دانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722Decline of Mu'tazilite Thought: The Heritage of Conflict between Ahl Al-Hadith and Mu'tazilitesافول اندیشه اعتزال؛ میراث تقابل اصحاب حدیث و معتزله72666829FAعباس میرزاییدانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20100615The conflict between rationalists and Ahl al-Hadith (the people of Hadith) in the early centuries of Islamic thought caused antagonism, excommunication, and clashes between the two sides. The people of Hadith identified the Mu'tazilites as heretics, the cursed, God's enemies, heterodox, and liars, and recognized companionshipwith themagainst the Prophet's tradition. They held that Kalam(theology) is a discipline of deviation from the straight path of faith, and regarded the Mutekalemun(theologians) as heretics. On the other hand, the Mu'tazilites regarded the people of Hadith as superficial religionists who believe in the incarnation of God. When Mu'tazilites gained power, they slaughtered their opponents. This conflict between Ahl al-Hadith and Mu'tazilite was first to the advantage of the Mu'tazilites; but people, due todeveloping the literalist thought, gradually began to follow the people of Hadith. Therefore, the popularity of the rationalists among the people began to decrease, and gradually within several decades was disappeared. Both Mu'tazilites and people of Hadith were concerned to explain religion, while the former advocated reason and the latter advocated revelation as the basis for this explanation. They had different destinations, however. The aim of this paper is to examine some contrasting points between these two schools of thought, and consider their influences upon the decline of rationalism in Sunnite Islam. It also considers the way in which this conflict influenced the social behavior of these two movements in a negative way. <br /> رویارویی عقلگرایان و نصگرایان در سدههای نخستین اندیشه اسلامی، باعث شکلگیری مخالفتها، تکفیرها و زد و خوردهایی از سوی هر دو طرف شد. اصحاب حدیث از معتزله با عناوینی همچون مرتد، زندیق، ملعون، عدوالله، گمراه و دروغگو یاد میکردند و معتزله از اصحاب حدیث با عناوینی همچون حشویه، مشبهه و مجسّمه. این تقابل عقلگرایان و نصگرایان در ابتدا به سود معتزله بود؛ اما کمکم عموم مردم، به دلیل خصلت ظاهرگرایی، به اصحاب حدیث تمایل پیدا کردند. بدینترتیب جایگاه مردمیِ عقلگرایان افول کرد و در طول چند سده از تاریخ محو شدند. گرچه هر دو جریان دغدغه تبیین دین داشتند اما به هر حال سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. در این مقاله میکوشیم برخی از نقاط تقابلی این دو اندیشه و افراط و تفریطهای آنها را بررسی کرده، تأثیر آن را بر افول تفکر عقلگرایی و مباحث عقلی در اهل سنت بازکاوی کنیم. همچنین نشان میدهیم چگونه اختلاف در دستگاه فکری، تأثیر منفی بررفتار اجتماعی این دوجریان داشت.https://haftasman.urd.ac.ir/article_66829_1220aeaca3df5ea9ba004a3533f63aae.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120816Sikh Sectsفرقهها و مذاهب آیین سیک274866832FAمحمد روحانیدانشجوی دکتری کلام اسلامی، جامعه المصطفی (ص) العالمیهمحمدمهدی علیمردیاستادیار گروه ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20110316Sikhism consists of three major denominations; these sects in the order of importance are: Khālsā, Nāmdhari, Nirankāri. They take different positions on the nature of Guru or spiritual teacher. Khālsā sect - to which the majority of Sikhs adhere - itself consists of three groups, which become distinguished from each other by their certain kind of clothes, life style, and some religious principles. These three groups are called Nihang (Akāli), Nirmalā, and Sewāpanthi. Furthermore, in some scriptures, references have been made to one of the Sikh sects called Udāsi, which was established by Guru Nanak's oldest son, Sri Chand. By considering the beliefs and religious ceremonies, this sect is by no means similar to the mainstream Sikhism, because it neither acknowledges the series of ten Gurus, nor is Monotheistic. Nevertheless, since Udāsi identifies itself as the follower of Guru Nanak and has played an important role in Sikh history, it would be regarded as one of the Sikh sects in this paper. Furthermore, in other resources some references have been made to the other sects, which either have no follower currently or their followers are in the extreme minority. Such cases are classified as subgroups of one of the aforementioned sects. This paper is concerned with a general overview of these sects and their major beliefs and practices.