238120220220The Stages of Christian Mysticism and Buddhist Purification: Interior Castle of St Teresa of Ávila and the Path of Purification of Buddhaghosaمراحل سلوک در عرفان مسیحی و پالایش بودایی: مقایسه قصر درونی ترزای آویلایی و راه پالایش بوداگوشه127154139680FAمحمدحسین شیخشعاعیدانشجوی دکتری عرفان و تصوف اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایرانJournal Article20200624شباهتهای بین سنتهای عرفانی مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، بهخصوص برای عبور از شکاف بین ادیان الاهی و غیرالاهی سودمند خواهد بود. این نوشته منازل عرفانی در نوشتههای بوداگوشه، عالم بودایی، و قدیس ترزا، عارف مسیحی، را مقایسه میکند. ترزا، راه را به هفت مرحله تقسیم میکند و میکوشد به شمار فراوان منازل هر مرحله اشاره کند تا نشان دهد که راه ممکن است شکلهای متفاوتی به خود بگیرد. به نظر میرسد بیشتر نکات گفتهشده در سه منزل اول ترزا در اندیشه بوداگوشه معادل دارد. بین شرحهای ترسا و بوداگوشه، مجموعه کاملی از شباهتها وجود دارد؛ بهویژه، الگوهای مسیر، که موازی هم اجرا میشوند. هر دو با پاکی آغاز میکنند، هر دو به سوی حالتهای درونیسازی، لذت و آرامش حرکت میکنند، سپس به سمت پدیده خلسه میروند، و بعد، پسزدن دنیا که با کسب غیرعادی معرفت ترکیب شده است، و هر دو با معرفتی تحولیافته پایان میپذیرند که برای همیشه در دسترس باقی خواهد بود. اگرچه تفاوت بسیار در جزئیات وجود دارد، و متنهای متفاوت بسیار در میان است، ساختار کلی شباهت چشمگیری دارد.شباهتهای بین سنتهای عرفانی مسیحیان، یهودیان و مسلمانان، بهخصوص برای عبور از شکاف بین ادیان الاهی و غیرالاهی سودمند خواهد بود. این نوشته منازل عرفانی در نوشتههای بوداگوشه، عالم بودایی، و قدیس ترزا، عارف مسیحی، را مقایسه میکند. ترزا، راه را به هفت مرحله تقسیم میکند و میکوشد به شمار فراوان منازل هر مرحله اشاره کند تا نشان دهد که راه ممکن است شکلهای متفاوتی به خود بگیرد. به نظر میرسد بیشتر نکات گفتهشده در سه منزل اول ترزا در اندیشه بوداگوشه معادل دارد. بین شرحهای ترسا و بوداگوشه، مجموعه کاملی از شباهتها وجود دارد؛ بهویژه، الگوهای مسیر، که موازی هم اجرا میشوند. هر دو با پاکی آغاز میکنند، هر دو به سوی حالتهای درونیسازی، لذت و آرامش حرکت میکنند، سپس به سمت پدیده خلسه میروند، و بعد، پسزدن دنیا که با کسب غیرعادی معرفت ترکیب شده است، و هر دو با معرفتی تحولیافته پایان میپذیرند که برای همیشه در دسترس باقی خواهد بود. اگرچه تفاوت بسیار در جزئیات وجود دارد، و متنهای متفاوت بسیار در میان است، ساختار کلی شباهت چشمگیری دارد.https://haftasman.urd.ac.ir/article_139680_200a3b3907d0cf451d046053c81a40dd.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290238120220220Mystic as Desert Calligrapher: Evagrius Ponticusعارفی در قامت خطاط صحرا: اِوَگریوس پانتیکوس155196139678FAمهدی امینیدانشجوی دکتری عرفان اسلامی، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200629شکلگیری و تدوینِ عرفان مسیحی از ساحات جذاب و در عین حال تقریباً مغفول در میان حوزههای پژوهشِ آکادمیک در ایران است. «عارفی در قامت خطاط صحرا: اِوَگریوس پانتیکوس» فصلی مستقل از کتابی به نام <em>عارفان</em>، به قلمِ ویلیام هارملس، استاد فقید دانشگاه کریتون، است. فصلِ موصوف پژوهشی ژرف و عالمانه است در بابِ زندگی، احوال و افکار یکی از عارفانِ بزرگ و بنیانگذاران - هرچند نهچندان شهیر- عرفان مسیحی به نام اِوَگریوس پانتیکوس. اِوَگریوس در زمرهٔ آباء صحرا و از پیشقراولانِ عرفان مسیحی به شمار میرود. آباء صحرا از جمله زاهدان و راهبانِ قرون سوم و چهارم مسیحیت بودند که خانهها و شهرهای آبادشان را رها کردند و شهروندانِ ملکوت در صحاری مصر شدند. ایشان را میتوان واضعِ بسیاری از ابداعات و روشهای سیر و سلوک معنوی در عرفان مسیحی دانست. اِوَگریوس پانتیکوس از جملهٔ همین آباء صحرا است که از رهگذر خطاطی روزگار میگذرانید و یکی از نوآوریهای معنویاش شناسایی و مطرحکردن «گناهان کبیرهٔ هفتگانه» است. اِوَگریوس را به شهادت آثارش میتوان از عارفانی دانست که از روانشناسان خبرهٔ روح نیز بوده است. او از نخستین کسانی است که در عرفان مسیحی طرحی در انداخت برای سیرِ الیاللهِ روح.شکلگیری و تدوینِ عرفان مسیحی از ساحات جذاب و در عین حال تقریباً مغفول در میان حوزههای پژوهشِ آکادمیک در ایران است. «عارفی در قامت خطاط صحرا: اِوَگریوس پانتیکوس» فصلی مستقل از کتابی به نام <em>عارفان</em>، به قلمِ ویلیام هارملس، استاد فقید دانشگاه کریتون، است. فصلِ موصوف پژوهشی ژرف و عالمانه است در بابِ زندگی، احوال و افکار یکی از عارفانِ بزرگ و بنیانگذاران - هرچند نهچندان شهیر- عرفان مسیحی به نام اِوَگریوس پانتیکوس. اِوَگریوس در زمرهٔ آباء صحرا و از پیشقراولانِ عرفان مسیحی به شمار میرود. آباء صحرا از جمله زاهدان و راهبانِ قرون سوم و چهارم مسیحیت بودند که خانهها و شهرهای آبادشان را رها کردند و شهروندانِ ملکوت در صحاری مصر شدند. ایشان را میتوان واضعِ بسیاری از ابداعات و روشهای سیر و سلوک معنوی در عرفان مسیحی دانست. اِوَگریوس پانتیکوس از جملهٔ همین آباء صحرا است که از رهگذر خطاطی روزگار میگذرانید و یکی از نوآوریهای معنویاش شناسایی و مطرحکردن «گناهان کبیرهٔ هفتگانه» است. اِوَگریوس را به شهادت آثارش میتوان از عارفانی دانست که از روانشناسان خبرهٔ روح نیز بوده است. او از نخستین کسانی است که در عرفان مسیحی طرحی در انداخت برای سیرِ الیاللهِ روح.https://haftasman.urd.ac.ir/article_139678_daf60e3561c824199be86941333cea4e.pdf