دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122Approaches to Proximity among the Islamic Sectsجریان شناسى تقریب مذاهب اسلامى72768264FAمهدی مهریزیاستادیار گروه دینپژوهی دانشگاه آزاد اسلامی تهرانJournal Article20100729The problem of proximity among the Islamic sects has become a central issue among the Muslim thinkers and religionists for almost one century. A great many Muslim thinkers have called for proximity out of compassion and prudence, while some others have adopted such an attitude out of political expediency. On the other hand, the majority of the opponents of the proximity are religiously motivated; however, a small number of the opponents are politically motivated. Also, one can classify the thoughts and the works concerned with proximity into several general approaches. This may help us to adopt an approach which can make proximity enduring. Having reviewed the works on proximity, the present writing sets to work to study the movements associated with the proximity among the Islamic denominations. Thus, it first considers the criterion of a proximity-seeking movement, and then five approaches to proximity which are as follows: 1. opposition to proximity; 2. emphasis upon the social and political unity; 3. highlighting the shared characteristics and regarding the disagreements as excusable; 4. offering a particular interpretation of Imamate; 5. and, emphasis upon the common characteristics and the revision of the differences. The most important works and thinkers of every movement, whether Shiite or Sunni, are also taken into consideration.نزدیک به یک قرن است که مسئلة تقریب مذاهب به یکی از محورهای گفتوگو در بین مصلحان، متفکران و نیز متعصبان مذاهب گوناگون اسلامی تبدیل شده است. بسیاری از متفکران و مصلحان مسلمان از سر دلسوزی و خردمندی، و البته عدهای نیز از سر مصالح سیاسی، شعار تقریب را سر دادهاند، از آن سوی، مخالفِت مخالفانِ تقریب نیز از سر اعتقاد و شور دینی است، گرچه گروهی اندک نیز از روی مصالح سیاسی بر طبل تفرقه میکوبند. میتوان این اندیشهها و آثار ناظر به تقریب را در چند جریانِ کلیتر دستهبندی کرد. این کار میتواند ما را در شناخت رویکردی که تقریب را ماندگار و پایدار میسازد یاری کند. این مقاله پس از گزارش اجمالى آثار نوشتهشده دربارۀ تقریب و دستهبندى آنها، به جریانشناسى تقریب مىپردازد. برای این منظور نخست از ملاک یک جریان تقریبى سخن رفته است و آنگاه پنج جریان بدین ترتیب معرفى شدهاند: 1. مخالفان تقریب، 2. وحدت سیاسى اجتماعى، 3. تأکید بر مشترکات و معذور دانستن یکدیگر در موارد اختلافى، 4. تفسیر خاص از مسئله امامت، و 5. تأکید بر مشترکات و بازنگرى موارد اختلافى. در هر جریان، مهمترین آثار نوشته شده و شخصیتهاى آن از میان شیعه و اهل سنت معرفی شده است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68264_da017a8263d095a4d7f23b25c983ed90.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122An Inquiry into the Practical Obstacles to the Islamic Unityپژوهشی در موانع عملی وحدت274868266FAسیدمحمدعلی ایازیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20100729The Muslim thinkers have made a great many points about unity; however, they have failed to actualize their vision. In fact, one of the reasons behind the failure to achieve unity is the existence of a large number of obstacles such as the misunderstanding of the issue of unity, and the concern of some religionists about the loss of the religious identity and the degeneration of religion; although, it has been already pointed out that proximity does not lead to the loss of religious identity. On the other hand, the call for unity is not a moral advice; but, it is a social strategy whose implementation involves a coherent educational system, institutionalization