<em>به طور کلی، آیین سیک شامل سه مذهب اصلی است، که به ترتیب جمعیت و اهمیت عبارتاند از: خالْصا، نامدْهاری و نیرنکاری. این سه مذهب در مورد ماهیت و مفهوم گورو اختلافنظر دارند. در مذهب خالْصا نیز سه گروه که به دلیل نوع لباس، شیوة زندگی و التزام به برخی احکام خاص از سایر اعضای مذهب خالْصا متمایزند، وجود دارد که عبارتاند از: نیهنگ (اکالی)، نیرملا و سِواپنتهی. علاوه بر اینها، در برخی متون به یکی از فرقههای آیین سیک به نام اوداسی، که پسر بزرگ گورو نانک، سریچند، آن را تأسیس کرد، اشاره شده است. این فرقه هیچ شباهتی با پیکرة اصلی آیین سیک ندارد، چراکه نه سلسله گوروهای دهگانه را قبول دارد و نه یکتاپرست است، ولی چون با تفسیری خاص، خود را پیرو گورو نانک میدانند و در تاریخ آیین سیک نیز نقش مهمی داشتهاند در اینجا به عنوان یکی از فرقههای این آیین ذکر شده است. علاوه بر این موارد، در برخی منابع به تعدادی فرقه فرعی نیز اشاره شده است.</em><br /> <em> </em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66832_c8322c0dd01d5d79cfb7f8c0233c0b97.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722An Admirable Instance of Dialogue between Islam and Christianity: Al-Islam Monthly Journalنمونهای فاخر از گفتگوی اسلام و مسیحیت: ماهنامه الاسلام497266833FAحیدر عیوضیدانشجوی کارشناسی ارشد ادیان غیرابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20111011In the first decade of 20<sup>th</sup> century, seminary of Isfahan built an institute for the dialogue between Moslems and Christians which was called "Isfahan Safākhane". In this Institute, Moslems' representatives and Christian missionaries participated in different discussions, and their debates were written and published in <em>Al-Islam</em> magazine. This magazine also included biographies of some well-known religious and political people, and letters which were sending to the institute. Only 38 volumes of this magazine were published in Iran. In 1323/1906, Mohammad Ali Dāei Al-Islām, the head of Moslems' representatives, was settled in Mumbai and started publishing a new magazine entitled <em>Davt Al-Islam</em>in Persian and Urdu, main subject of which was dialogue between Islam and Christianity. In this paper, the author first points out the unique features of the magazine and then, provides a brief report of its subjects. In the final section, it is discussed about the purpose of the publication of this magazine, its publishing information, and its some other features. <br /><strong> </strong><em>ماهنامه </em>الإسلام<em> نخستین نشریه مذهبی است که در دهه نخست قرن بیست (1320 ه.ق./1903م. ـ1323ه.ق./1905م.)، با چاپ سنگی منتشر میشد و نخستین فعالیت مطبوعاتی روحانیت به شمار میرود. این ماهنامه به اهتمام رکنالملک و حاجآقا نورالله اصفهانی با هدف مبارزه علمی با مبشران مسیحی انتشار مییافت و میکوشید مانع مسیحیسازی جامعه شود. محور اصلی فعالیتهای </em>الإسلام<em> انتشار گفتوگوهایی بود که در «انجمن صفاخانه اصفهان» در محله جلفا، میان نمایندگان دو طرف مسلمان و مسیحی صورت میگرفت. در این گفتوگوها، آموزههای اصلی هر دو دین محل بحث واقع میشد. در این مقاله، پس از مروری کوتاه بر دورههای فعالیتهای تبشیری در ایران و واکنشهای حوزههای علمیه در مقابل آن، به محتوای گفتوگوهای مندرج در این نشریه نیز نگاهی خواهیم داشت. متأسفانه این ماهنامه فقط سه سال و دو ماه منتشر شد و به دلیل برخی کملطفیها، شکلگیری جریان مشروطه و مهاجرت محمدعلی داعیالإسلام به هند، این اقدام نوین حوزه علمیه اصفهان دوام نیافت. </em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66833_1a767d0125fdc2259ef254d1bf6020b1.