دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
نگاهی دوباره به دینپژوهی در گفتوگو با مصطفی ملکیان
9
34
FA
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68657.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68657_ad5c100341bc548646abfa93254becb3.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
مسیحیت اگزیستانسیالیستی کیئرکگور
35
56
FA
حمید
بخشنده
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
bakhshande@gmail.com
سورن کیئرکگور بنیانگذار اگزیستانسیالیسم معاصر است و ابزارهاى مفهومى آن را پدید آورده است. از نظر او، خدا خودش را بهعنوان شیئى که ما آن را مطالعه نماییم مکشوف نمىسازد، بلکه او شخصى است که با ما تماس شخصى دارد. او واژة «اگزیستانس» را از آن جهت براى «انسان» بهکار مىبرد که فردى آزاد، انتخابگر، دردمند، جداى از جمع، داراى شور و شوق و همواره در حال شدن است. از نظر کیئرکگور، در مراحل زندگی انسان، فرد زیباییطلب خود را متعهد و ملتزم به هیچ امری نمیداند. اما انسان اخلاقی در اندیشه انجام دادن تکلیف است؛ معمولاً ازدواج میکند و دارای حرفهای است؛ درستکار و پاکدامن است. انسانی که در مرحله سوم یعنی سپهر دینی زندگی میکند، مظهر ایمان است؛ خصوصیت بارز این مرحله، محنت و سعی مدام برای مسیحیشدن یعنی دستکشیدن از هرگونه مطلوب نسبی برای وصول به مطلق است. مقالة حاضر ابتدا ریشهها و زمینههاى اندیشة کیئرکگور را که در آثار گوناگون وى نمود یافته است، تحلیل مىکند؛ سپس درون مایههاى تفکر او را بیان مىکند؛ و در پایان به بررسى و نقد اندیشه او مىپردازد.
کیئرکگور,خداشناسى وجودى,تفرد,هراس,ناامیدى,جهش ایمان
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68658.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68658_1e4a4ed19298823d7b8a60044b3cd85f.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
معرفی متون مقدس و منابع دینی آیین سیکه
57
72
FA
سید محمد
روحانی
پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب
mohammadrohani59@gmail.com
معمولاً هر دینی دارای متن یا متون مقدسی است که مهمترین و بنیادیترین آموزههای آن را دربردارد؛ به همین دلیل بهترین شیوه برای شناخت یک دین، بررسی متون مقدس آن است. این شیوه در مورد آیین <strong>سیکھ</strong> کاربرد بیشتری دارد؛ چراکه جایگاه کتاب مقدس <em>گوروگرنته صاحب</em> در این آیین بسیار فراتر از یک متن مقدس است و بهعنوان تنها پیشوا، و تجلّی خداوند شناخته میشود. به غیر از کتاب مقدس، چند متن دیگر نیز در این آیین دارای تقدس و اعتبار هستند؛ مانند <em>دَسَم گرنتھ</em> که اشعار منسوب به دهمین پیشوای این آیین را دربردارد؛ اشعار آن در نیایشهای روزانه سیکهها استفاده میشود. مجموعه اشعار دو تن از یاران گوروی پنجم و دهم به نامهای بهایی گورداس و بهایی نَنْدلال گویا که بهعنوان مفسر کتاب مقدس، بسیار مورد احترام سیکھها هستند و همچنین متونی تاریخیـدینی به نام <em>جنمساکھی</em><em>ها</em> که شامل شرح زندگی اولین پیشوای این آیین<strong>گورونانک</strong> هستند. در این نوشتار ضمن آشنایی با ساختار و محتوای این متون مقدس، جایگاه دینی آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
گوروگرنته صاحب,دسم گرنته,وار,گورداس,نندلال,جنم ساکهی
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68660.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68660_384cc7d0317aed7717dba5cd9ba72ab0.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
بررسی دیدگاه ابنعربی در مسئلة جبر و اختیار
73
96
FA
محمد عیسی
جعفری
کارشناسی ارشد عرفان و تصوف دانشگاه ادیان و مذاهب
