TY - JOUR ID - 66752 TI - بافت اسلامی فلسفه یهودی JO - هفت آسمان JA - JSH LA - fa SN - 2322-4290 AU - استـراومسـا, سـارا AU - قناعتیان جهرمی, علی AD - AD - دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 15 IS - پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم SP - 131 EP - 160 KW - فلسفه اسلامی KW - فلسفه یهودی KW - قرون وسطا KW - بافت اسلامی DO - N2 - در فاصله قرن­های 9 تا 12 میلادی، فلسفه اسلامی به اوج رسید و در مناطق مختلفی از جهان اسلام گسترش یافت. در این دوره، زبان عربی به عنوان زبانی رسمی در میان یهودیان رایج شد و بسیاری از اندیشمندان یهودی به رغم تسلطشان بر زبان عبری، آثار خود را به عربی تألیف می‌کردند. تا پیش از این دوره، که همان قرون وسطاست، در دین یهود فیلسوف برجسته­ و نیز آثار فلسفی مدونی، جز فیلون و مکتوبات او، وجود نداشت. اما از قرن سوم هجری، یهودیان به‌تدریج با فلسفه اسلامی آشنا شدند و بسیاری از مسایل مسلمانان، دغدغه­های یهودیان نیز به شمار آمد. با مطالعه بسیاری از آثار فلاسفه یهودی به وجود چنین اخذ و اقتباس‌هایی پی می­بریم. البته نباید فراموش کرد که آثار مسلمانان نیز با هم متفاوت است؛ و هر فیلسوف یهودی از فرد یا مکتبی خاص متأثر شده است. نویسنده در این مقاله، ضمن اشاره به ظهور فلسفه یهودی در قرون وسطا می‌کوشد بافت اسلامی موجود در فلسفه یهودی را تبیین کند. UR - https://haftasman.urd.ac.ir/article_66752.html L1 - https://haftasman.urd.ac.ir/article_66752_086bbf14f2a13d48f53fdc5308f27462.pdf ER -