دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Science and Religion: Challenges & Opportunities 7
An Interview with Prof. Job Kozhamthadam Artiعلـم و دیـن: چـالشهـا و فرصتهـا در گفتوگو با پرفسور جاب کوزامتادام72868519FAJournal Article20090902دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122The Philosophical and Mystical Approach to Imam's Knowledgeرویکرد فلسفى و عرفانى به علم امام294868521FAمحمدحسن نادمعضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20090902In Shiite culture, knowledge is among the properties which characterize Imam; that is, Imam must be the most prominent as regards the knowledge of religious doctrines and rules. In fact, such knowledge is the absolutely necessary condition of Imamate; that is why ever since the Imamate, this characteristic has been one of the major concerns for the Infallible Imams (PBUT), their companions, disciples and followers. As for the quality and extent of Imam's knowledge, there have been a variety of speculations three of which have been considered more than others. The first view holds that we should be silent in regard to Imam's knowledge; the second one regards knowledge as limited; the third one regards it as non-delimited. The third view can be found in Islamic mysticism as well as in philosophy as expressed in Mulla Sadra's transcendent theosophy which is more consistent with Islamic mysticism. In the light of specific philosophical and mystical grounds, the present writing tries its best to elaborate on this view which is almost more widespread. <br /> در فرهنگ شیعیان برای امام ویژگیهایی مطرح است که «علم امام» یکی از آنها به شمار میرود؛ یعنی اینکه امام باید در آگاهی از معارف و احکام دین سرآمد همگان باشد. علم نه تنها از شرایط بنیادین امامت است، بلکه مکملِ دیگر شروط و زیربنای آنها نیز است. بدین جهت از همان ابتدا تاکنون، این ویژگی از جمله دغدغههای ائمه معصومین(ع) و اصحاب و شاگردان و پیروانشان بوده است. دربارة کم و کیف و حد و حدود علم امام اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد که از مجموع آنها سه نگرش بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است: نگرش اول قائل به سکوت دربارة علم امام است؛ نگرش دوم علم را محدود به حدود خاصی میداند و نگرش سوم هیچگونه حد و حدودی برای علم امام قائل نیست. این نگرش را بیشتر میتوان در بین عرفا و فلاسفه دید؛ البته منظور از فلسفه، بیشتر فلسفة متأخر، یعنى حکمت متعالیه، است که با عرفان اسلامی همخوانی بیشتری دارد. نوشتار پیش رو در حد توان تلاش نموده تا با توجه به مبانی خاص فلسفی و عرفانی، توصیفی از این دیدگاه که تقریباً دیدگاه رایج زمان محسوب میشود، ارائه دهد.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Sufism and Politics as Viewed by the Path of Justice and Benevolenceتصوف و سیاست در «طریقت عدل و احسان»294868526FAمصطفی مطبعهچیکارشناس ارشد رشتة عرفان و تصوفJournal Article20090902What <em>Sufism </em>conjures up in the eastern part of the Muslim World is a mystical practice engaged by those who are concerned with spiritual experience, abstaining from the world and society in order to refine their soul; but the same term denotes something different in the western part of the Islamic World, that is North Africa. This term is associated with Jihad (Holy War), clash and getting involved in political and social affairs. One of the significant and active Paths in contemporary Morocco is <em>the Path of Justice and Benevolence</em>. The distinguishing characteristic of this Path is the combination of two apparently incompatible phenomena, that is, Sufism and Politics. Inspired by Sufi teachings<em>, the Path of Justice and Benevolence</em> has founded a political movement which is presently regarded as one of the most important Islamic political groups in Morocco. In order to know this Islamist Sufi movement better, first the author gives a short account of the way in which Sufism enters the Islamic western realm, especially Morocco. Having considered <em>the Path of Budshishieh,</em> the author then goes through the thoughts of the Sheikh of <em>the Path of Justice and Benevolence</em>; finally the paper deals with the Sufi teachings of this Path, which is hardly separable from its social ones.