جبر و اختیار همواره از مسائل مهم و بحثانگیز عقیدتی مسلمانان است که به لحاظ تاریخی، ریشههای آن را در قرآن و سنت میتوان یافت. این مسئله در همان نیمه اول قرن اول هجری به عنوان یک دغدغة فکری مهم خود را نشان داد. بعدها با گسترش علم کلام، رویکردهای متفاوتی در این مسئله پیدا شد. این مسئله در عرفان نیز مورد توجه بوده است؛ اما با وجود گذشت چند قرن از ظهور بحثهای نظری در حوزه<sub></sub>ی عرفان هنوز دیدگاه عرفان جهت تمایز و تشابه خود را نسبت به دیدگاه دیگر متفکران اسلامی نشان نداده است. از این رو کسانی بوده و هستند که دیدگاه عرفا و به خصوص ابنعربی را در بحث جبر و اختیار، به جبر (از نوع اشاعره آن) پیوند میدهند. نوشتار حاضر (در حد توان خود) تلاش دارد این مسئله را روشن سازد که دیدگاه ابنعربی در جبر و اختیار به کجا منتهی میشود؟ با توجه به مبانی خاص عرفانی و شواهد نوشتاری ابنعربی، میتوان دیدگاه وی را دستکم متفاوت با دیدگاههای رایج دو دسته متکلمان اسلامی (معتزله و اشاعره) تلقی کرد. بدیهی است به سبب جایگاهی که ابنعربی در عرفان نظری دارد، دیدگاه وی در این موضوع را میتوان دیدگاه همة عرفا تلقی کرد.
ابن عربی,جبر,اختیار,قدرت حادث,خلق افعال,علم حق,اسباب
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68662.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68662_ecc238fb188065fa226fc100d374d745.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
رابطة ایمان و عمل در شیعه
97
120
FA
احمدرضا
مفتاح
استادیار گروه ادیان ابراهیمی دانشگاه ادیان
برای تبیین چگونگی رابطة ایمان و عمل با تأکید بر منابع شیعة اثناعشری از دو نوع رابطه میتوان سخن به میان آورد: رابطة مفهومى و رابطة عینی. رابطة مفهومى ایمان و عمل به کالبد شکافى این معنا مىپردازد که آیا عمل جزو ذات ایمان است یا نه؟ اگر عمل از اجزاى تشکیلدهندة ایمان باشد با فقدان آن، ایمانْ نیز منتفى مىشود و اگر عمل جزو ذات ایمان نباشد، بلکه از لوازم یا شرائط ایمان محسوب شود، با فقدان آن ایمان منتفى نمىشود، گرچه ایمان کامل نخواهد بود. اهمیت مسئله از آنجاست که از یک سو از ظاهر برخی روایات شیعه برمیآید که عمل جوارحی یکی از ارکان ایمان است و حتی گاه گفته شده که تمامیِ ایمان به عمل است و از سوی دیگر اگر عمل جزو ذات ایمان محسوب شود، دایرة اهل ایمان تنگ میشود و با دیدگاه رایج امامیه در تعارض خواهد بود. و اما در رابطة عینی سخن بر سر این است که در عالم واقع، رابطة دو سویهای از نوع اشتراط، کاشفیت یا تلازم میان ایمان و عمل وجود دارد. چراکه ایمان مقتضى عمل صالح است و عمل صالح نشانه و دلیل بر ایمان خواهد بود.<br />
ایمان,عمل,رابطة مفهومی,رابطة عینی,جزئیت عمل,عدمجزئیت عمل
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68664.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68664_d67c34031f1f94af31d515c3c237d7ae.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
نکاتى دربارة آشنایى بیشتر با مصطلحات ادیانى در ترجمه نقدى بر ترجمة کتاب تاریخچة مکاتب تفسیرى...
121
148
FA
محمدحسن
محمدىمظفر
عضو هیئت علمى دانشگاه ادیان و مذاهب
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68669.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68669_a474555934fcb5e7b80e7aef9c99da5e.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
41
2009
05
22
راهنمای دینپژوهی در آغاز هزارة سوم
149
176
FA
سید حسن
اسلامی
استادیار گروه فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68670.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68670_9d19f74332235507f82b5717a726c3cb.pdf