of compromise, and the development of the social tolerance. This cultural movement is based upon the satisfaction of the sophisticated portion of society and frequent discussions; it also involves a long term educational program. The inquiry into the obstacles may help to achieve such goals and avoid more damages. The present paper is an attempt to examine the obstacles on the road to the Muslim unity and the reasons behind the failure of the reformers in terms of the Quranic verses and traditions. Thus, the foundations of the obstacles to the unity are first considered in religious terms, and then the obstacles themselves and the ways in which they can be overcome.در سده اخیر مصلحان و متفکران مسلمان سخنهای بسیاری دربارة وحدت گفتهاند؛ اما سوکمندانه آن چنان که باید موفق نبودهاند. یکی از علل این عدم موفقیت، وجود موانع فراوان بر سر راه وحدت اسلامی است. مواردی مانند بدفهمی نسبت به موضوع وحدت و نگرانی برخی از متولیان مذاهب نسبت به از دست رفتن هویت مذهبی و تنزل جایگاه آن ــ علیرغم آنکه این موضوع کاملاً توضیح داده شده است که تقریب در جهت نفی هویت مذاهب و یکیکردن آنها نیست ــ از جملة این موانعاند. از سوی دیگر دعوت به وحدت یک توصیه اخلاقی نیست بلکه یک راهکار اجتماعی است که تحقق آن نیازمند یک نظام هماهنگ تربیتی و نهادینهسازی فرهنگ رواداری و افزایش تحمل جامعه است. این حرکت فرهنگی، بر اقناعِ بخش فرهیخته و بحثهای مستمر علمی و نظری مبتنی است و کار آموزشی دراز مدتی را میطلبد. بررسی موانع میتواند به این اهداف کمک و از آسیبهای بیشتر پیشگیری کند. مقاله حاضر کوشیده است با استناد به آیات و روایات، به بررسی موانع موجود بر سر راه وحدت و دلایل عدم موفقیت جدی ایدة مصلحان بپردازد؛ از این رو در آغاز، مبانی موانع وحدت را با تکیه بر معارف دینی نشان داده و آنگاه به خود موانع و راههای رفع آنها پرداخته استhttps://haftasman.urd.ac.ir/article_68266_e62db4e973a722c8bd934587b75df2a7.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122The Ethics of Disagreementاخلاق مخالفت497868270FAسید حسن اسلامیاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20180829<span>Doctrinal controversy among the adherents of different Islamic denominations <span>has sometimes become bitter. The denial of this fact is impossible; and any <span>attempt to overlook it is doomed to failure. However, if there is a constructive <span>dialogue rather than dispute among the Islamic sects, the Muslim world will <span>soon begin to flourish; and the existence of different opinions is, in fact, a <span>necessary condition of a dynamic community. Generally speaking, morality is <span>disregarded in the interreligious controversy; and this is the major problem. In <span>other words, the Islamic moralities are sacrificed for the defense of only one <span>aspect of religion, that is, the dogma. The common immoralities involved in <span>the interreligious ontroversy have been gradually established; and the danger <span>lies in the fact that we sometimes forget that the spread of the religion of the <span>Prophet Muhammad (PBUH), as the exemplar of morality, is possible only <span>through the observance of the moral principles. The present essay is mainly <span>concerned to give a picture of the current reality in this regard; it is also an <span>attempt to provide a framework for the consideration of the doctrinal <span>controversies. Thus, ten general moral principles are given; they are, in fact,<span>the development of the golden rule which is appealed to in the interreligious<br /><span>controversies and the ethics of disagreement. </span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br /></span>اختلافات عقیدتی میان مسلمانان پیرو مذاهب گوناگون در مواردی به شکل نامناسبی درآمده است. انکار