دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220Interview
Beyond Reformation: Mennonite Religiosityفراتر از اصلاحگری: دیانت منونایتی در گفتوگو با دکتر ای. جیمز رایمر74068502FAJournal Article20090902دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220The Didache of the Twelve Apostlesدیداخة دوازده رسول416468503FAفاطمه توفیقیپژوهشگر ادیان ابراهیمیJournal Article20090902<em>The Didache of the Twelve Apostles</em> is among the key and well-known texts of earliest Christianity; its author, the place and time of its composition, and even its original form are not clear; it was not rediscovered until the nineteenth century. However, there seems to be a general consensus among the scholars that this work reflects an important period in the history of Christianity, that is, the period when Christianity was gaining relative independence and the Jewish-Christians, the addressees of this work, were seeking to distinguish themselves from the Graeco-Roman pagans and the Jews through their particular way of life. The present version of <em>Didache</em> is divided into four parts: the first part is concerned with the <em>Two Ways</em> of life and death in terms of moral teachings; the second part deals with particular guidelines on how to worship; the third part occupies itself with the apostles and prophets of the church; the final part goes through the apocalypse and readiness for Christ's Return. The following writing is the first Persian translation of the <em>Didache</em> from classical Greek, preceded by the translator's introductory considerations.<em>دیداخۀ دوازده رسول</em> از آثار مهم و معروف صدر مسیحیت است. مؤلف، مکان و زمان تألیف و یا حتی شکل اصلی کتاب نامشخص است و خود آن نیز تا قرن نوزدهم مفقود بوده است. اما دانشمندان توافق دارند که این اثر مقطعی مهم از تاریخ مسیحیت را بازتاب میدهد – هنگامی که مسیحیت استقلالی نسبی یافت و مسیحیان یهودیالاصل که مخاطبان اصلی این اثر هستند با رفتار خاص خود در پی تمایز از محیط بتپرست یا یهودیشان بودند. متن امروزی <em>دیداخه</em> به چهار بخش تقسیم میشود. بخش نخست (فصول 1-6) در قالب تعالیمی اخلاقی دربارۀ دو راه زندگی و مرگ سخن میگوید. بخش دوم (فصول 7-10) دستورهایی پیرامون شیوۀ عبادت دارد. بخش سوم (فصول 11-13) پیرامون رسولان و انبیای کلیساست. بخش پایانی (فصل 16) به آخرالزمان و آمادگی برای بازگشت مسیح اختصاص دارد. این اثر برای نخستین بار از اصل یونانی به فارسی ترجمه میشود و مترجم در آغاز اطلاعاتی را پیرامون آن ارایه میدهد.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220Types of God's Revelation in Christian Theologyگونههای مکاشفة خداوند در الاهیات مسیحی658868504FAمحمد حقانی فضلپژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20090902According to the Christian theology, God is hidden and unattainable; and man is unable to know Him. However, in order to show human beings the way of salvation, God comes out of His hiding place, revealing Himself, His goals and will to them. The Christians call whatever reveals God, His demands, and will <em>Revelation</em>. The divine revelations are of two types: general and special. God's presence in the system of nature, historical events and man's conscience exemplify the general revelation. The generality of this type of revelation means that one can deduce the existence of God from His creation. On the other hand, the special revelation occurs only to particular people on particular occasions. The miracles, Prophethood, Incarnation, the Bible, and personal experiences exemplify this type of revelation. In this writing, having pointed out the conceptual difference between <em>God's Revelation</em> on the one hand and revelation as well as inspiration in Islamic literature on the other, I shall occupy myself with elaborating on the types of God's revelation in terms of Christian theology.