آنچه از مفهوم «تصوف» در پارة شرقی جهان اسلام به ذهن متبادر میشود، <br /> عبارت است از فرد یا افرادی که در پی سیر و سلوک معنوی، دنیا و مافیها را وانهاده و بدور از اجتماع، در گوشهای به تهذیب نفس مشغولاند؛ اما همین اصطلاح در <br /> خطة غربی جهان اسلام، یعنی شمال آفریقا، ماجرایی دیگر دارد و مفهوم جهاد و درگیری و دخالت در سیاست و اجتماع از آن فهمیده میشود. از جمله طریقتهای <br /> مهم و فعال در دورة معاصر در کشور مغرب طریقت عدل و احسان است. <br /> ویژگی برجستة این طریقت جمع دو پدیدة به ظاهر ناسازگارِ تصوف و سیاست است. طریقت عدل و احسان با الهام از آموزههای تصوف، جنبشی سیاسی را بنیان نهاده <br /> است که هماکنون یکی از مهمترین گروههای سیاسی اسلامی مغرب به شمار میرود. جهت شناخت بهتر این جنبش صوفیانة اسلامگرا، نخست به اختصار بر چگونگی ورود تصوف به خطة غرب اسلامی، به ویژه مغرب، درنگی مینماییم و پس از اشارهای به طریقة بودشیشیه به بررسی احوال و اندیشههای پیر «طریقت عدل و احسان» میپردازیم و در فرجام آموزهها و تعالیم صوفیانه و در عین حال اجتماعی این طریقه را برمیرسیم.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122On Sun-Worshipping Sistanis,
Mage Brahmans and Brhat Samhitaآگاهیهایی دربارة سیستانیهای آفتابپرست739668529FAهمایون صنعتیزادهمترجم و پژوهشگر ادیان ایران باستانJournal Article20180902Mage Brahmans or sun-worshiping Mages were a group of Indian priests who were probably of Iranian origin, descending from sun-worshipping Sistanis. These Sistanis were groups of Iranian descent but were not Zoroastrian; they had immigrated to India long ago and succeeded in penetrating into the caste of priests, that is, Brahmans. Brahamehra, a well-known Indian astronomer, had risen from these Mage Brahmans. One of his most important work entitled <em>Brhat Samhitra</em> was fortunately translated into Farsi in the 13<sup>th</sup> century AD. Since Mage Brahmans are probably of Iranian descent, an investigation into their writings may help shed light on the evolution of astronomy in ancient Iran. Thus, the present paper is an attempt introduce, although briefly, the sun-worshiping Sistanis and Mage Brahmans as well as to give a short report of <em>Brhat Samhitra</em>. <br /> براهمة مغ یا مغهای آفتابپرست گروهی از روحانیان هندی بودند که احتمالاً ریشهای ایرانی داشتند و بازماندگان سیستانیهای آفتابپرست بودند. این سیستانیها گروهی ایرانینژاد و غیرزرتشتی بودند که مدتها قبل به سرزمین هند مهاجرت کرده و بهتدریج وارد قشر روحانیان هندی شده بودند. براهممهر نیز ــ که یکی از پرآوازهترین دانشمندان ستارهشناس هندی است ــ از میان همین براهمة مغ برخاسته است. یکی از مهمترین آثار او کتاب <em>برهیت سمهیتا</em> است که در قرن سیزدهم میلادی به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. با توجه به ریشة احتمالاً ایرانی براهمة مغ، شاید جستوجو در میان آثار و تألیفات آنان سبب روشنشدن پارهای از گوشههای تاریک تاریخ تحول دانش نجوم در ایران باستان شود. از این رو، در مقالة حاضر سعی شده است تا آگاهیهایی، هرچند جسته و گریخته، دربارة سیستانیهای آفتابپرست و براهمة مغ ارائه شود و کتاب <em>برهیت سمهیتا</em> نیز، به اجمال، به خوانندگان فارسیزبان معرفی شود.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Confucianism: An Overviewآیین کنفوسیوسی: نگاهی از فراز9711668535FAعلی موحدیان عطاراستادیار دانشگاه ادیان و مذاهباحمـد شاکرنژادپژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب.Journal Article20180902Confucianism is a way of life which was originally developed by Kong Fu Zi, a Chinese sage, through organizing the old teachings in 5<sup>th</sup>-6<sup>th</sup> centuries. This religion has persisted across China and its neighboring countries in a variety of forms for the past 2500 years. In order to become more familiar with Confucianism one can adopt a variety of methods and approaches to examining it. Before embarking upon any exploration into this religion an overview of it will help examine it well and give birth to cohesion of the study. Thus, the present paper tries to sketch out the main issues associated with Confucianism. This enterprise begins by going through the name and sign of Confucianism, its evolution and its social, demographical, political and sociological context; it deals then with its most outstanding manifestations and apparent features as well as its rituals, different ways of religiosity and the most important places and occasions; then it proceeds to briefly introduce its sacred and authoritative scriptures, denominations and its different schools of thought. Finally, the paper gives an overview of the present status of Confucianism as well as a prospect of its future status.