این واقعیت و تلاش در جهت نادیده گرفتن یا حذف آن، راه به جایی نمیبرد. افزون بر آن، اگر این اختلافات در مسیری سالم پیش برود، مایه زایندگی و پویایی جوامع اسلامی میگردد و از این جهت، نه تنها لازم که بسیار حیاتی است. مشکل اصلی این اختلافات آن است که در آن اخلاق نادیده گرفته میشود و به قیمت دفاع و حفظ بخشی از دین اسلام، یعنی عقاید، بخش دیگری از آن، یعنی اخلاق اسلامی، کنار گذاشته میشود. بیاخلاقیهای رایج در عرصه مناقشات میانْمذهبی، به تدریج نهادینه شده و خطر اصلی در همین است که گاه فراموش میکنیم پیامبر اسلام (ص)، اسوه اخلاق شناخته شده است و ترویج آیین او، تنها از طریق رعایت اصول اخلاقی شدنی است. هدف این نوشتار به دست دادن تصویری از واقعیت فعلی و تلاش برای فراهم آوردن چهارچوبی اخلاقی برای بررسی مناقشات عقیدتی است. به این منظور، ده اصل اخلاقی به دست داده شده است که در واقع بسط همان قاعدة زرین در مناقشات میانْدینی و عرصة اخلاق مخالفت است.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68270_091316c2fbbcc7fc30dc411a20324c48.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122The Cultural and Social Backgrounds of the Sectarianism in Early Islamزمینههای فرهنگی و اجتماعی فرقهگرایى در صدر اسلام7910468275FAعلی آقانوریاستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20100628<span>In order to analyze the Islamic sectarian movements, one should first enquire <span>into their backgrounds; and this may help to carry out a comprehensive <span>research. The majority of the scholars are of opinion that sectarianism, <span>especially the political one, began to develop from the time of Uthman's <span>murder; however, the understanding of this important issue involves the <span>consideration of the intellectual backgrounds and the historical events <span>preceding Uthman. In fact, so long as one does not occupy one's self with the <span>background events, one's enquiry into the causes of political events and the<br /><span>origins of thoughts is less likely to bear fruit. Having considered some of the <span>characteristics of the age of the Prophet (PBUH), this writing first examines <span>the characteristics of the age of the Prophet's companions and followers, its<br /><span>political and doctrinal controversies, the way in which the Islamic Sects <span>developed, and the controversial theological issues; then, it proceeds to <span>enquire into the extent to which the political controversy influences <span>sectarianism; and finally, it provides a list of the most important objects of <span>conflict among the sects. This study may help to shed light on the causal<br /><span>relationship among the intellectual events; it also may help to notice the <span>similarity of the doctrinal conflicts between the past and present thinkers.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br /></span>برای تحلیل جریانهاى فرقهاى در طول تاریخ اسلام باید زمینهها و موارد نخستین آن را فهمید تا خلأ تاریخى بر پژوهش راه نبندد. هرچند غالب پژوهشگران شکلگیرى رسمى و تمایز فرقههاى اسلامى بهویژه از نوع سیاسى را از زمان قتل عثمان مىدانند، ولی برای شناخت این مهم باید به زمینههای فکرى و حوادث و جریانهای تاریخى قبل از آن نیز توجه کرد؛ چراکه جستوجو دربارة علت پیدایی هر حادثة سیاسى و شناخت چگونگى و خاستگاه هر تفکرى، بدون آگاهى از سلسله حوادث و جریانات قبلى آن نتیجة روشنی نخواهد داشت. این نوشتار پس از گزارش و بررسی برخى از ویژگیهای عصر پیامبر(ص)، به مطالعة ویژگیها و اختلافات سیاسی و فکری در عصر صحابه و تابعان و چگونگی ظهور و بروز فرقههاى اسلامی و محورهای کلامى مورد اختلاف آنها میپردازد. پس از آن تأثیر اختلافات و تحولات سیاسی را بر فرقهگرایی بررسی میکند و در پایان نیز فهرستی از مهمترین محورهای فکری اختلاف فرقهها ارائه میکند. شاید در پرتو چنین مباحثى ارتباط سلسلهوارحوادث فرهنگى و فکرى و نیز مشابهت کشمکشهاى فکرى پیشینیان و معاصران آشکارتر شود.