2024-03-29T20:17:16Z
https://haftasman.urd.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=8726
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
چیستی عرفان
اولین
آندرهیل
مائده السادات
حسین زاده
آنچه در پی میآید ترجمه دو فصل نخست از کتاب عرفان عملی (practical mysticism) اثر عرفانپژوه و عارف مسیحی معاصر، خانم اولین آندرهیل است. وی سهم عمدهای در تبیین اندیشه و عمل روحانی داشت، چنانکه وی را احیاگر مفهوم «قدسیت» به عنوان رسالت هر مسیحی میدانند. شاید در ابتدا کتاب کوچکی چون عرفان عملی در میان 39 کتاب و 350 مقالة خانم آندرهیل جلب نظر ننماید؛ اما با ملاحظه عنوان فرعی کتاب، جایگاه ویژه آن روشن میگردد: کتابی کوچک برای مردم عادی. آندرهیل در این کتاب سعی دارد از یک سو حاصل و ثمره عرفان نظری در حیات بشر را در عرفان عملی به تصویر کشد و از سوی دیگر آن را از انحصار طبقهای خاص خارج سازد و همه مردم را به سوی این ضیافت باشکوه الاهی دعوت نماید. او با زبانی درخور فهم انسان عادیِ روزگار خویش به توصیف مراحل سلوک میپردازد.
عرفان مسیحی
اولین آندرهیل
عرفان عملی
2011
05
22
7
22
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68099_7223390dd1b68f49c78e16be857b4dd1.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
تفاسیر مهم مسیحی دربارة بازگشت مسیح
جواد
قاسمی قمی
بازگشت مسیح یکی از آموزههای مهم الاهیاتی در مسیحیت است که بخش زیادی از فرجامشناسی مسیحی را به خود اختصاص داده است. در طول تاریخ مسیحیت، همواره قاطبة مسیحیان باور داشتهاند که مسیح در آخرالزمان در کمال شکوه و جلال باز خواهد گشت تا عمل نجاتبخش خویش را که با ظهور اولیهاش بشارت داده شده است، به انجام برساند و ملکوت الاهی را در شکل کاملش برقرار سازد. البته این مسئله به این معنا نیست که همة مسیحیان تلقی و فهم یکسانی از این آموزه داشتهاند یا دارند؛ بلکه در شرایط زمانی و اجتماعی متفاوت و یا در بستر گرایشهای مختلف فکری، تفاسیر گوناگونی از این آموزه مطرح شده است. برخی با تمسک به معنای ظاهری آیات مربوط به این واقعه، به بازگشت و رجعت جسمانی و فیزیکی مسیح و سلطنت ظاهریِ هزارسالة او معتقد بودهاند و برخی دیگر با رویکردی تأویلی، به روحانیسازی این آموزه دست یازیدهاند. در این نوشتار ضمن آشنایی با مفهوم بازگشت مسیح، بررسی تفاسیر مختلف این آموزه را در برهههای خاصی از تاریخ مسیحیت پی میگیریم؛ این مقاطع عبارتاند از دورة عهد جدید، دورة آبای کلیسا، قرون وسطا، و (تفاسیر کاتولیکی و پروتستانی) در دورة مدرن.
مسیحیت
بازگشت مسیح
هزاره
عهد جدید
فرجامشناسی مسیحی
2011
05
22
23
48
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68101_b0b74dbdc2f651fcf23e8f7ac0a7eba5.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
طبقهبندی تفاسیر شیعه بر اساس روشهای تفسیری
علی
محمدی یدک
روششناسی در هر علمی تعریف ویژه همان علم را میطلبد. بر این اساس، روششناسی در دانش تفسیر نیز دارای تعریف خاصی است و با آنچه در سایر رشتههای علمی مطرح است، تفاوت خواهد داشت. از میان تعریفهای ارائهشده از روش تفسیر، شاید بتوان بر این تعریف تأکید بیشتری ورزید: «روش تفسیری، استناد به منابعی است که مفسر در تفسیر قرآن به کار میبرد». از روش تفسیری به «راهی که مفسر در تفسیر قرآن میپیماید» نیز میتوان یاد کرد. بر پایه این دو تعریف، منبع و راهی که مفسر در تفسیر قرآن برمیگزیند، روش تفسیری او به شمار میآید. بدین ترتیب، چنانچه مفسر در تفسیر قرآن از خود قرآن استعانت بجوید، «روش تفسیری قرآن به قرآن» را به کار بسته است. اگر با تکیه بر منبع روایت به سراغ تفسیر قرآن برود «روش تفسیر روایی» را برگزیده است. همینطور است اگر با منابع دیگری نظیر عقل، علم و عرفان به تفسیر قرآن بپردازد. میراث تفسیری شیعه را میتوان از منظر روششناسی تفسیری نگریست و آن را بر اساس روشهایی که مفسران به کار گرفتهاند مطالعه کرد. مقاله حاضر در مقام داوری دربارة این روشها نیست؛ بلکه به دنبال ارائه گزارشی از روشهای به کار رفته در تفاسیر شیعه است.
