@article { author = {Torabi, Mohammad}, title = {The Relationship between Shiite Orders and Ottoman Government}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {13}, number = {50}, pages = {7-26}, year = {2011}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {The rapid development of Ottoman Empire in the early 13th century A. D. to include Byzantium and the Balkans was due to both material and spiritual factors; and in this regard, one can refer to the spiritual relationship between Baktashieh and the Ottoman Army called "Yenichiris". The positive relationship between the Shiite orders and the Ottoman rulers persisted so long as the former worked within a legitimate framework; thus, the religious leaders, the Sufi sects, and Alevis supported the ruling government. The decline of the role of religion and the religious institutions caused the public revolts. Overlooking the warnings from the religious scholars, and getting involved in a variety of corruptions, first Bayazid caused the public revolts to be conceived. The establishment of Safavid Government in 1501 A. D. encouraged the esoteric Shiites, and was a major factor in the development of the Shiite Culture. The increasing rise of the economic scandals and oppressions are also regarded as the major factors in the revolts. Explaining the above-mentioned factors, this paper is concerned to examine the various Islamic and especially Shiite revolts of the early 13th century.}, keywords = {Ottoman government,Islam,revolt,order,Sufists,Alevis,Scholars}, title_fa = {نگاهی به روابط طریقت‌های شیعی با حکومت عثمانی}, abstract_fa = {گسترش سریع عثمانی به سوی بیزانس و بالکان، در اوایل قرن سیزدهم میلادی در کنار عوامل مادی مرهون عوامل معنوی نیز بود. در این باره می‌توان به ارتباط معنوی بین بکتاشیه و ارتش عثمانی موسوم به «ینی‌چری» اشاره نمود. در ابتدای تأسیس دولت عثمانی بزرگان دین در امور سیاسی، اداری و نظامی، نقش و تأثیر بسیاری داشتند. این رابطه مثبت طریقت‌های شیعی با سلاطین عثمانی تا زمانی که متولیان امور در یک چارچوب مشروع فعالیت می‌نمودند، ادامه داشت و بزرگان دین، فرق صوفی‌مسلک و علویان از نظام حاکم حمایت می‌کردند. در اواخر دورة عثمانی تضعیف نقش دین و مؤسسات دینی باعث به وجود آمدن عکس‌العمل‌ها و قیام‌های مردمی شد. بایزید اول با نادیده گرفتن تذکرات علمای دین و افتادن به دامن انواع فسادها باعث انعقاد نطفه قیام‌های مردمی گردید. تأسیس دولت صفوی در سال 1501 در ایران نیز در بالا بردن روحیه شیعیان باطنی و گسترش فرهنگ اسلام شیعی عاملی تأثیرگذار بوده است. گسترش روزافزون چپاول‌های اقتصادی و ظلم به مردم عادی نیز از عوامل قیام‌ها به شمار می‌روند. در این مقاله با تبیین عوامل فوق، قیام‌های اسلامی و شیعی متعدد آن دوره بررسی شده‌اند.}, keywords_fa = {دولت عثمانی,قیام‌های جلالی,طریقت‌های شیعی,صوفیه}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68039.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68039_51dc7edfb2d7b6b30e634e27be0141b2.pdf} }