<br /> https://haftasman.urd.ac.ir/article_68275_4e59173b64b65d626384e9923c566417.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122The Infallible Imams (PBUT) As the Pioneers of Peaceful Coexistenceائمه ع) منادی همزیستی مسالمت آمیز10513068279FAمحمدعلی رستمیاناستادیار دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20100829<span>The present paper considers the problem of peaceful coexistence from the <span>viewpoints of the Infallible Imams (PBUT) in terms of its necessity,<span>background, and the ways of attaining it. Putting emphasis upon the positive <span>consequences of the peaceful coexistence such as security, and the spread of <span>the true religion, the Infallible Imams (PBUT) kept asking people to develop <span>mutual cooperation. They have also showed that the just government <span>possesses some characteristics which can prepare the ground for the peaceful <span>coexistence. According to them, the consideration of the differences and <span>degrees of faith as well as the establishment of common morality may pave <span>the way for peaceful coexistence. Further, they maintain that there is a variety <span>of ways in which we can attain peaceful coexistence; for example,<span>compromise and mutual tolerance as regards religious and social matters. <span>Respecting the adherents of other religions and participation in the ceremonies <span>associated with them may be two other ways in which we can attain the <span>peaceful coexistence.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br /></span>مقاله حاضر بحث همزیستی مسالمتآمیز از دیدگاه ائمه(ع) را در سه محور ضرورت، زمینهها و راهکارها پی میگیرد. ائمه(ع) با بیان آثار مادی و معنوی همزیستی مسالمتآمیز، همچون تحقق امنیت، نیاز مردم به یکدیگر و تبلیغ دین حق بر ضرورت آن تأکید کرده و از مردم خواستهاند که تا حد توان در کنار هم زندگی مسالمتآمیزی را برقرار کنند. زمینههای همزیستی مسالمتآمیز معطوف به بستری است که میتواند به تحقق آن منجر شود. ائمه(ع) نشان دادهاند که حکومت حق و عدل حتی اگر شکل و صورت رسمی نیز نداشته باشد، دارای ویژگیهایی است که میتواند زمینههای همزیستی مسالمتآمیز را فراهم کند. توجه به اختلافها و مراتب ایمان و همچنین نهادینهسازی اخلاق مشترک و عمومی نیز از اموری هستند که ائمه(ع)بهعنوان زمینههای شکلگیری همزیستی مسالمتآمیز بیان کردهاند. ائمه(ع) راهکارهایی را نیز برای تحقق این همزیستی ارائه کردهاند. یکی از راهکارهای مهم برای همزیستی مسالمتآمیز نزد ائمه(ع) قاعده مدارا با عموم مردم در دو جهت دینی و اجتماعی است. دو راهکار دیگر توهین نکردن به پیروان دیگر ادیان و مذاهب، و مشارکت در امور اجتماعی و مراسم گروهها و اقوام مختلف است.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68279_4c1190200d7cda907ed2041d23153204.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122Salafism and Proximityسلفیه و تقریب12715068281FAمهدی فرمانیان کاشانیاستادیار گروه مذاهب دانشگاه ادیانJournal Article20100829<span>Salafism is one of the contemporary religious movements, which has got a <span>great many adherents across the Muslim world; thus, it can have positive or <span>negative influence upon the process of proximity among the Islamic sects.