@article { author = {Tofoghi, Fateme}, title = {The Concept of Children of God in the Bible and the Holy Quran Fatemeh Tofiqi}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {13}, number = {50}, pages = {73-98}, year = {2011}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {The concept of child of God has been important both in the interreligious polemics and intrareligious discussions. The issue is highlighted when we notice that, relying on the sacred scriptures, monotheists have presented different pictures of the child of God. In this research, we will see that in the Hebrew Bible there was no agreement on the meaning of the child of God. It could refer to supernatural beings, the righteous people, and the Davidic king. The New Testament emerged in a totally new environment. Furthermore, the meaning of Jesus’ proper Sonship is not the same all throughout the Synoptics, Pauline and Johannine writings. In the Qur’an there are references to the use of the “daughters of God” for supernatural beings such as the angels, the jinn, and pagan deities; and the use of “Son of God” for Jesus and Uzair; as well as the use of “children of God” for the Jews. But, the Qur’an condemns such usages and substitutes the title "abd" (=servant), so that there would be no divergence from monotheism.  }, keywords = {Child of God,son of God,daughter of God,servant of God,Son of Man}, title_fa = {مفهوم «فرزندان خدا» در کتاب مقدس و قرآن مجید}, abstract_fa = {در نزاع­های الاهیاتی میان پیروان ادیان گوناگون و نیز بحث­های درون­دینی مفهوم «فرزند خدا» اهمیت داشته است. این موضوع هنگامی پررنگ­تر می­شود که می­بینیم در ادیان توحیدی با رجوع به کتاب­های مقدس تصاویر مختلفی از فرزند خدا ترسیم می‌شود. در این پژوهش خواهیم دید که در کتاب مقدس یهودیان معنای واحدی برای فرزند خدا وجود ندارد. در این شته­ها عنوان «فرزند خدا» برای موجودات ماورایی، بنی‌اسرائیل، پارسایان و پادشاه خاندان داوود به کار رفته است. در عهد جدید نیز فرزند خدا در یک معنای واحد به کار نرفته است. حیط ظهور عهد جدید متفاوت بود؛ به علاوه، معنای فرزندی خاص خدا برای عیسی در بخش­های گوناگون این کتاب مانند اناجیل همنوا، نوشته­های پولسی و یوحنایی یکسان نیست. در قرآن جید به عبارات دختران خدا در مورد موجودات ماورایی مانند فرشتگان یا جن یا خدایان مشرکان، پسر خدا در مورد عزیر و عیسی، و فرزندان خدا در مورد یهودیان اشاره شده است. به‌طور کلی در قرآن با استفاده از عنوان «فرزند خدا» مخالفت و عنوان عبد جایگزین آن شده است تا هیچ تخلفی از اعتقادات توحیدی صورت نگیرد.  }, keywords_fa = {فرزند خدا,پسر خدا,دختر خدا,بندۀ خدا,پسر انسان}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68055.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68055_3951f4671c78cf4c7de3ca29c8209186.pdf} }