حقیقت اسطوره

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی

چکیده

اسطوره در نظر انسانِ معتقد به آنْ داستانی است حقیقی، اما حقیقت آن نه از نوع حقیقت تاریخی است که با اسناد بتوان آن را اثبات کرد و نه حقیقتی است که با استدلالات عقلی اثبات شود؛ داستان‌ وقایعی است که در آغاز جهان و سپیده­دم هستی، خدایان عامل آن بوده‌اند و حقیقتش را نیز از همین جا می‌گیرد. به‌علاوه از همین جهت با «داستان‌های دروغ» فرق دارد که نه خدایان در آنها دستی دارند و نه از کارهای بزرگ و بامهابتِ آغازِ زمان در آنها ذکری هست. مهابت و شکوهی که در «داستان راستین»
یا «اسطوره» هست رویِ دیگر سکة «حقیقتِ» آن است. از همین جاست که اقوامی
که به «اسطوره» معتقدند آن را در هر جایی و هر زمانی بازگو نمی‌کنند.
اما همین که اسطوره از «زمینة» خود خارج شود، تبدیل می‌شود به «داستانی
دروغ» و «دنیوی».

کلیدواژه‌ها


Basset, H. (1920), Essai sur la literature des Berbèrs, Algiers.

Baumann, H. (1938 [1939]), Afrikanische Wild- und Buschgeister in Zeitschr. f. Ethnologie lxx.

Beckwith.W. Martha (1930), "Mythology of the Oglala Dakota", in Journal of American Folk-Lore xliii.

Cardinal, A. W. (1931), Tales from Togoland, London.

Cole, F.C. (1915), Traditions of the Tinguian, a Study in Philippine Folk-Lore, Field Museum Pub.180, Chicago.

Dirr, A. (1925), "Der kaukasische Wild- und Jagdgott", in Anthropos xx.

Dorsey (1904), Mythology of the Wichta, Washington.

Dorsey.G. A. (1906), The Pawnee: Mythology (Pt.i), Washington.

Doutté, E. (1909), Magie et religion dans ľAfrique du. Nord, Paris.

Fletcher, C. Alice and La Flesche (1911), The Omaha Tribe (27th.ann. Report of the Bureau of Am. Ethnol.), Washington.

Gifford, E. W. (1933), "The South-Eastern Yavapai", Univ. of Calif., Pubs. In Am. Archaeology and Ethnology xxix, 3.

Harva, V. (1938), Die religiösen Vorstellungen der Altaischen Völker, Helsinki.

Junod, H, A. (1929), The Life of a South African Tribe, ed. 2, ii, London.

Krickeberg, W. (1948), "Das mittelammerikanische Ballspiel und seine religiöse Symbolik", in Paideuma iii, 3-5.

Linblom, G. (1919), The Akamba, Uppsala.

Meek, C. K. (1925), The Northern Tribes of Nigeria ii, Oxford.

Menges, K. (1932), Jäge rglaube und gebräuche bei Altajischen Türken in Muséon.

Merriam, C. (1910), The Dawn of the World, Cleveland.

Meyer, P. H. (1932), "Wunckau, oder Sonnenverehrung, in Neuguinea", in Anthropos.

Mooney, J. (1888), "Myths of the Cherokees", in J.A.F.L.i, 98.

Mooney, J., (1900), Myths of Cherokees (19th Annual Report of the Bureau of American Ethnology, Pt.I), Washington.

Nordenskiöld, E. (1932), "La Conception de ľâme chez les Indiens Cuna de ľIsthme de Panama", in Journ. De la Société des Américanistes.

Pettazzoni, R. (1924), I Misteri, Bologna.

___________ (1929), Confession dei peccati i, Bologna.

___________ (1929-36), Confession dei peccati i-ii, Paris.

___________ (1953), Miti e Leggende iii, Turin.

___________ (1954), Essays on the History of Religions, Leiden.

Piddington, R. (1932a), Totemic System of the Karadjeri Tribe, in Oceania ii, 374, 393.

___________ (1932b), "Karadjeri Initiation", in Oceania iii.

Rasmussen, Knut. (1931), The Netsilik Eskimos, Copenhagen.

Russel, Fr. (1908), The Pima Indians (26th Annual Report of the Bur of Am.Eth.), Washington.

Russel, R. V. (1916), The Tribes and Castes of the Central Provinces of India iii, London.

Viehe, G. (1902), in Mitt.des Seminars f. Orientalische Sprachen zu Berlin V, iii, Abteilung.

Walker, J. R. (1917), "The Sun Dance and other Ceremonies of the Oglala Division of Teton Dakota", in Anthropological Papers of the American Museum of Natural History, xvi, NewYork.

Zelenin (1910), "Die religiöse Funktion der Volksmärchen", in Internet, Archiv f. Ethnographie xxxi.