<br /><span>Salafism was founded by Ibn Teimieh, who put emphasis upon the accuracy of <span>the understanding of the predecessors. Ever since its appearance, Salafism has <span>had adherents all over the Muslim world; all of them agree with Ibn Teimieh<br /><span>in holding that the understanding of the predecessors is accurate; however,<span>they are different in some respects. Salafism can be categorized as follows: the <span>radical Vahabi Salafism of Saudi Arabia, the moderate and extremist<br /><span>Deobandi Salafism of the Indian subcontinent, the moderate Zeidieh Salafism <span>of Yemen, the proximity-seeking Salafism of Muslim brotherhood of Egypt,<span>and the Jihadi Salafism of Seyyed Qotbi. One may think that all Salafis are the <span>opponents of the proximity on the ground that Ibn Teimieh was anti-Shiite. On <span>the contrary, almost half of the Salafis are the xponents of Islamic unity. At <span>one end of the spectrum are the radical Vahabi Salafis who play the major part <span>in causing conflict, and at the other, a group of the Muslim brotherhood of <span>Egypt who has been seriously concerned with the proximity among the <span>Muslim sects. Introducing the different trends of Salafism, the present paper is <span>concerned to examine the extent to which they are compatible with the cause <span>of the proximity among the Muslim sects.</span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br /></span>امروزه سلفیگری یکی از جریانهای فعال و پرطرفدار در جهان اسلام است و به همین دلیل فعالیتها و رویکردهای آنان نقش تأثیرگذاری در موفقیت یا شکست تلاشهای تقریبی دارد. با ظهور ابنتیمیه و تأکید آن بر درستی فهم اسلاف، مکتب سلفیه پدیدار شد. سلفیه در طول تاریخ در نقاط مختلفی از جهان اسلام، طرفدارانی پیدا کرد که هرچند در اصل سلفیگری مشترک بودند اما تفاوتهایی نیز با یکدیگر داشتند. این گرایشهای سلفی را میتوان چنین دستهبندی کرد: سلفیه تکفیری وهابی عربستان، سلفیه اعتدالی و افراطی دیوبندی شبهقاره هند، سلفیه اعتدالی زیدیه یمن، سلفیه تقریبی اخوان المسلمین مصر و سلفیه جهادی سید قطبی. با توجه به گرایشهای ضد تقریبی ابنتیمیه، شاید بسیاری تصور کنند که تمام سلفیان مخالف تقریباند؛ اما تقریباً نیمی از سلفیان مدافع وحدت اسلامیاند. در یک سوی طیف، سلفیان وهابی تکفیری قرار دارند که بیشترین نقش را در ایجاد تفرقه دارند و در سوی دیگر طیف گروهی از اخوان المسلمین مصر قرار گرفتهاند که تقریب مذاهب در دستور کار خویش قرار دادهاند. در مقاله حاضر ضمن معرفی گرایشهای مختلف سلفی و اندیشههای آنان، میزان ضدیت و یا هماهنگی آنان با اهداف تقریبی بررسی میشود.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68281_e81cd6ca3a7a4b81b95155dc3e27ec77.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122Shahid Sadr and the Rational Analysis of Imamateشهید صدر و تحلیل عقلانی امامت15117668283FAقاسم جوادیاستاد جامعه المصفیJournal Article20180829In spite of the fact that Imamate is one of the fundamental issues of Shiism, Shahid<em> Sadr</em> did not consider it seriously; however, he may be excused on the ground that he had been concerned with equally serious issues. As regards the issues associated with Imamate, his approach was non traditionalist; and as he kept pointing out, he had been concerned to consider Imamate in a way which was acceptable to those, who wanted Imamate to be considered from the perspectives other than that of tradition. Thus, he occupied himself with the issues which had been overlooked or only a limited number of scholars had taken into account. In common with such theorists as Shahid Motahari and Imam Khomeini, he distinguished between Imamate and political leadership, and Imamate and intellectual leadership on the one hand and religious authority on the other. This writing is concerned with Shahid Sadr's views on Imamate; it ends with a set of questions posed in the light of the distinction which is made between the aspects of Imamate by Shahid Sadr and some other Muslim thinkers; and these questions seem worth considering. <br /> بهرغم آنکه امامت از محورىترین مباحث اعتقادى شیعه است، شهید بزرگوار، علامه محمدباقر صدر ــ که به حق باید او را شهید آغازگر معارف نوین اسلامى نامید ــ احتمالاً به دلیل