دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
علـم و دیـن: چـالشهـا و فرصتهـا در گفتوگو با پرفسور جاب کوزامتادام
7
28
FA
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68519.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68519_6e11a1080c223e6b8f881681e756553d.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
رویکرد فلسفى و عرفانى به علم امام
29
48
FA
محمدحسن
نادم
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
در فرهنگ شیعیان برای امام ویژگیهایی مطرح است که «علم امام» یکی از آنها به شمار میرود؛ یعنی اینکه امام باید در آگاهی از معارف و احکام دین سرآمد همگان باشد. علم نه تنها از شرایط بنیادین امامت است، بلکه مکملِ دیگر شروط و زیربنای آنها نیز است. بدین جهت از همان ابتدا تاکنون، این ویژگی از جمله دغدغههای ائمه معصومین(ع) و اصحاب و شاگردان و پیروانشان بوده است. دربارة کم و کیف و حد و حدود علم امام اظهارنظرهای متفاوتی وجود دارد که از مجموع آنها سه نگرش بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است: نگرش اول قائل به سکوت دربارة علم امام است؛ نگرش دوم علم را محدود به حدود خاصی میداند و نگرش سوم هیچگونه حد و حدودی برای علم امام قائل نیست. این نگرش را بیشتر میتوان در بین عرفا و فلاسفه دید؛ البته منظور از فلسفه، بیشتر فلسفة متأخر، یعنى حکمت متعالیه، است که با عرفان اسلامی همخوانی بیشتری دارد. نوشتار پیش رو در حد توان تلاش نموده تا با توجه به مبانی خاص فلسفی و عرفانی، توصیفی از این دیدگاه که تقریباً دیدگاه رایج زمان محسوب میشود، ارائه دهد.
عرفان اسلامی,علم امام,انسان کامل,خلافت,ولایت,مظهر ظهور
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68521.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68521_bdce3e68c8c5802a479d235382d8eb02.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
تصوف و سیاست در «طریقت عدل و احسان»
29
48
FA
مصطفی
مطبعهچی
کارشناس ارشد رشتة عرفان و تصوف
آنچه از مفهوم «تصوف» در پارة شرقی جهان اسلام به ذهن متبادر میشود، <br /> عبارت است از فرد یا افرادی که در پی سیر و سلوک معنوی، دنیا و مافیها را وانهاده و بدور از اجتماع، در گوشهای به تهذیب نفس مشغولاند؛ اما همین اصطلاح در <br /> خطة غربی جهان اسلام، یعنی شمال آفریقا، ماجرایی دیگر دارد و مفهوم جهاد و درگیری و دخالت در سیاست و اجتماع از آن فهمیده میشود. از جمله طریقتهای <br /> مهم و فعال در دورة معاصر در کشور مغرب طریقت عدل و احسان است. <br /> ویژگی برجستة این طریقت جمع دو پدیدة به ظاهر ناسازگارِ تصوف و سیاست است. طریقت عدل و احسان با الهام از آموزههای تصوف، جنبشی سیاسی را بنیان نهاده <br /> است که هماکنون یکی از مهمترین گروههای سیاسی اسلامی مغرب به شمار میرود. جهت شناخت بهتر این جنبش صوفیانة اسلامگرا، نخست به اختصار بر چگونگی ورود تصوف به خطة غرب اسلامی، به ویژه مغرب، درنگی مینماییم و پس از اشارهای به طریقة بودشیشیه به بررسی احوال و اندیشههای پیر «طریقت عدل و احسان» میپردازیم و در فرجام آموزهها و تعالیم صوفیانه و در عین حال اجتماعی این طریقه را برمیرسیم.<br />
طریقت عدل و احسان,تصوف,سیاست,مغرب,اسلامگرایی
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68526.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68526_17782e46b382a2ffd00d837abbd1a1fd.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
آگاهیهایی دربارة سیستانیهای آفتابپرست
73
96
FA
همایون
صنعتیزاده
مترجم و پژوهشگر ادیان ایران باستان
براهمة مغ یا مغهای آفتابپرست گروهی از روحانیان هندی بودند که احتمالاً ریشهای ایرانی داشتند و بازماندگان سیستانیهای آفتابپرست بودند. این سیستانیها گروهی ایرانینژاد و غیرزرتشتی بودند که مدتها قبل به سرزمین هند مهاجرت کرده و بهتدریج وارد قشر روحانیان هندی شده بودند. براهممهر نیز ــ که یکی از پرآوازهترین دانشمندان ستارهشناس هندی است ــ از میان همین براهمة مغ برخاسته است. یکی از مهمترین آثار او کتاب <em>برهیت سمهیتا</em> است که در قرن سیزدهم میلادی به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. با توجه به ریشة احتمالاً ایرانی براهمة مغ، شاید جستوجو در میان آثار و تألیفات آنان سبب روشنشدن پارهای از گوشههای تاریک تاریخ تحول دانش نجوم در ایران باستان شود. از این رو، در مقالة حاضر سعی شده است تا آگاهیهایی، هرچند جسته و گریخته، دربارة سیستانیهای آفتابپرست و براهمة مغ ارائه شود و کتاب <em>برهیت سمهیتا</em> نیز، به اجمال، به خوانندگان فارسیزبان معرفی شود.