از نظر الاهیات مسیحی، خدا پنهان است و دستنایافتنی و انسان نیز ناتوان از شناخت او؛ اما خدا برای آنکه راه نجات را به انسان بنمایاند، از نهانگاه خویش بیرون آمده، خود و اهداف و خواستههایش را بر انسان آشکار ساخته است. مسیحیان هر آنچه را که خدا و یا خواستهها و ارادة او را آشکار سازد «مکاشفه» مینامند. مکاشفههای الاهی به دو دستة کلی تقسیم میشوند: مکاشفههای عمومی و مکاشفههای خاص. مصادیق مکاشفة عمومی، حضور خداوند در نظم و نظامِ طبیعت، حوادث تاریخی، و وجدان انسانهاست. منظور از عمومیبودن این مکاشفهها این است که با دقت در آنها، وجود خدا بر هر انسانی آشکار خواهد شد. اما مکاشفههای خاص، مواردی هستند که تنها بر افرادی مشخص و زمانهایی خاص رخ دادهاند. این مکاشفهها را میتوان در معجزات، نبوتهای پیامبران، تجسد خدا در مسیح، کتاب مقدس، و تجربة شخصی افراد دید. این مکاشفهها، و بهویژه کتاب مقدس، مبنای دیانت مسیحی هستند و از اینرو، برای مسیحیان اهمیتی بنیادی دارند. نوشتار حاضر تلاش میکند بعد از تبیین تفاوت مفهوم «مکاشفة خداوند» با مفاهیمی چون وحی و مکاشفه در ادبیات اسلامی، به معرفی گونههای آشکارشدن خداوند بر اساس الاهیات مسیحی بپردازد.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220A Mythological and Quranic Reading: Woman, Water, and Treeخوانش قرآنی و اسطورهای: نمونة زن، آب و درخت8911468505FAابولفضل خوشمنشعضو هیأت علمی دانشگاه اراکJournal Article20090902The myths across the world contain significant references to the beliefs of the past generations; since they have been mainly concerned with answering such major questions as the origin of the universe and resurrection. This is an undertaking which is best sought by the Holy Quran through its eloquent style of communication in the cosmic scale. However, there is no conflict between the grandeur of the Quran and its comparison with the mythological beliefs; since the comparative study of these myths and the Quranic narrations will occupy a new ground in the universal Quranic discourse. One of the mythological themes is concerned with the origin of the universe and man, with the women taking up a remarkable position. The present paper gives a concise account of the mythological-Quranic reading; and then, it embarks upon the comparative study of woman, birth, and life. One of the benefits of this issue is the consideration of the significant status of woman as viewed by the Holy Quran, which has been either neglected or misinterpreted. The Quranic view on woman, according to some thinkers, is limited to a number of jurisprudential decrees which are based on some imperfect understanding; as a result, some people have assumed that Islam is a patriarchal and discriminatory religionاسطورههای ملل جهان، حاوی اشارات مهمی به عقاید ملل پیشیناند؛ زیرا اسطورهها در بیشتر موارد عهدهدار پاسخ به پرسشهای عمدة بشر در باب قضایای مبدأ و <br /> معاد و مانند آن بودهاند. همان کاری که قرآن کریم به نحو احسن با بیانی استوار <br /> و در مقیاسی عرشی بیان کرده است. با این همه، منافاتی میان عظمت و استغنای <br /> قرآن کریم و مقایسة آن با باورهای اسطورهای نیست؛ چرا که خوانش تطبیقی و <br /> مقارنة این اسطورهها با سخن قرآن، زمینهای جدید در خطاب و گفتمان جهانی <br /> قرآن خواهد بود. یکی از سرفصلهای مهم اسطورهها، سخن از پیدایش جهان و انسان است و در این بین، زن دارای جایگاه بارزی است. مقالة حاضر فشردهای از خوانش مقارَن قرآنیـاسطورهای فرارو مینهد و سپس نمونة زن و زایش و زندگی را مورد بررسی مقارَن و تطبیقی قرار میدهد. از جمله فواید این بحث، مروری بر جایگاه پراهمیت زن در قرآن است که مورد غفلت یا فهم نادرست قرار گرفته است؛ نگرش قرآن به زن، در نظر بسیاری، به چند حکم فقهی آن هم با برداشتهایی ناقص و نارسا منحصر گردیده است که در نتیجة این نگاه، کسانی اسلام را آیینی مردگرا و تبعیضآمیز شمردهاند.