اشتغال به مباحث ضرورى دیگرى که اصل دین را تهدید مىکرد، به این مبحث کمتر پرداخته است. شهید صدر(ره) در مباحث امامت بیشتر از زوایای غیرروایى به موضوع پرداخته و چنانکه خود در موارد متعددی یادآور شده، در پى تحلیل مسائل امامت بهگونهاى عقلانى و قابل قبول براى کسانى است که نمیخواهند فقط از زاویه مباحث روایى به آن مباحث بنگرند؛ از اینرو مباحثى را مطرح کرده است که دیگران یا بدان توجه نداشتهاند یا عده کمى به آن دقت کردهاند. شهید صدر در بحث امامت همسو با نظریهپردازانی چون شهید مطهری و امام خمینی و برخی دیگر، بین امامت و رهبری سیاسی، و امامت و رهبری علمی و مرجعیت دینی تفکیک قائل شده است. در این نوشتار نظرات شهید صدر در خصوص امامت یادآوری شده است. در پایان مقاله نیز با توجه به تفکیکی که شهید صدر و برخی دیگر از علما در مناصب و شئون امامت انجام دادهاند، سؤالاتی مطرح شده که شایسته است اصحاب قلم و اندیشمندان شیعه به آنها بپردازند.<br /> https://haftasman.urd.ac.ir/article_68283_638bd359cdf4071e7f3473ee069a1d87.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122Transformationism in the Interaction between the Shia and Other Islamic Sectsاستحالهگرایی در تعامل شیعه با مخالفان مذهبی17721068287FAمحسن امیری فردپژوهشگر در حوزة علمیه قمJournal Article20180829The present writing is an attempt to argue that some of the views which are intended to bring about proximity among sects, in fact, cause Shia Islam to dissolve in Sunni Islam. These views, on the one hand, lower the status of Imamate and undermine its culture; and on the other hand, they propagate caliphate, causing it to become even superior. This paper is concerned to show that the spread of such views will cause serious political and social damages to both Shia Islam and the Shiites; to show this, I have first analyzed these views to show their social and political implications; then, I have considered the inferences which the exponents of these views draw from their own premises so that I can show that not only such conclusions necessarily follow from these views but also that they have been really arrived at; and finally, the historical evidence is provided to show that any position taken on Imamate and caliphate has led to certain political and social results. Further, the arguments advanced by the exponents of proximity are sometimes evaluated.مدعای این مقاله آن است که برخی از دیدگاههایی که در پوشش تقریب مذاهب عرضه میشوند، گذشته از آنکه کارکردی ضدتقریبی دارند، زمینه را برای استحاله و اضمحلال تشیع در تسنن فراهم میآورند. این دیدگاهها از یک سو شأن امامت شیعی را پایین میآورند و فرهنگ امامت را تضعیف میکنند و از سوی دیگر فرهنگ خلافت را ترویج میکنند و شأن آن را بالا میبرند. مقاله حاضر نشان میدهد که ترویج این قبیل دیدگاهها، پیامدهای خسارتباری در عرصه سیاسی و اجتماعی برای شیعه و تشیع به بار میآورد. برای نشاندادن اینکه آن دیدگاهها چنین نتایجی را به بار میآورند، اولاً خود این دیدگاهها تحلیل شدهاند تا معلوم گردد که در دل خود بر چه توصیههای سیاسی و اجتماعیای منطوی هستند؛ ثانیاً به استنتاجهای اصحاب این دیدگاهها از مبانی خودشان اشاره شده است تا روشن شود که آن دیدگاهها نه فقط منطقاً چنین نتایجی را در پی دارند، بلکه عملاً هم چنین برداشتی از آنها صورت گرفته است؛ و ثالثاً به شواهد عینی تاریخی استناد شده است، شواهدی که نشان میدهند تأیید و ترویج هر کدام از امامت و خلافت عملاً منتهی به نتایج سیاسی و اجتماعی خاص خود میگردد. در این مقاله، گاهی ادله اصحاب این دیدگاهها نیز نقد شده است.https://haftasman.urd.ac.ir/article_68287_f51d9a1445506829cc5450d11d21fa45.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290124720101122Bibliography approximationکتابشناسی تقریب21124469206FAسلمان حبیبیپژوهشگر حوزة علوم انسانیJournal Article20100915https://haftasman.urd.ac.ir/article_69206_c35907c4541099d4bd6d88760c4edd19.pdf