آیینکنفوسیوسی راهی برای زندگی است که در قرن5-6 قبل از میلاد، کونگ فو زه، حکیم چینی، با نظم و نسق بخشیدن به آموزهها و تعالیم کهن، آن را شکل بخشید. این آیین از 2500 سال پیش تاکنون به اشکال مختلف در چین و کشورهای همسایة آن به حیات خود ادامه داده است. برای آشنایی با آیین مذکور میتوان رویکردها و روشهای گوناگونی را اتخاذ کرد؛ اما در ابتدای هر بررسی، داشتن تصویری کلی از این آیین و به عبارتی دیگر اتخاذ نگاهی از فراز میتواند به کاوش در وجوه مختلف آن کمک نماید و به اجزای بحث پیوستگی بخشد. بر همین اساس، مقالة حاضر سعی دارد به مهمترین مباحثی که در این حیطه مطرح است نظری اجمالی افکند. این کار با شرح نام و نشان این آیین، تاریخ تکون و تطور، موقعیت جغرافیایی، سیاسی، جمعیتی و اجتماعی آن شروع میشود؛ سپس به بارزترین جلوهها و ویژگیهای ظاهری این آیین و همچنین مناسک و اشکال دینورزی و مکانها و زمانهای مقدس آن توجه میشود؛ در ادامه به معرفی متون مقدس آیین مذکور و فرق و مکاتب آن پرداخته و در انتها اجمالاً دربارة وضعیت کنونی و چشمانداز آیندة این آیین بحث میشود.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Dead Sea Scrolls: A Short History and a Selection of Theoriesطومارهای بحرالمیت: تاریخچه و منتخبی از نظریات11714068538FAفاطمه هشترودیکارشناسی ارشد مطالعات تطبیقی ادیان و عرفانJournal Article20180902<em>Dead Sea Scrolls</em> refers to a collection of about 900 manuscripts which were discovered between 1947 and 1956 after 2000 years in eleven caves along the North-West coast of Dead Sea. The scrolls are concerned with the early Christianity which had been developing about the middle of the first century AD around Jerusalem. These documents indicate that besides the belief in Jesus Christ, the followers of early Christianity regarded it as necessary to obey the Old Testament laws. Thus, these scrolls are among the reliable documents which have enabled the scholars to put forward new theories about the origins of Christianity. The present article initially introduces the scrolls, elaborating on their contents. Because of their significance, the scrolls have been immensely examined since their discovery and as a result, different theories have been propounded as regards their originality and content. From among the lists gathered through the process of discovery and discussions on scrolls, Dr. Mahlon H. Smith's list is one of the most comprehensive which will be dealt with in this writing.طومارهای بحرالمیت به مجموعه مدارک دستنویسی اطلاق میشود که بین سالهای 1947 تا 1956 بعد از گذشت دو هزار سال از زیر تلی از خاک در یازده غار در طول ساحل شمالغربی بحرالمیت کشف شدند. این طومارها از مسیحیت اولیهای سخن میگویند که از اواسط قرن اول میلادی در اطراف اورشلیم در حال شکلگیری بود. این مدارک نشان میدهند که پیروان مسیحیت اولیه در کنار اعتقاد به عیسی، خود را ملزم به رعایت قانون تورات نیز میدانستند؛ از اینرو این طومارها در زمرة مدارک مستندی محسوب میشوند که دانشمندان را قادر ساخته است نظرات جدیدی دربارۀ خاستگاه مسیحیت ارائه کنند. این مقاله در ابتدا به معرفی طومارها و محتویات آنها پرداخته است. به علت اهمیت این طومارها، از زمان کشف آنها تحقیقات بسیاری بر روی آنها انجام شده است و نظریات گوناگونی دربارة اصالت و همچنین محتویات آنها ابراز شده است. از بین فهرستهای مختلفی که از فرایند کشف و مباحث پیرامون طومارها تهیه شده است، فهرست دکتر مالن اسمیت یکی از جامعترین آنهاست که در این مقاله به تفصیل به اطلاع خوانندگان رسیده است.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Martin Buber: Can God Be Encountered?مارتین بوبر: آیا مواجهه با خدا ممکن است؟