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722Imamyah's Beliefs According To Shahid Avvalاعتقادات امامیه از منظر شهید اول739266834FAسید اکبر موسوی تنیانیدانشجوی دکتری رشته شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قمJournal Article20120228Shahid Avval is one of the prominent Shiite scholars in the middle centuries. He belongs to the theological school of Helle and had a superior status in jurisprudence and enjoyed an extensive expertise in that field. In addition, he was an expert in theology. By presenting the intellectual issues systematically, he tried to answer the questions of his milieu and time. It should be mentioned that he has introduced some innovative ideas in this respect. Studying Shahid's theological works, it can be seen that he has greatly benefited from intellectual methods and arguments, though he is not blind to the evidences based on Qur'an and Hadith. He also tried to express the beliefs in a concise but acceptable and reasonable way. In this article, relying on his <em>Al-Arbaeiniyyah</em> and other theological works such as <em>Maqala Al-Taklifiyyah</em>, I would sketch out his viewpoints about the Imami theological discourse. <br /> <em>شهید اول از عالمان برجسته شیعه در سدههای میانی، در مکتب کلامی حله، بود. وی، افزون بر تبحر و جایگاهی بلند در دانش فقه، در حوزه اعتقادات نیز صاحبنظر بود. شهید با طرح روشمند مباحث فکری کوشید نیازهای مطرح در عصر خود را پاسخ دهد. وی در این زمینه به نوآوریهایی نیز دست یافت. با مراجعه به رسالههای کلامی وی درمییابیم که وی از روشها و استدلالهای عقلی برای اثبات و اتقان مباحث اعتقادی بهره فراوانی برده است؛ هرچند از توجه و استناد به ادله نقلی نیز غافل نیست. همچنین، میکوشد مسایل اعتقادی را مختصر و در عین حال مستدل بیان کند. در مقاله پیش رو، برآنیم تا دیدگاه شهید اول در <br /> مباحث عقیدتی امامیه را با تکیه بر رساله </em>الأربعینیه<em> و نیز سایر تألیفات کلامی وی تبیین کنیم.</em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66834_d97698e6163d817b23a8de1c20064358.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722Worthiness of Making Pilgrimage to Tombs: The Shared Belief of the Shiite and Sunnite Mysticsشایستگی زیارت اهل قبور، عقیده مشترک عارفان و صوفیان تشیع و تسنن9311266835FAمجتبی صداقتدانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهبJournal Article20110907Making pilgrimage to tombs is one of the current traditions among Gnostics, Mystics, and Sufis. They have expressed variety accounts of their conduct in connection with making pilgrimage to tombs. Likewise, they believe that the performance of this religious duty is advantageous to the mystical behavior and excursion. Moreover, the explaining of the essentials and reasons of making the pilgrimage to tombs is another topic that can be seen in their writings and literary works. Their theoretical and practical attention to this case aroused criticisms and incited those who argued that going on a pilgrimage should be totally prohibited. Accordingly, Gnostics, Mystics, and Sufis tried to answer their opponents and strived to write independent indictments and writings against them. In this paper, after explaining the concept of going on a pilgrimage, we attempt to present a summary account of this practical behavior, its method, and theoretical bases. We do that with seizing Islamic traditions through prophet and Imams' method, Isthmus life, soul and body connection, and the living universe, while indicating to the fact that honoring noble people and going on pilgrimage by a pilgrim would be profitable both for him and whom would be visited. We also study the arguments of Shiite and Sunnite Mystics, Gnostics, and Sufis about the meaning of Saints and Guardian and the ceremony of pilgrimage. <br /><strong> </strong><em>یکی از سنتهای رایج در میان اهل عرفان و تصوف، زیارت قبور است. عرفا و صوفیان، علاوه بر گزارش زیارت قبور در سیره خود، آن را در طیّ مسیر سیر و سلوک نیز مفید میدانستند؛ افزون بر