سیستانیهای آفتابپرست,براهمة مغ,براهممهر,برهیت سمهیتا,اوستا
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68529.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68529_6908d62c2a71a11b23921f6421d012d8.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
آیین کنفوسیوسی: نگاهی از فراز
97
116
FA
علی
موحدیان عطار
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
احمـد
شاکرنژاد
پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب.
آیینکنفوسیوسی راهی برای زندگی است که در قرن5-6 قبل از میلاد، کونگ فو زه، حکیم چینی، با نظم و نسق بخشیدن به آموزهها و تعالیم کهن، آن را شکل بخشید. این آیین از 2500 سال پیش تاکنون به اشکال مختلف در چین و کشورهای همسایة آن به حیات خود ادامه داده است. برای آشنایی با آیین مذکور میتوان رویکردها و روشهای گوناگونی را اتخاذ کرد؛ اما در ابتدای هر بررسی، داشتن تصویری کلی از این آیین و به عبارتی دیگر اتخاذ نگاهی از فراز میتواند به کاوش در وجوه مختلف آن کمک نماید و به اجزای بحث پیوستگی بخشد. بر همین اساس، مقالة حاضر سعی دارد به مهمترین مباحثی که در این حیطه مطرح است نظری اجمالی افکند. این کار با شرح نام و نشان این آیین، تاریخ تکون و تطور، موقعیت جغرافیایی، سیاسی، جمعیتی و اجتماعی آن شروع میشود؛ سپس به بارزترین جلوهها و ویژگیهای ظاهری این آیین و همچنین مناسک و اشکال دینورزی و مکانها و زمانهای مقدس آن توجه میشود؛ در ادامه به معرفی متون مقدس آیین مذکور و فرق و مکاتب آن پرداخته و در انتها اجمالاً دربارة وضعیت کنونی و چشمانداز آیندة این آیین بحث میشود.
ادیان چینی,آیین کنفوسیوسی,آیینهایقربانی,نیاپرستی,دین امپراتوری
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68535.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68535_89f5bbdf8f9093e82ea0a76d578eb8c2.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
طومارهای بحرالمیت: تاریخچه و منتخبی از نظریات
117
140
FA
فاطمه
هشترودی
کارشناسی ارشد مطالعات تطبیقی ادیان و عرفان
طومارهای بحرالمیت به مجموعه مدارک دستنویسی اطلاق میشود که بین سالهای 1947 تا 1956 بعد از گذشت دو هزار سال از زیر تلی از خاک در یازده غار در طول ساحل شمالغربی بحرالمیت کشف شدند. این طومارها از مسیحیت اولیهای سخن میگویند که از اواسط قرن اول میلادی در اطراف اورشلیم در حال شکلگیری بود. این مدارک نشان میدهند که پیروان مسیحیت اولیه در کنار اعتقاد به عیسی، خود را ملزم به رعایت قانون تورات نیز میدانستند؛ از اینرو این طومارها در زمرة مدارک مستندی محسوب میشوند که دانشمندان را قادر ساخته است نظرات جدیدی دربارۀ خاستگاه مسیحیت ارائه کنند. این مقاله در ابتدا به معرفی طومارها و محتویات آنها پرداخته است. به علت اهمیت این طومارها، از زمان کشف آنها تحقیقات بسیاری بر روی آنها انجام شده است و نظریات گوناگونی دربارة اصالت و همچنین محتویات آنها ابراز شده است. از بین فهرستهای مختلفی که از فرایند کشف و مباحث پیرامون طومارها تهیه شده است، فهرست دکتر مالن اسمیت یکی از جامعترین آنهاست که در این مقاله به تفصیل به اطلاع خوانندگان رسیده است.
