TY - JOUR ID - 68614 TI - حرکت حبی و انسان کامل (از نگاه عرفان) JO - هفت آسمان JA - JSH LA - fa SN - 2322-4290 AU - علیپور, محمدحسن AD - کارشناس عرفان و تصوف Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 11 IS - 42 SP - 57 EP - 82 KW - حرکت حبّی KW - انسان کامل KW - قوس نزول KW - قوس صعود KW - حقیقت محمدیه DO - N2 - نخستین بار، ابن‌عربی آموزة «حرکت حبّی» را پیش نهاد و انقلابی در فهم هستی و تحلیلِ آفرینش و بازگشت، آفرید. کاوش در نسبت «حرکت حبّی» و «انسان کامل» گره از برخی پیچیدگی‌های معرفت عملی و نظری خواهد گشود. «انسان جامع» واسطة «تکاپوی حبّی» در گسترة هستی بوده، در یک یک تبدلات، نقش و حضور دارد. «حقیقت محمدیه»(ص) در عالم، تجلی کرده است و ممکنات از تعینات و مظاهر آن به شمار می‌آیند. از این‌رو در قوس نزول، حقیقت «انسان کامل» با تنزّل خویش، اجزا و مظاهر خود را نیز پایین می‌آورد و در صفحة عینیت بروز می‌دهد. جوهرة تنزّلْ هبوط «خلیفة الله» از عوالم عالی به زمین خاکی است و بنیان صعود نیز بر عروج «انسان کامل» استوار است. سیر نزولی و صعودی سایر کثرات نیز از فروع و اجزای این «سیر پرسیطرة انسانی» است. «حامل انسانیت بالفعل» افزون بر همراهی با قوس نزول و صعود، گذرگاه سیر صعودیِ کثرات و پرچم‌دار «حرکت حبّی» نیز است. مجموعة این تحولاتْ در نظام «حرکت حبّی ایجادی» تحقق و تحلیل می‌پذیرد. نوشتار پیش رو می‌کوشد تا ارتباط انسان کامل با حرکت حبّی و وساطت و سیطره‌اش بر آن را بررسد.   UR - https://haftasman.urd.ac.ir/article_68614.html L1 - https://haftasman.urd.ac.ir/article_68614_8c56981bad1d4c9218528b35f8accf5e.pdf ER -