این، تبیین مبانی و دلایل زیارت قبور نیز از دیگر موضوعاتی است که در آثارشان به وفور دیده میشود. توجه علمی و عملی آنها به این مسئله، انتقاد منتقدان و منع</em><em>کنندگان زیارت قبور را برانگیخت و به تبع آن پاسخ اهل عرفان و تصوف را در پی داشت. در این نوشتار میکوشیم پس از تبیین مفهوم زیارت قبور، گزارشی از سیره و سلوک عملی این جریان در خصوص زیارت قبور و نیز مبانی نظری آن (تمسک به روایات و سیره، حیات برزخی و ارتباط روح با بدن و عالَم زندگان، نفع بردن زائر و مزور، محبت و بزرگداشت بزرگان) ارائه کنیم. همچنین اختلاف نظر عرفا و صوفیان شیعه و سنی در مصداقِ ولیّ، آداب زیارت و زیارت رفتن زنان بررسی میشود.</em><br /> <em> </em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66835_ddb497d7566bbff7e3e6abdfc8c60a1c.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722Practical and Intellectual Confrontation of Shiite Imams with their Political Opponentsمواجهه فکری و عملی امامان شیعه با مخالفان سیاسی11313266848FAسید محمد امامدانشجوی کارشناسی ارشد شیعه شناسیJournal Article20100627In confronting with the political opponents, Shiite Imams employed three ways:<em> taqiyyah</em> (God wariness), <em>jihad</em> (holy struggle), and occultation. For preserving the unity among Muslims, saving their lives, property, honor and creed, the Imams practiced <em>taqiyyah</em>, but it does not mean that they were idle; rather they concerned over the problems of Shiite communities and were active in the society in such a way that their political opponents did not be aware of their activities. The extensive network of their representatives, which worked actively from the ninth up to the eleventh Imam, is considered as an example of the Imams’ struggle for foiling the plots of their political opponents. Unlike <em>taqiyyah</em>, which was practiced during all of the eleven Imams’ lifetimes, the struggle against political opponents was occurred only during the lifetimes of two particular Imams: It was in such a way that Imam Ali (‘a) struggled against the <em>nakithin</em> (the perfidious), the <em>qasitin</em> (the deviators), and the <em>mariqin</em> (the apostates); and Imam Hossein (‘a) struggled against Yazid. Each of these struggles protected and secured the perpetuation of Islam. The occultation, a unique confrontation method during Imam al-Mahdi’s lifetime, was done according to the order of the Lord. The occultation continues until God Almighty orders the reappearance of the Imam and the killing of his enemies. <br /><strong> </strong><em>امامان شیعه در مواجهه با مخالفان سیاسی خود سه شیوة تقیه، پیکار و غیبت را به کار گرفتند. امامان با هدف حفظ وحدت میان صفوف مسلمانان و نیز حفظ جان، مال و عِرض خود و شیعیانشان تقیه می</em><em>کردند، اما این به آن معنا نبود که ساکت بنشینند و از امور شیعیان غافل شوند؛ بلکه آنها به گونهای که مخالفان سیاسی متوجه نشوند در جامعه حضور فعالی داشتند. شبکة گستردة وکالت، که از زمان امام نهم تا یازدهم به صورت مستمر در حال فعالیت بود، نمونهای از تلاش امامان در جهت خنثا کردن توطئههای مخالفان سیاسی به شمار میرود. برخلاف تقیه، که در سیرة یازده امام نخست جریان داشت، پیکار با مخالفان سیاسی فقط در زندگانی دو امام رخ داد؛ به این شرح که امام علی (ع) با ناکثین، قاسطین، و مارقین، و امام حسین (ع) نیز با یزید پیکار کردند که هر یک از این نبردها متضمن بقای اسلام شد. غیبت از انظار دشمنان، مواجهة منحصر به فردی است که در زندگی امام زمان</em><em> </em><em>(ع) به امر پروردگار رخ داد و تا ظهور حضرت ادامه خواهد داشت.</em><br /> <em> </em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66848_d4b76735d0f847d8321fcbff91e139b2.