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220The Prophet's Traditions Concerning the Criticism of Sufismبررسی روایات نبوی ناظر به نقد صوفیه11513668507FAمحمدعیسی جعفریکارشناس ارشد عرفان و تصوفJournal Article20090902One can firmly claim that the Sufi sect has been the object of more criticism than any other Islamic sects; and it may be the only sect that has been criticized by every group. A large number of critics have even considered Sufism outside the sphere of Islam, tracing its origins to the non-Islamic sources. However, according to some impartial people, including the outsiders such as some orientalists, Sufism originates in the knowledge-promoting Islam. Appealing to the Prophet's traditions as well as those of the Infallible Imam's (PBUT) is one of the ways in which the opponents of Sufism criticize it. They hold that it has been rejected by the religious leaders, presenting some traditions to confirm their claim. The present writing is an attempt to examine the traditions ascribed to the Holy Prophet of Islam (PBUH) in terms of authenticity and content, evaluating the accuracy of the claims made by the opponents of Sufism. <br /> به جرئت میتوان ادعا کرد که در بین گروههای منتسب به اسلام، صوفیه بیش از <br /> هر گروه دیگری مورد نقد و قدح قرار گرفته است و شاید گروهی را نتوان یافت که همانند صوفیه ناقدانی از هر دستهای داشته باشد. عدة بسیاری از ناقدان تا جایی پیش رفتهاند که آنان را از زمرة اسلام خارج دانسته و بستر پیدایش تصوف را در خارج از اسلام یافتهاند. در این میان افراد بیطرفی از جمله ناظران بیرونی مانند برخی از مستشرقین (پل نویا و نیکلسون در آخرین نظراتش) بستر تولد تصوف را <br /> دامن معرفتزای اسلام دانستهاند. یکی از ابزارهای مخالفان صوفیه، تمسک به <br /> روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمة اطهار(ع) است. مخالفان صوفیه مدعیاند که این گروه از سوی پیشوایان دینی تخطئه شدهاند و برای تأیید مدعایشان روایاتی را برشمردهاند. نوشتار حاضر تلاش میکند روایات منسوب به پیامبر گرامی اسلام(ص) در نقد <br /> تصوف و صوفیه را (با تأکید بر منابع شیعی) به لحاظ اعتبار سندی و محتوایی <br /> بررسی کند و صحت ادعای مخالفان صوفیه را مورد سنجش قرار دهد. بررسی روایات منسوب به ائمه و نیز بررسی روایات ناظر به افراد خاصی از صوفیه به فرصت دیگری موکول میشود.<br /> دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220Tantric Buddhismآیین بودای تَنترَهیانه13716068509FAآنتونی ترایبملیحه معلمعضو هیئت علمی انتشارات سمتJournal Article20090902Tantric Buddhism, along with the Hinayana and Mahayana, is one of the Buddhist traditions. This tradition, which consists of a set of beliefs and practices bound up with tantric scriptures, is mainly regarded as intuitional. The tantric texts began to appear since about the third century AD; and the fact that there are a large number of them shows its significance. This tradition is associated with a variety of meditations and rituals which are concerned with the worldly affairs, being a means of achieving salvation and Buddhahood as well. In about the seventh century AD, it was also known as Vajrayana, the diamond way. Mantranaya, the path of mantras, is another term which refers to the tantric Buddhism. This title indicates that the use of mantra is the characteristic aspect of tantric practice. Other features of this tradition are as follows: initiation, incarnation, invocation and worship of gods, use of mandalas, and the presence of the Guru (teacher).آیین بودایی تنترهیانه یکی از فرقههای بودایی است که در کنار دو سنت عمدة هینهیانه و مهایانه جای دارد. این سنت بیشتر مکتبی سری و باطنی شناخته میشود و دربردارندة مجموعهای از عقاید و اعمال دینی است که با متون «تنتره» مرتبط است. ظهور این متون به طور مستقل از حدود قرن سوم میلادی شروع شد و شمار عظیم آن نشاندهندة اهمیت این آیین است. این آیین با انواع خاصی از مراقبه و آداب و مناسک سر و کار دارد که هم ناظر بر اعمال دنیوی و هم وسیلهای سریع برای رستگاری و رسیدن به بوداگی است. در حدود قرن هفتم این آیین به نام وجره یانه (راه الماس) نیز شناخته شد. همچنین منترهنیه به معنای راه (نیه) منترهها اصطلاح دیگری است که برای آیین تنتره به کار میرود. این عنوان نشان میدهد که کاربرد منتره وجه شاخص عمل تنتری است؛ تشرف، تجسم، فراخوانی و پرستش خدایان، استفاده از مندله و وجود استاد از دیگر شاخصههای این آیین است.