مسیحیت اگزیستانسیالیستی کیئرکگور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

سورن کیئرکگور بنیان‌گذار اگزیستانسیالیسم معاصر است و ابزارهاى مفهومى آن را پدید آورده است. از نظر او، خدا خودش را به‌عنوان شیئى که ما آن را مطالعه نماییم مکشوف نمى‌سازد، بلکه او شخصى است که با ما تماس شخصى دارد. او واژة «اگزیستانس» را از آن جهت براى «انسان» به‌کار مى‌برد که فردى آزاد، انتخابگر، دردمند، جداى از جمع، داراى شور و شوق و همواره در حال شدن است. از نظر کیئرکگور، در مراحل زندگی انسان، فرد زیبایی‌طلب خود را متعهد و ملتزم به هیچ امری نمی‌داند. اما انسان اخلاقی در اندیشه انجام دادن تکلیف است؛ معمولاً ازدواج می‌کند و دارای حرفه‌ای است؛ درستکار و پاکدامن است. انسانی که در مرحله سوم یعنی سپهر دینی زندگی می‌کند، مظهر ایمان است؛ خصوصیت بارز این مرحله، محنت و سعی مدام برای مسیحی‌شدن یعنی دست‌کشیدن از هرگونه مطلوب نسبی برای وصول به مطلق است. مقالة حاضر ابتدا ریشه‌ها و زمینه‌هاى اندیشة کیئرکگور را که در آثار گوناگون وى نمود یافته است، تحلیل مى‌کند؛ سپس درون مایه‌هاى تفکر او را بیان مى‌کند؛ و در پایان به بررسى و نقد اندیشه او مى‌پردازد.

کلیدواژه‌ها


استراترن، پُل (1378)، آشنایى با کیئرکگور، ترجمه على جوادزاده، تهران: نشر مرکز.
اندرسون، سوزان لی (1385)، فلسفه کیئرکگور، ترجمه خشایار دیهیمى، تهران: طرح نو.
براون، کالین (1375)، فلسفه و ایمان‌مسیحى، ترجمه طاطه‌وس میکائلیان، تهران: انتشارات علمى‌و فرهنگى.
بلاکهام، هارولد جان (1368)، شش متفکر اگزیستانسیالیست، ترجمه محسن حکیمى، تهران: نشر مرکز.
بیات، عبدالرسول و دیگران (1381)، فرهنگ واژه‌ها، قم: مؤسسة اندیشه و فرهنگ دینی.
تایچمن، جنی و گراهام وایت (1386)، درآمدى بر فلسفه مدرن اروپایى، ترجمه ناهید احمدیان، آبادان: نشر پرسش.
ـــــــــــــ (1379)، فلسفه اروپایى در عصر نو، ترجمه محمدسعید حنایى کاشانى، تهران: نشر مرکز.
حسن‌زاده، صالح (1387)، سیر و تطور مفهوم خدا از دکارت تا نیچه، تهران: نشر علم.
دورانت، ویل و آریل (1369)، تفسیرهاى زندگى، ترجمه ابراهیم مشعرى، تهران: انتشارات نیلوفر.
راداکریشنان، سروپالی (1382)، تاریخ فلسفه شرق و غرب، ج 2، ترجمه جواد یوسفیان، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
شریعتمدارى، علی (1364)، فلسفه، تهران: جهاد دانشگاهى.
صانعی دره‌بیدی، منوچهر (1384)، مبانی اندیشه‌های فلسفی، تهران: امیرکبیر.
فارسى، جلال‌الدین (1376)، تعالى‌شناسى، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامى.
کاپلستون، فردریک (1361)، فلسفه معاصر، ترجمه على اصغر حلبى، تهران: زوار.
مصلح، علی‌اصغر (1384)، تقریرى از فلسفه‌هاى اگزیستانس، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى.
ملکیان، مصطفی (1377)، تاریخ فلسفه غرب، ج 4، تهران: دفتر همکارى حوزه و دانشگاه.
ـــــــــــــ (1385)، مهر ماندگار، تهران: نگاه معاصر.
نصرى، عبدالله (1382)، خدا و انسان در فلسفه یاسپرس، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى.
ـــــــــــــ (1376)، سیماى انسان کامل از دیدگاه مکاتب، تهران: دانشگاه علامه طباطبایى.
نوالى، محمود (1374)، فلسفه‌هاى اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقى. تبریز: دانشگاه تبریز.
وال، ژان (1348)، اندیشه هستى، ترجمه باقر پرهام، تهران: طهورى.
ورنو، روژه و ژان آندره ال (1387)، پدیدارشناسى و فلسفه‌هاى هست بودن، ترجمه یحیى مهدوى، تهران: خوارزمى.
هابن، ویلیام (1376)، چهار سوار سرنوشت ما، ترجمه عبدالعلى دستغیب، آبادان: نشر پرسش.
هوردرن، ویلیام (1368)، راهنماى الاهیات پروتستان، ترجمه طاطه‌وس میکائلیان، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى.
"Kierkegaard, Soren Aabye" (1998), in E. Craig (Ed.), Routledge Encyclopedia of Philosophy, vol. 5, London and New York: Routledge.
Taylor, M. C. (1987), "Kierkegaard, Soren", in M. Eliade (Ed.), The Encyclopedia of Religion, vol. 8, New York: Macmillan Publishing Company.
Dupre, L. (2003), "Kierkegaard, Soren Aabye", in New Catholic Encyclopedia, vol. 8, Washington, D. C: Gale.
 "Kierkegaard, Soren Aabye", (2001), in M. Walsh (Ed.), Dictionary of Christian Biography, London & New York: Continuum.