@article { author = {Etemadnia, Mojtaba}, title = {A Critical Examination of Zaleski's Interpretation of Near Death Experiences}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {14}, number = {55}, pages = {79-98}, year = {2012}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {Carol Zaleski's interpretation of near death experiences in her The Other worldly Journeys: Accounts of Near Death Experiences in the Middle Ages and Modern Times has been one of the controversial issues in this regard. According to her, the near death experiences are symbolic descriptions, which go beyond empirical observation and objective conceptualization. She maintains that the descriptions of religious experiences are symbolic, since they represent their reality through language and cultural forms, making the use of symbols inevitable. Thus, she regards theology as a scientific discipline, which should be mainly concerned with the analysis of symbols and narrations, which develop religious imagery. This writing is an attempt to critically examine Zaleski's interpretation of near death experience by considering her The Other worldly Journeys: Accounts of Near Death Experiences in the Middle Ages and Modern Times. Therefore, Zaleski's main idea is first considered. According to her, near death experiences have no common core; thus, she proposes to take a middle way in interpreting this kind of experiences, which combines William James' pragmatist method with his own method; it is concerned with cultural influences upon the formulation of such experiences. Finally, the implications and criticisms of Zaleski's view are dealt with.  }, keywords = {Near death experiences,Zaleski,clinical death,Theology,symbols}, title_fa = {(جستاری در کتاب سفرهای آن‌جهانی: گزارش‌هایی از تجربه‌های نزدیک به مرگ در قرون وسطا و دوران جدید، اثر کارول زالسکی)}, abstract_fa = {در میان تفاسیر گوناگونی که تاکنون از تجربه‌های نزدیک به مرگ ارائه شده است، تفسیر کارول زالسکی در کتاب سفرهای آن‌جهانی، مناقشات فراوانی را برانگیخته است. وی تجربه‌های نزدیک به مرگ را توصیفاتی نمادین تلقی می‌کند که به هیچ‌‌رو نمی‌توان آنها را جزء مشاهدات مستقیم و مفاهیم عینی دانست. او  معتقد است تجربه‌های دینی به جای آنکه ماهیتی توصیفی داشته باشند، نمادین هستند؛ زیرا حقیقت، خود را در قالب زبان بشری و صوَر فرهنگی به ما می‌نمایاند و در این فرآیند، گریزی از نمادها نیست. او بر این اساس، الاهیات را رشته‌ای علمی تلقی می‌کند که ‌باید متولی اصلیِ بررسی و تحلیل نمادها و روایت‌هایی باشد که صوَر خیال مذهبی را تغذیه می‌کند. این نوشتار می‌کوشد با بررسی تفسیر زالسکی از تجربه‌های نزدیک به مرگ در کتاب سفرهای آن‌جهانی، تحلیلی انتقادی از آن به دست دهد.}, keywords_fa = {تجربة نزدیک به مرگ,زالسکی,مرگ بالینی,الاهیات,نمادها}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_66818.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_66818_b7d5ba2aacecd18f4370e589f5affaf3.pdf} }