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722Theism, Law, and Politicsخداباوری، حقوق و سیاست13314466849FAپل جی. وایتمنسید نصیر احمد حسینیدانشجوی دکتری حکمت اسلامی دانشگاه تهرانJournal Article20100420In this paper, Paul J. Weithman considers the relationship between religion and politics. He is a member of several philosophical associations in the U.S., and winner of book of the year award of the North American association of social philosophy for his book entitled Religion and Citizen Duties, in 2002. He declares that along with the emerging of Protestantism, European society, which had been shaped based on the religion, was disunited and religious pluralism challenged religion deeply. In this respect, Weithman first considers the origin of liberalism, its types and most important contemporary theory, i.e., Rawls' liberalism. Then, he looks at the views of the critics such as Pope John Paul II, Taylor, MacIntyre, and Hollenbach, who have criticized liberalism from either religious or philosophical perspectives. According to Weithman, domination of theism and its great influence upon the present policies has encounteredthe political philosophers to serious challenges, with which they have to deal. <br /> <em>پل جِی. وایتمن، عضو چندین انجمن فلسفی در آمریکاست، که جایزه کتاب سال انجمن فلسفه اجتماعی آمریکای شمالی را در سال 2002 به خاطر نگارش کتاب </em>دین و وظایف شهروندی<em> دریافت کرد. وی در این جستار به بررسی نسبت دین با سیاست میپردازد. به نظر وایتمن، با ظهور آیین پروتستان، وحدت جامعه اروپا حول محور دین از هم پاشید و کثرتگرایی دینی چالشهایی را برای دین پدید آورد. او نخست به خاستگاه لیبرالیسم، انواع آن و مهمترین نظریه آن، یعنی لیبرالیسم راولز، اشاره میکند و سپس دیدگاه منتقدانی چون پاپ ژان پل دوم، تیلور، مکاینتایر و هولِنباخ را پیش میکشد که از منظر دینی یا فلسفی به لیبرالیسم نگاه انتقادی داشتهاند. به گفته منتقدان، سیاستهای لیبرالی، نیازهای اساسی انسان را برآورده نمیکنند. علاوه بر این، رواج خداباوری و تأثیر عظیم آن بر سیاستهای کنونی، چالشهای نیرومندی را فراروی فیلسوفان سیاسی پدید میآورد که باید در پی تبیین آن برآیند.</em><br /> <em> </em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66849_866543be942d312736a62eed28017eb3.pdfدانشگاه ادیان و مذاهبهفت آسمان2322-4290145420120722Theism, Law, and Politicsتأملی در جایگاه و مقام ابنشهاب زُهری14516366850FAمحمد اصغری نژاددانش آموخته حوزه علمیهJournal Article20100420In this paper, Paul J. Weithman considers the relationship between religion and politics. He is a member of several philosophical associations in the U.S., and winner of book of the year award of the North American association of social philosophy for his book entitled Religion and Citizen Duties, in 2002. He declares that along with the emerging of Protestantism, European society, which had been shaped based on the religion, was disunited and religious pluralism challenged religion deeply. In this respect, Weithman first considers the origin of liberalism, its types and most important contemporary theory, i.e., Rawls' liberalism. Then, he looks at the views of the critics such as Pope <span class="st1">John Paul II</span>, Taylor, MacIntyre, and Hollenbach, who have criticized liberalism from either religious or philosophical perspectives. According to Weithman, domination of theism and its great influence upon the present policies has encounteredthe political philosophers to serious challenges, with which they have to deal.<em>محمد بنمسلم بنعبدالله بنشهاب زهری یکی از عالمان برجسته و معروف اهل سنت است. از او به حدی در مآخذ و منابع عامه توصیف و تعریف شده که شگفتی انسان را برمیانگیزد. در این مقاله ضمن طرح این تعریفها و توصیفها و دیدگاه اهل سنت درباره وی، نشان میدهیم که بیشتر این توصیفات به این دلیل است که زهری مبانی کلامی و فقهی ضد شیعه داشته و از نظر فکری و فرهنگی با اهل بیت (ع) و مکتب و مذهب آنها در تعارض بوده است؛ به همین دلیل در نظر دشمنان اهل بیت بسیار ارزشمند بود؛ و روابط مستحکمی با دربار و خلفای اموی برقرار کرده بود و در حد ممکن به آنها در زمینههای گوناگون کمک میکرد. همچنین ثابت خواهیم کرد ادعای کسانی چون ابنتیمیه مبنی بر اعلمیت زهری بر امام باقر (ع) در خصوص احادیث و اقوال و احوال پیامبر (ص) درست نیست. سپس نشان میدهیم که احادیث امام صادق (ع) از نظر قوت و فراوانی بیش از احادیث زهری است که این دقیقاً خلاف مدعای ابنتیمیه است. </em><br /> <em> </em>https://haftasman.urd.ac.ir/article_66850_c26a0796de3307a290c63e2fb09dcefa.pdf