گفت‌وگوی ناپیدای مسلمانان کنفوسیوسی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی ارشد ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب

چکیده

اندیشمندان مسلمان چینی در سده هفدهم میلادی به منظور قابل فهم کردن اندیشه­های اسلامی برای مسلمانان چین، آثار اسلامی را با اصطلاحات آیین‌های کنفوسیوس، نوکنفوسیوس و دائو تبیین کردند، تا اوایل سده بیستم میلادی، صدها کتاب با روش شناساندن اسلام از راه زبان و بیان کنفوسیوسی در چین به نگارش درآمد. اما تا حدود بیست سال پیش پژوهش جدی در این باره انجام نشده بود. در دهه نود میلادی بود که ویلیام چیتیک، اسلام‌شناس و عرفان­پژوه فرهیخته، و ساچیکو موراتا، استاد مطالعات ادیان آسیایی در دانشگاه استونی بروک، پژوهش­هایی را در این زمینه آغاز کردند و تا به امروز آثار متعددی به دست آنها و دیگر پژوهش‌گران در این عرصه به چاپ رسیده است. این مقاله از آخرین دستاوردهای این دو پژوهش‌گر درباره گفتمان مسلمانان کنفوسیوسی در سرزمین چین است.
 

کلیدواژه‌ها


Algar, Hamid (1982). The Path of God’s Bondsmen from Origin to Return, Delmar, NY: Caravan Books.

Benite, Zvi Bendor (2005). The Dao of Muhammad: A Cultural History of Muslims in Late Imperial China, Cambridge, MA: Harvard University, Asia Center.

Chittick, William C. and P. L. Wilson (1982). Fakhruddin ‘Iraqi: Divine Flashes, New York: Paulist Press.

Frankel, James (2011). Rectifying God’s Name: Liu Zhi’s Confucian Translation of Monotheism and Islamic Law, Honolulu: University of Hawai’I Press.

Kalton, Michael (1988). To Become a Sage, New York: Columbia University Press.

Mason, Isaac (1921). The Arabian Prophet: A Life of Mohammed from Chinese and Arabic Sources, a Chinese-Moslem Work by Liu Chia-lien, Shanghai: Commercial Press.

Murata, Sachiko (2000). Chinese Gleams of Sufi Light: Wang Tai-yü’s Great Learning of the Pure and Real and Liu Chih’s Displaying the Concealment of the Real Realm, Albany: State University of New York Press.

Murata, Sachiko Chittick, William C. and Tu Weiming, (2009). The Sage Learning of Liu Zhi: Islamic Thought in Confucian Terms, Cambridge, MA: Harvard University Asia Center.

Needham, Joseph (1954-2004). Science and Civilisation in China, Cambridge: Cambridge University Press.

Ridgeon, Lloyd (2002). Persian Metaphysics and Mysticism: Selected Treatises of ‘Aziz Nasafi, Richmond, Surrey: Curzon.

Wang, Daiyu (1921). Zhengjiao zhenquan, Beijing (and many other editions).

Wing, Tsit-Chan (1963). A Source Book in Chinese Philosophy, Princeton, NJ: Princeton University Press.