طومارهای بحرالمیت,مسیحیت اولیه,اسنیها,معلم رستگاری
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68538.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68538_e7ed8d75ba42b9f7be84df72601df4cf.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
مارتین بوبر: آیا مواجهه با خدا ممکن است؟
141
168
FA
ویلیام
ای. کوفمن
مرتضی
کریمی
کارشناسی ارشد ادیان ابراهیمی
مارتین بوبر (۱۸۷۸ـ۱۹۶۵)، یکی از متفکران مهم سنت یهودى در سدة بیستم است. بوبر نوشتههاى فراوانى در باب یهودیت و خاصه جنبش قرن هجدهمى حسیدیسم دارد. کتاب معروف او، <em>من و تو</em> (1923)، به واقع حاوى رئوس تفکر وى است. وی در این کتاب به بسط نظریة خاص خود دربارة تفکیک میان ارتباط منـآن و ارتباط منـتو میپردازد. دیگر اثر معروف بوبر <em>کسوف خدا</em> (1952) نام دارد. نظریة بوبر این است که ما فقط از طریق مواجهه میتوانیم خدا را بشناسیم. متن حاضر به سیر تفکر بوبر بهویژه روند شکلگیری دیدگاههای خاص وی در کتاب <em>من و تو</em>و عوامل تأثیرگذار بر شخصیت فکری وی میپردازد و در ادامه، مفهوم کسوف خدا و ارتباط آن را با مسئلة هولوکاست بررسی میکند. نویسنده ضمن ستودن انسجام فکری مارتین بوبر و برخورداری وی از یک دستگاه فکری نظاممند، در پایان به نقد برخی آرای او بهویژه ایدة کسوف خدا میپردازد.<br />
مارتین بوبر,منـآن,منـتو,مواجهه,کسوف خدا
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68561.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68561_52c0c47dbc6de38eaffc7453c54dd6a7.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
دینداری و معنویت تغییرات و تأثیرات در دورههای مختلف بزرگسالی
169
192
FA
میشل
دیلن
پل
وینک
مهــدی
عیــوضـی
کارشناس ارشد دین شناسی
دینداری و معنویت همواره از بحثهای چالشبرانگیز در محافل دینپژوهی بودهاند؛ مقالة حاضر با رویکردی جامعهشناختی به بررسی نقش دینداری و معنویت در فعالیتهای اجتماعی سالخوردگان میپردازد. مبنای کار این مقاله مطالعهای است که به تبیین و تحلیل تحقیقی میپردازد که توسط یک مؤسسة تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است. در این مطالعة طولانیمدتِ جامعهشناختی (مطالعة طولی)، میزان، کیفیت و عوامل مؤثر در افزایش دینداری و معنویت در گروهی از آمریکاییان در خلال چند دهه از عمرشان مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی الگوهای دینداری و معنویت در بزرگسالی و ارتباط آنها با کارکرد اجتماعی در کهنسالی از محورهای اصلی این مطالعه بود.<br />
جامعهشناسی دین,دینداری,معنویت,کارکرد اجتماعی,چرخة عمر
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68569.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68569_e02de1ae6fefbab1cffa91d826a5a3e3.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
43
2009
11
22
قلب ذِن: توصیههایی ساده برای زیستن هشیارانه و مشفقانه
193
206
FA
سید حسن
اسلامی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68572.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68572_1c3a5084f73700c459945ae776c36a89.pdf