دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
The secret of the word
In conversation with Piraeus Sayyar
راز کلام در گفتوگو با پیروز سیار
15
40
68674
FA
Journal Article
2008
09
04
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
A Look At Theology Of Judaism In The Holy Quran
نگاهى به خداشناسى یهود در قرآن مجید
41
72
68675
FA
عبدالرحیم
سلیمانی
استادیار دانشگاه مفید
Journal Article
2008
10
05
قرآن مجید خداشناسى یهود را در کنار دیگر تعالیم، متون مقدس و شخصیتهاى این دین، مطرح کرده و دربارة آن داورى کرده است. با اینکه قرآن اصل خداشناسى یهودى را مورد تأیید قرار داده است، اما در عین حال امورى را در این باره به یهودیان نسبت داده و آنان را مورد مؤاخذه قرار داده است. قرآن مجید به یهود نسبت میدهد که عزیر را پسر خدا خواندهاند، عالمانشان را رب خود گرفتهاند، خود را فرزند خدا دانستهاند، خدا را فقیر و خود را غنی خواندهاند، و به خدا نسبت بُخل دادهاند. برخی این پرسش را مطرح میکنند که یهودیان در کجا به چنین چیزى قائل بودهاند. آنان بر این باورند که این موارد، یا برخی از آنها را نمیتوان در متون موجود یهودی یافت. این نوشتار در پى آن است که با بررسی موارد مطرحشده در قرآن، به این پرسش پاسخ دهد، که آیا موارد فوق به گونهای است که باید حتماً در متون یهودی ردپایی از آنها پیدا کرد و اگر اینگونه است آیا در این متون وجود دارد؟<br />
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
Calvinism
آیین کالونی
73
94
68678
FA
آر
ماتزارث
پی
سورگل
محمد
حقانی فضل
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب
Journal Article
2008
10
05
ژان کالون را باید مهمترین رهبر و الاهیدانِ نهضت اصلاح دینی پس از لوتر دانست. کتاب <em>مبادی دین مسیحی</em> او مهمترین و بزرگترین اثر الاهیاتی در دورههای اولیة حیات نهضت اصلاح دینی است؛ کالون مهمترین رهبر کلیساهای اصلاحشده بود؛ او در شهر ژنو حکومتی مسیحی برپا کرد و رهبری آن را بر عهده گرفت. روایت کالون از الاهیات در بین پروتستانهای فرانسه، هلند و اسکاتلند مقبولیت و حاکمیت یافت و آیین کالونی حرکتی قوی و پرنیرو در انگلستان و قسمتهایی از آلمان و اروپای مرکزی بود. این مقاله سعی دارد تا تصویری خلاصه اما روشن و قابلفهم از اندیشههای اصلی کالون و جریانی که به آیین کالونی مشهور است ارائه کند.<br />
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
, "Isma`ili Täwil"
سیر تأویل نزد اسماعیلیان
95
118
68716
FA
دیـانا
استـــایگـروالـد
محمدحسن
محمدیمظفر
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
Journal Article
2008
10
05
مقالة حاضر گزارش مختصرى است از سیر تأویل نزد اسماعیلیان از آغاز تا دورة معاصر. نویسنده این سیر را به پنج دوره تقسیم مىکند: دورة اولیه که تأویل هنوز به شرح نظاممندی دست نیافته است، دورة فاطمیان که ویژگیاش حفظ تعادل میان ظاهر و باطن است، دورة الموت که در آن ارزش باطن بالا رفت اما ظاهر همچنان گام نخست در تشرف تلقی میشد، دورة گنانى که در آن تأویل قرآن با دستورات اخلاقی و دینی همراه بود و دورة جدید که بر رویکرد عقلی به قرآن تأکید میشود. لحن مقاله جانبدارانه است و نویسنده در طى مقاله با اسماعیلیان همدلى نشان میدهد. نویسنده شهرستانی و خواجه نصیر طوسی را در شمار اسماعیلیان آورده ولی مذهب ایندو مورد اختلاف است.
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
The hierarchy of existence in Ibn al-Arab's school
سلسله مراتب هستى در مکتب ابنعربى بر اساس دیدگاه صدرالدین قونوى
119
142
68718
FA
مرتضی
کربلایی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب
Journal Article
2008
10
05
تصوف و عرفان اسلامى با ظهور ابنعربى در قرن هفتم هجرى وارد مرحلة تازهاى شد. بعد از وی، قونوى به دلیل توان فلسفى و نیز به برکت مشاهدات عمیق عرفانىاش، توانست مبانى استادش را بهطور منسجم و سازوار تبیین و تثبیت نماید. از مباحث مهمى که در هستىشناسى مکتب ابنعربى شکل گرفت، بحث «حضرات خمس» مىباشد. قونوى هنگام سخن از سلسله مراتب هستى آن را به پنج حضرت تقسیم مىنماید: حضرت اول، شامل مرتبة تعین اول و تعین ثانی؛ حضرت دوم، مرتبة عالم ارواح؛ حضرت سوم، مرتبه عالم مثال؛ حضرت چهارم مرتبه عالم اجسام و حضرت پنجم، مرتبه انسان کامل. قونوى و شاگردانش در مراتب هستى از مرتبهاى دیگر با نام نَفَس رحمانى بهعنوان نخستین تجلى حق سبحانه نام مىبرند که هویتى گسترده و ممتد دارد و تمامى حضرات پنجگانه نقوش و تعینات آن هستند. در نوشتار حاضر بعد از اشاره به سابقة تاریخى این مبحث به گزارش مختصرى از این حضرات پنجگانه و نیز نفس رحمانی بر اساس تقریر قونوى و برخى از شاگردان وى مىپردازیم.<br />
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
yasts
یشتها
143
178
68721
FA
الیاس
عارفزاده
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
Journal Article
2008
10
05
یشتها سرودهایی هستند که در آنها ستایش ایزدان قدیم ایرانی مطرح شده است. یشتها از نظر قدمت، سبک و مطالب یکسان نیستند؛ همچنین نام برخی از آنها با مضمونشان مطابقت ندارد. هر یشت به بخشهایی به نام «کرده» تقسیم میشود؛ بیت اول و عموماً بیت آخر ِهر کرده با توصیف ایزد و عبارتی مبتنی بر پرستش او آغاز میشود، به صورتی که اوصاف اصلی ایزد مورد پرستش در آن نمایان است. در یشتها داستانهای اسطورهای بیشتر به صورت اشارهاند، اگرچه در روایتهای زند و پازند آنها کاملتر و مفصلتر مطرح شدهاند. رخدادهایی که در یشتها بیان میشود به دو گونهاند: در برخی ایزدان نقش اساسی دارند؛ مانند جدال تیشتر با اَپُوش (بازدارندۀ آب) در تیشتر یشت. در برخی دیگر نقش اساسی بر عهدۀ اشخاصی غیر از خدایان است. همچنین در بیشتر آنها رخدادهایی بیان میشود که در اثر امتزاج عقاید مزدیسنایی با اعتقادات قدیم ایرانی است.<br /> سخن آخر اینکه این نوشتار بر اساس دیدگاه گسست در سنت کلامی زرتشتی مرقوم گردیده است.
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
10
40
2009
02
19
Religion in the Age of Science: Gifford Sermons
دین در عصر علم: خطابههای گیفورد
179
204
68725
FA
سید حسن
اسلامی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم
Journal Article
2008
10
05