2024-03-28T16:55:47Z
https://haftasman.urd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=9110
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
امت یگانه
2001
08
23
5
8
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70642_f5045fffbf39d2e8af3e6d66c04a97e7.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
چشم انداز تقریب مذاهب اسلامى در گفت وگو با آیت اللّه واعظ زاده خراسانى
2001
08
23
9
46
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70645_2be51ae864f0bde21b757133c3c375cb.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
قاضى نعمان و مذهب او
امیر
جوان آراسته
ابوحنیفه محمد بن نعمان، معروف به قاضى نعمان، پایه گذار فقه اسماعیلى و بزرگ ترین فقیه در همه ادوار اسماعیلیه است. شخصیت برجسته، تألیفات فراوان و تأثیرگذارى عمیق او بر اسماعیلیه و همچنین خدمات بى بدیل او در راه استوارى مذهب اسماعیلى، از او چهره اى پرفروغ ساخته است. بزرگان اسماعیلیه همیشه از قاضى نعمان با احترام و تجلیل یاد کرده اند و هنوز هم کتاب هاى او در میان گروه هایى از اسماعیلیه رواج دارد. در این میان، نکته قابل توجه این است که علماى امامیّه ( = اثناعشرى) در قرون اخیر قاضى نعمان را از خود دانسته و کتاب معروف او، دعائم الاسلام، را از منابع فقهى و حدیثى خود به شمار آورده و بدان استناد کرده اند. قاضى نعمان در قرن چهارم مى زیست و با بزرگانى چون ابن بابویه و کلینى(ره) هم عصر بود. شخصیت برجسته و مقام و آثار علمى او اهمیت پرداختن به آثار و افکار او و کاوش در راه فهم حقیقت مذهب او را به خوبى نمایان مى سازد.
2001
08
23
47
82
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70650_0ab771ccf263e707e8e284121c9cad06.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
نگاهی به مکتب متأخر معتزله
محمد کاظم
رحمتی
مکتب اعتزال، که غالباً تداعى گر عقل گرایى در جهان اسلام است، از همان آغاز مطالعات اسلام شناسى، هم توجه غربیان را به خود جلب کرد و هم مسلمانان را به یافتن و تصحیح آثار معتزلى واداشت. با وجود این، تنها آثار اندکى از این جریان مهم و موثر جهان اسلام یافت شده است. بیشتر این نسخه ها در یمن، محلى که بسیارى از آثار معتزلى در آن جا محفوظ مانده، پیدا شده است. رهاورد این حرکت چاپ آثارى چون الانتصار، نوشته ابوالحسین خیاط و مجموعه دایرة المعارف گونه المغنى، و نیز کتاب تثبیت دلائل النبوة و المحیط بالتکلیف هر دو تألیف قاضى عبدالجبار، و نصوص دیگرى بود. از معتزله قرن پنجم به بعد، به جز آثار زمخشرى، تنها چند کتاب به نام هاى دیوان الاصول و مسائل الخلاف بین البصریین و البغدادیین، نوشته ابورشید نیشابورى، و المعتمد فى اصول الفقه، نوشته ابوالحسین بصرى (م 436ق)، و التذکرة فى الجواهر و الاعراض، نوشته ابن متوّیه، یافت شده و به چاپ رسیده اند. ظاهراً پس از این افراد، در جریان اعتزالْ فردِ صاحب اثرى پدید نیامده، یا آثار آنان به دست ما نرسیده است. با این حال، به تازگى چند نسخه خطى از معتزله قرن پنجم و ششم پیدا شده است که آگاهى هاى ما را درباره مکتب متاخر معتزله وسعت مى بخشد.[1] نوشته کوتاهِ حاضر مرورى است بر این چند اثر و بیان اهمیت خاصى که در این نسخه ها وجود دارد.[2] [1] . به عنوان مثال، فرانک در تحقیق خود درباره مکتب متأخر معتزله و نظرات آنان در مورد موجودات و صفات آنها تنها از مسائل الخلاف بین البصریین، نسخه خطى برلین، شماره 5125; المعتمد فى اصول الفقه، نوشته ابوالحسین بصرى; و التذکرة فى احکام الجواهر و الاعراض، نسخه خطى آمبریزونا، C.104 استفاده کرده است. رک: R. M. Frank, Beings and Their Attributes; The Teaching of the Basrian School of the Mutaziliain (Albany, 1978), pp. 175-176. در مورد تأثیر آراى ابوالحسین بصرى بر برخى متکلمان امامى رک: حسین مدرسى «مفاوضه اى در مسئله شیئیت معدوم»، مجله تاریخ و فرهنگ معاصر (سال دوم، شماره 8، 1372)، ص82ـ85. [2] . آن گونه که فخر رازى (م 606 ق) بیان داشته است، از میان گرایش هاى متعدد معتزلى، تنها دو گرایش ابوهاشم جبایى و ابوالحسین بصرى در زمان وى از میان جریان هاى متعدد اعتزالى باقى مانده بودند. ذکر این نکته ضرورى است که مکتب متأخر معتزله، خصوصاً نحله کلامى ابوالحسین بصرى، عملا خود را به چهارچوب هاى تفکر اهل سنت و جماعت (مثل ماتریدیه و اشاعره) نزدیک کرده و تنها در برخى نکات راه خلاف را در پیش گرفته بود.