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220On the Zoroastrians and Mu'tazilahدربارة زرتشتیان و معتزله16117068511FAسیامک ادهمیسیدسعیدرضا منتظریپژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20090902This article examines the intellectual relationship between Zoroastrians and Muslims during the early Islamic period, trying to consider one of the cases in which the followers of the new religion (Islam) are indebted to the older one (Zoroastrianism). The hypothesis of the paper is that Wasil ibn Ata, the founder of the <span>Mutazilite</span> school of Islamic thought, has borrowed <em>Hammistagan,</em> the doctrine of the intermediate station, from his ancestors and incorporated it into the Mutazilite thought. Jean de Menasce had once referred to this relationship in his article entitled "Mu'tazilah and Mazdean Theology". Based on this argument and the evidence provided by Gahan, Zoroaster's own hymns, and Denkard, the most important scripture of Zoroastrians in Pahlavi, Adhami attempts to confirm the same hypothesis.این مقاله به بررسی رابطة فکری بین زرتشتیان و مسلمانان در اوایل دورة اسلامی میپردازد. هدف این مقاله بررسی نمونهای از وامگیری گروهی از پیروان دین جدید (اسلام) از دین قدیمیتر (زرتشتی) است. فرضیهای که در اینجا مطرح است این است که واصل بنعطا، بنیانگذار فرقة معتزله، مفهوم همیستگان، «آموزة منزلگان میانی»، را از دین نیاکانش وام گرفته و آن را وارد اندیشة معتزلی کرده است. پیش از این ژان پیردومناش در مقاله «معتزله و الاهیات مزدایی» به رابطة زرتشتیان و معتزله اشاره کرده بود. ادهمی نیز با تکیه بر این نظریه و شواهدی که از <em>گاهان</em>، سرودهای خود زرتشت، و متن <em>دینکرد،</em> مهمترین متن دینی زرتشتیان به زبان پهلوی، بیان میکند بر آن است تا فرضیة ارائهشده را اثبات کند.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220A Religious Way of Studying Religionروشی دینی برای مطالعه دین17119068513FAآروینـد شارماخلیل قنبریعضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20090902In the study of religion, in addition to the ways such as theology and sociology of religion, there is <em>a religious way</em> of studying religion. This way is characterized by two features: first, it is mainly concerned with the insider or believer's perspective; and second, it does not take the nature of religion into consideration. In explaining the religious way of studying religion, Sharma takes two steps: negative and positive. In the first step, he elaborates on the distinction between the religious way and the confessional and reductionist ways. In the second step, on the one hand, he shows that just as there is an artistic way of studying art, there is a religious way of studying religion; and on the other hand, based on the phenomenological meaning of religion, he emphasizes that the possibility of a religious way in the study of religion need not mean that religion itself is religious. And then, he proceeds to argue that religion, as the subject of the religious way, can be identified as operating at four levels: at the level of the individual believer, at the level of a religious tradition, at the level of the religious traditions as a whole, and at the most generic level.در مطالعات دین در کنارِ روشهایی مانند الاهیات و جامعهشناسی دین، «روشی دینی» نیز وجود دارد. این روش دارای دو ویژگی است: نخست آنکه بر دیدگاه درونیان تکیه دارد و دوم آنکه دربارة ماهیت دین نیست. شارما در توضیح روش دینی به ترتیب دو گام سلبی و ایجابی برمیدارد. در گام نخست، تمایز روش دینی را با روش اعترافی و تحویلی توضیح میدهد و در گام دوم، از یک طرف نشان میدهد که دین نیز مانند هنر روش مطالعة خاص خود را دارد و از طرف دیگر با تکیه بر معنای پدیدارشناسانه از دین تأکید میکند که امکان روشی دینی برای <em>مطالعة</em> دین لزوماً به معنای آن نیست که دین محصول جامعه و فرهنگ نیست. او همچنین بیان میکند که دین به عنوان موضوع روش دینی میتواند چهار سطح مختلف داشته باشد؛ دین در سطح یک مؤمن، در سطح یک سنت، در سطح سنتهای دینی به عنوان کل، و در کلیترین سطح.دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290114420100220Challenging One's Selfبا خود سازش نکردن آیین بودا برای امروز: تعبیری نو از سورة سهگانة نیلوفر19120668515FAسید حسن اسلامیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20090902