تفسیر
تفسیر شیعی
روش تفسیری
تفاسیر شیعه
طبقهبندی تفاسیر
2011
05
22
49
66
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68103_36bdaa5c587cb031b2c9f088b1446690.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
تمثیلهایی از سورۀ نیلوفر دربارۀ ساختارشکنی
راجر.جی
کارلس
علی
شهبازی
یکی از مسائل مهم در آیین بودا این است که چگونه میتوان ستوهها (موجوداتی که رنج میکشند) را از چرخة بیمعنایی که تجربه میکنند (سمساره) رها کرد و به درک واقعیت، آنگونه که هست، واداشت. در این نوشتار از نوعی «استعداد فطری» لازم برای درک و تجربة واقعیت، آنگونه که هست، سخن به میان میآید و به راهحلی اشاره میشود که آیین مهایانه برای نجات موجودات از چرخة سمساره و واداشتن آنها به درک واقعیت ارائه میدهد؛ راهحلی شگفتانگیز: فریب. این شیوه در یکی از مقدسترین متون مهایانه، یعنی سورة نیلوفر، و در چندین تمثیل بیان شده است. این مقاله در کنار گزارشی اجمالی از این تمثیلها، به بررسی این راهحل میپردازد.
آیین بودا
سورة نیلوفر
تمثیل
ساختارشکنی
سمساره
مهایانه
2011
05
22
67
88
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68104_898b57005ed355987ef74c7a66157f15.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
آیین ﺳﻴﻜﻬ؛ نگاهی از فراز
محمد مهدی
علیمردی
سید محمد
روحانی
اولین گام در شناخت هر دین، کسب تصوری جامع از جغرافیای عقاید و مناسک آن دین است؛ زیرا تبیین درست مفاهیم مطرح در آن دین ما را به آنچه مورد تأکید آن دین است راهنمایی میکند. بدیهی است هر محقق دینی در درجه اول به جستوجوی این است که بداند دین مورد مطالعه چه نگاهی به جهان یا خلقت و آفریننده دارد، مؤسس آن خود را چگونه توصیف مینماید، راه دست یافتن به نجات و رستگاری را چه میداند، اخلاقیات در آن چه جایگاهی دارند، مهمترین نمادهای آن دین کدام است، پیروان آن به چه مناسکی ملتزماند، مهمترین متون مقدس آن کداماند، آن دین امروزه در کدام مناطق دنیا و چه تعداد پیرو دارد و مسائلی از این قبیل. برای داشتن این تصویر باید نگاهی از فراز به آن دین انداخت. مقاله حاضر به دنبال آن است که با چنین نگاهی، تصویری کلی اما دقیق از یکی از جوانترین ادیان جهان ارائه دهد. مطالب ارائه شده در این مقاله میتواند برای بسیاری از افراد اولین گام برای شناخت آیین سیکه و مقدمهای برای تحقیقات بیشتر دربارة این آیین باشد.
ﺳﻴﻜﻬ
گورو
تناسخ
مایا
2011
05
22
89
114
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68106_4a4b5aeefabbd2ddac4cd73dc58ab777.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
وساطت روحى
ووتــر
هنگـــراف
باقر
طالبی دارابی
«عصر جدید» (New Age) یکی از جنبشهای نوپدید دینی است که شبکهای گسترده از افراد و گروههای کمابیش همپوش با معتقدات و جهتگیریهای بسیار متفاوت آن را پیگیری میکنند. هدف مشترکی که این افراد و گروهها را به هم پیوند میدهد، تلاش برای دگرگونی افراد و جامعه از طریق آگاهی معنوی است. «وساطت روحی» از مفاهیم بسیار معروف و متداول در «عصر جدید» است که بیشباهت با دریافت الهام و وحی نیست. از اینرو، نویسنده این پدیده را ذیل «وحیهای ملفوظ» بررسی میکند؛ گرایشی قوی نیز وجود دارد که مدعی است تمامی وحیهای گذشته را باید وساطت روحی تلقی کرد. نویسنده پس از بحثی دربارة وساطت روحی و وحیهای ملفوظ، به بحث دربارة انحای وساطت روحی و فرایندهای تحولی میپردازد. در پایان مقاله نیز، به اختصار، منابع مربوط به وساطت روحی را که برای تحلیل در این مقاله گزینش شدهاند، معرفی میکند.
دین «عصر جدید»
وحی
وحیهای ملفوظ
وساطت روحی
2011
05
22
115
144
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68109_fb6e4caf77859288787cfd0da961c805.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
دین در حوزه عمومی
اینگــر
فورست
مجید
جعفریان
حوزه عمومی، عرصهای از زندگی اجتماعی است که مردم در آن گرد هم آمده، آشکارا و آزادانه دربارة موضوعات مورد علاقه خودشان با یکدیگر گفتوگو میکنند و در صورت امکان به یک فهم مشترک دست مییابند. منظور از حوزه عمومی در این متن، عرصه سیاسی است که اجتماعاتی همچون ملت، دولت و جامعه مدنی را دربرمیگیرد. از سوی دیگر دین نه خارج از حوزه عمومی قرار دارد و نه عاملی خنثا نسبت به حوزه عمومی قلمداد میشود. پرسش این است که در جوامع مدرن، دین در حوزه عمومی به چه اَشکالی ظهور یافته است. نویسنده در این متن از پنج شکل ظهوریافتة دین در حوزه عمومی ــ یعنی دین دولتی، دین مدنی، ناسیونالیسم دینی، دین عامه و مشروعیت دینی قدرت سیاسی ــ نام برده و آنها را بررسی کرده است.
جامعهشناسی دین
حوزه عمومی
دین دولتی
دین مدنی
ناسیونالیسم دینی
دین عامه
مشروعیت دینی
2011
05
22
145
172
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68112_e9d3da743ef02ad640013ec9248340dc.pdf
هفت آسمان
2322-4290
2322-4290
1390
13
49
دین پژوهی تطبیقی؛ نگاهی تاریخی
جعفر
فلاحی
2011
05
22
173
190
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68116_ff9355638fcf8693fb047f83403ead3a.pdf