2001
08
23
83
93
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70658_621849709c2f17f2c6793632180d74b8.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
خواجه نصیرالدین طوسى و اسماعیلیان
حمید
ملک مکان
درباره خواجه نصیرالدین طوسى، فیلسوف، متکلّم و دانشمند قرن هفتم، بسیار گفته اند و نوشته اند، اما هنوز نقاط ابهامى در زندگى او وجود دارد; از جمله این ابهام ها مذهب وى است: با توجه به این که وى حدود سى سال با اسماعیلیان زیسته، و نیز تحقیقات و کتاب هایى بر طبق مشرب باطنیان نگاشته است، آیا در این مدت بر مذهب خود (شیعه امامى) باقى بوده یا به کیش اسماعیلى نزارى گرویده است؟ اگرچه کتاب ها و مقاله هاى بسیارى درباره خواجه نوشته شده است، ولى همچنان لازم است در این زمینه تحقیقات مفصل ترى انجام گیرد. در این مقاله سعى شده تا جایى که ممکن است دیدگاه ها و نظریات مختلف درباره جنبه هاى مختلف زندگانى خواجه، از قبیل علت ورود به قلاع اسماعیلیه، آیین ومذهب وى در مدت اقامت در نزد باطنیان، کتاب ها و رساله هاى وى بر طبق مشرب تعلیمیان، و از همه مهم تر، تأثیرپذیرى وى از اسماعیلیه و میزان انعکاس این تأثیر در نوشته هاى بعدى او، عرضه شود تا امکانِ جمع بندى نسبتاً کاملى فراهم آید.
2001
08
23
94
120
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70665_1b4a9ade30ed0e1f331ee1b0af777b58.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
راهنمای مطالعات فرقه شناسی اسلامی
نعمتالله
صفری
2001
08
23
121
150
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70680_d3263c99ad67fa6c9e66e579aa8c6016.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
فروپاشی دولت ساسانی و گروش ایرانیان به اسلام
سیدمجتبی
علوی
2001
08
23
151
202
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70696_b856b9ffcf5ed2d320a7d9b596792c9f.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
مجازات ها در حقوق کیفرى یهود
حسین
سلیمانی
اشاره دین یهود، که قدیم ترین دین از مجموعه ادیان ابراهیمى است، بر مبناى شریعت بنا شده است. در میان ادیان زنده جهان فقط اسلام را مى توان از این جهت با یهودیت مقایسه کرد. در حدود سده سیزدهم پیش از میلاد، بنى اسرائیل از سرزمین مصر خارج شدند و عزم سرزمین کنعان کردند. سه ماه پس از خروج از مصر، موسى به فرمان خدا بر کوه سینا دو لوح دریافت کرد که ده فرمان بر آنها نقش بسته بود. این ده فرمان آغاز و مبناى شریعت موسوى است و تمام احکام شریعت یهود در همین فرمان ها ریشه دارند. احکام کیفرى شریعت یهود نیز در این فرمان ها برجسته است: کفرگویى، حرمت شکنى روز شنبه، قتل، زنا و سرقت جرایمى اند که در ده فرمان از آنها نهى شده و در سایر بخش هاى شریعت براى آنها مجازات معین شده است. در این نوشته به بررسى مجازات ها در حقوق کیفرى یهود پرداخته شده است.
2001
08
23
203
242
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70701_e9560fa68d86dd21d44ea551ff09857a.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
معنویت و الهیات
فیلیپ
شلدراک
حسن
قنبری
2001
08
23
243
272
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70703_b9a5d11c1b221ad6c16e67f9b16f9aa5.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
مکتب یوگاچاره
دان
لوستاوس
خلیل
قنبری
2001
08
23
273
300
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70705_1b591a09d2cffb64a4e7aa8cef9b152a.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
ادیان شرق و دموکراسى
نسترن
پاشایی
2001
08
23
301
328
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70708_172cdf0d9e8281cb00126d5d18798d9d.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
معرفى کتاب رهنماى الوهى در تشیع نخستین ثمره کاربست روش پدیدارشناسى در پژوهشى در باب «امامیه نخستین»
علی
موحدیان عطار
2001
08
23
329
345
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70710_c194d19ac1f2a40de679f6306bc3a9f3.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1380
3
نهم و دهم
دانش نامه دین داعی، سیدانته، ماشیح و ...
2001
08
23
346
372
https://haftasman.urd.ac.ir/article_70712_6cd0599a9f9f4ae28b11d048609360b3.pdf