@article { author = {Pettazzoni, Raffaele and Faraji, somaye}, title = {The Formation of Monotheism}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {12}, number = {45}, pages = {127-138}, year = {2010}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {The controversy, which was provoked during the eighteenth century Europe with Voltaire and Hume being its leading characters, over the question whether polytheism preceded monotheism or vice versa, took on a new form due to the advancements made in the anthropological studies. In contrast with those who believed that monotheism had developed from polytheism, there were those who believed in the primordial monotheism. The author of the present article holds that both of the theories have considered the formation of monotheism with reference to the religions of the uncivilized people, whereas this method isn’t an acceptable one. In order to investigate into this problem adequately, one should consider the polytheistic religions of a variety of civilized people in the ancient periods. He is of opinion that monotheism neither was primordial nor grew out of polytheism. He believes that monotheism was the outcome of a revolt against polytheism or idolatry, and that this event has rarely happened in the history of mankind.}, keywords = {Monotheism,polytheism,Islam,Judaism,Christianity,Zoroastrianism}, title_fa = {شکل‌گرفتن توحید}, abstract_fa = {نزاع بر سرِ تقدم تاریخی شرک بر توحید یا توحید بر شرک که در قرن هجدهم در اروپا آغاز شد و ولتر و هیوم از پیشاهنگان آن بودند، در قرن نوزدهم با پیشرفت مطالعات مردم‌شناسی صورت دیگری به خود گرفت. در کنار قائلان به پیدایش تدریجی توحید از دل شرک (همچون آگوست کنت)، کسانی هم پیدا شدند (همچون ویلهم اشمیت) که به توحید آغازین معتقد بودند. نویسندة مقاله، معتقد است هر دو نظریة قبلی مسئلة شکل‌گرفتن توحید را با رجوع به ادیان مردمان نامتمدن بررسی کرده‌‌اند؛ اما این روش، روش درستی نیست. برای بررسی درست این مسئله باید توجه‌مان را به ادیان شرک‌آمیز اقوام مختلف متمدن دوران باستان معطوف کنیم. نویسنده می‌گوید توحید نه دین نخستین بشر بوده و نه به‌وجودآمدن آن حاصل تحولی در شرک؛ بلکه حاصل انقلابی است در برابر شرک و این در تاریخ بسیار نادر اتفاق افتاده است. }, keywords_fa = {توحید,شرک (چندخداپرستی),اسلام,یهودیت,مسیحیّت,دین زرتشتی}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68467.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68467_ad95d233c156f24edbdafea2a75e75b2.pdf} }