TY - JOUR ID - 66675 TI - نظری بر تاریخ اجتماعی نزاریان تا سقوط الموت JO - هفت آسمان JA - JSH LA - fa SN - 2322-4290 AU - سپهوند, اسماعیل AU - بیات اصغری, قاسم AD - دانشجوی دکتری ایران اسلامی، دانشگاه لرستان AD - دانشجوی دکتری تاریخ اسلام، دانشگاه تربیت مدرس تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 16 IS - شصت و یک و شصت و دو SP - 31 EP - 58 KW - سلجوقیان KW - اسماعیلیان KW - نزاریان KW - اوضاع اجتماعی KW - الموت DO - N2 - قیام عباسیان علیه امویان هرچند تا حدودی امید به دگرگونی ایجاد کرد اما عباسیان نیز نتوانستند آمال عدالت‌خواهانه مردم ایران را برآورده کنند. از طرف دیگر، علویان نیز قیام‌هایی را طراحی کرده بودند تا اینکه نوادگان اسماعیل توانستند با شعار ایجاد عدالت در جامعه قیام‌هایی را رهبری کنند. انشعاب در جنبش اسماعیلیه و جدایی دسته‌ای به نام قرامطه باعث شد آنها تظاهر به عدالت کنند. قرمطیان موفق شدند در بحرین و جنوب ایران اقدامات اجتماعی بسیاری به نفع جامعه انجام دهند. داعیان اسماعیلی نیز برای ایجاد عدالت در ایران کوشیدند. تسلط ترکان سلجوقی بر ایران باعث نزدیکی افکار ایرانیان و شیعیان اسماعیلی شد تا اینکه سرانجام این اندیشه در وجود امامان اسماعیلی نزاری در الموت تبلور یافت. رهبران نزاری نیز در سه مرحله به مبارزه با خلافت و سلاطین سلجوقی پرداختند اما نهایتاً در زمان حسن سوم اشرافیت و زمین‌داری نیز در بین اسماعیلیان شایع شد. آنها شعارهای نخستین را فراموش کردند و خواهان کنار آمدن با سلاطین و مهاجمان بودند. قدرت آنها چنان بود که در زمان حمله دوم مغول امام نزاری، علاءالدین محمد، را به قتل رساندند و برای حفظ خود حاضر به تسلیم در برابر مغولان شدند و بنیاد جامعه نزاری را با این خودخواهی برافکندند. UR - https://haftasman.urd.ac.ir/article_66675.html L1 - https://haftasman.urd.ac.ir/article_66675_872140df4d4bd0f644e4a741ab9c1490.pdf ER -