14116868561FAویلیام ای. کوفمنمرتضی کریمیکارشناسی ارشد ادیان ابراهیمیJournal Article20090903Martin Buber (1878-1965) is one of the key thinkers of Judaism in the 20<sup>th</sup> century. He has written a great deal about Judaism, especially the eighteenth century movement of Hasidism. Buber’s well-known book entitled <em>I and Thou</em> (1923) actually contains an outline of his thoughts; in this book he develops his theory on the distinction between <em>I-thou </em>and <em>I-it</em> relations. Buber's another well-know work is <em>God's Solar Eclipse</em> (1952). Buber maintains that we can know God only through encounter. The present writing initially puts forward a survey of Buber's thoughts, particularly the development of his ideas set out in <em>I-Thou, </em>considering the major factors which had a bearing on his intellectual character as well;the article proceeds to consider Buber's conception of God's solar eclipse in terms of the issue of Holocaust. Ultimately, while admiring Martin Buber's consistency of mind and his appropriation of a systematic intellectual mechanism, the author of the present writing offers a critique of his ideas, particularly his conception of God's solar eclipse. مارتین بوبر (۱۸۷۸ـ۱۹۶۵)، یکی از متفکران مهم سنت یهودى در سدة بیستم است. بوبر نوشتههاى فراوانى در باب یهودیت و خاصه جنبش قرن هجدهمى حسیدیسم دارد. کتاب معروف او، <em>من و تو</em> (1923)، به واقع حاوى رئوس تفکر وى است. وی در این کتاب به بسط نظریة خاص خود دربارة تفکیک میان ارتباط منـآن و ارتباط منـتو میپردازد. دیگر اثر معروف بوبر <em>کسوف خدا</em> (1952) نام دارد. نظریة بوبر این است که ما فقط از طریق مواجهه میتوانیم خدا را بشناسیم. متن حاضر به سیر تفکر بوبر بهویژه روند شکلگیری دیدگاههای خاص وی در کتاب <em>من و تو</em>و عوامل تأثیرگذار بر شخصیت فکری وی میپردازد و در ادامه، مفهوم کسوف خدا و ارتباط آن را با مسئلة هولوکاست بررسی میکند. نویسنده ضمن ستودن انسجام فکری مارتین بوبر و برخورداری وی از یک دستگاه فکری نظاممند، در پایان به نقد برخی آرای او بهویژه ایدة کسوف خدا میپردازد.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Religiousness and Spiritualityدینداری و معنویت تغییرات و تأثیرات در دورههای مختلف بزرگسالی16919268569FAمیشل دیلنپل وینکمهــدی عیــوضـیکارشناس ارشد دین شناسیJournal Article20180903Two of the most challenging topics in the realm of the study of religion are, and have always been, <em>Religiousness</em> and <em>Spirituality</em>. Adopting a sociological approach, the present essay aims at studying the role of spirituality and religiousness in the social functioning of the elderly. The research, of which this paper is a representative, is based on a long-term study conducted by a research institute in the University of California in 1920s. This longitudinal study has examined the factors involved in the rise of religiousness and spirituality among a group of Americans throughout some decades of their life span; the extent and characteristics of the increase were also measured. The key issue of the study was the review of common patterns in religiousness and spirituality, and their relation with social functions in the elder ages. The authors first come up with some certain definitions of religiousness and spirituality, and then examine the grounds of the rise of religiousness and spirituality in the older adulthood. Then, they present how religiousness affects people's satisfaction of the life. They finally illustrate the role of religion and spirituality in setting goals for life and turning the older adulthood to a period of vital involvement in social functioning. <br /> دینداری و معنویت همواره از بحثهای چالشبرانگیز در محافل دینپژوهی بودهاند؛ مقالة حاضر با رویکردی جامعهشناختی به بررسی نقش دینداری و معنویت در فعالیتهای اجتماعی سالخوردگان میپردازد. مبنای کار این مقاله مطالعهای است که به تبیین و تحلیل تحقیقی میپردازد که توسط یک مؤسسة تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است. در این مطالعة طولانیمدتِ جامعهشناختی (مطالعة طولی)، میزان، کیفیت و عوامل مؤثر در افزایش دینداری و معنویت در گروهی از آمریکاییان در خلال چند دهه از عمرشان مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی الگوهای دینداری و معنویت در بزرگسالی و ارتباط آنها با کارکرد اجتماعی در کهنسالی از محورهای اصلی این مطالعه بود.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114320091122Zen Heart: Simple Advice for Living with Mindfulness and Compassionقلب ذِن: توصیههایی ساده برای زیستن هشیارانه و مشفقانه19320668572FAسید حسن اسلامیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20090903