دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
فراتر از اصلاحگری: دیانت منونایتی در گفتوگو با دکتر ای. جیمز رایمر
7
40
FA
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68502.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68502_e2a677368671c87394c602795c184d5a.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
دیداخة دوازده رسول
41
64
FA
فاطمه
توفیقی
پژوهشگر ادیان ابراهیمی
fatimat@gmail.com
<em>دیداخۀ دوازده رسول</em> از آثار مهم و معروف صدر مسیحیت است. مؤلف، مکان و زمان تألیف و یا حتی شکل اصلی کتاب نامشخص است و خود آن نیز تا قرن نوزدهم مفقود بوده است. اما دانشمندان توافق دارند که این اثر مقطعی مهم از تاریخ مسیحیت را بازتاب میدهد – هنگامی که مسیحیت استقلالی نسبی یافت و مسیحیان یهودیالاصل که مخاطبان اصلی این اثر هستند با رفتار خاص خود در پی تمایز از محیط بتپرست یا یهودیشان بودند. متن امروزی <em>دیداخه</em> به چهار بخش تقسیم میشود. بخش نخست (فصول 1-6) در قالب تعالیمی اخلاقی دربارۀ دو راه زندگی و مرگ سخن میگوید. بخش دوم (فصول 7-10) دستورهایی پیرامون شیوۀ عبادت دارد. بخش سوم (فصول 11-13) پیرامون رسولان و انبیای کلیساست. بخش پایانی (فصل 16) به آخرالزمان و آمادگی برای بازگشت مسیح اختصاص دارد. این اثر برای نخستین بار از اصل یونانی به فارسی ترجمه میشود و مترجم در آغاز اطلاعاتی را پیرامون آن ارایه میدهد.
دیداخه,مسیحیت نخستین,رسولان,اخلاق و عبادت مسیحی,آخرالزمان
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68503.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68503_1f270c77a0597dcf01f0af29c7403a44.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
گونههای مکاشفة خداوند در الاهیات مسیحی
65
88
FA
محمد
حقانی فضل
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب
mohamadhaghani@gmail.com
از نظر الاهیات مسیحی، خدا پنهان است و دستنایافتنی و انسان نیز ناتوان از شناخت او؛ اما خدا برای آنکه راه نجات را به انسان بنمایاند، از نهانگاه خویش بیرون آمده، خود و اهداف و خواستههایش را بر انسان آشکار ساخته است. مسیحیان هر آنچه را که خدا و یا خواستهها و ارادة او را آشکار سازد «مکاشفه» مینامند. مکاشفههای الاهی به دو دستة کلی تقسیم میشوند: مکاشفههای عمومی و مکاشفههای خاص. مصادیق مکاشفة عمومی، حضور خداوند در نظم و نظامِ طبیعت، حوادث تاریخی، و وجدان انسانهاست. منظور از عمومیبودن این مکاشفهها این است که با دقت در آنها، وجود خدا بر هر انسانی آشکار خواهد شد. اما مکاشفههای خاص، مواردی هستند که تنها بر افرادی مشخص و زمانهایی خاص رخ دادهاند. این مکاشفهها را میتوان در معجزات، نبوتهای پیامبران، تجسد خدا در مسیح، کتاب مقدس، و تجربة شخصی افراد دید. این مکاشفهها، و بهویژه کتاب مقدس، مبنای دیانت مسیحی هستند و از اینرو، برای مسیحیان اهمیتی بنیادی دارند. نوشتار حاضر تلاش میکند بعد از تبیین تفاوت مفهوم «مکاشفة خداوند» با مفاهیمی چون وحی و مکاشفه در ادبیات اسلامی، به معرفی گونههای آشکارشدن خداوند بر اساس الاهیات مسیحی بپردازد.
مکاشفة خداوند,مسیح,کتاب مقدس,الاهیات مسیحی,الهام,وحی
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68504.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68504_bfd578915b04b3e64a9a99b4ba02b72f.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
خوانش قرآنی و اسطورهای: نمونة زن، آب و درخت
89
114
FA
ابولفضل
خوشمنش
عضو هیأت علمی دانشگاه اراک
اسطورههای ملل جهان، حاوی اشارات مهمی به عقاید ملل پیشیناند؛ زیرا اسطورهها در بیشتر موارد عهدهدار پاسخ به پرسشهای عمدة بشر در باب قضایای مبدأ و <br /> معاد و مانند آن بودهاند. همان کاری که قرآن کریم به نحو احسن با بیانی استوار <br /> و در مقیاسی عرشی بیان کرده است. با این همه، منافاتی میان عظمت و استغنای <br /> قرآن کریم و مقایسة آن با باورهای اسطورهای نیست؛ چرا که خوانش تطبیقی و <br /> مقارنة این اسطورهها با سخن قرآن، زمینهای جدید در خطاب و گفتمان جهانی <br /> قرآن خواهد بود. یکی از سرفصلهای مهم اسطورهها، سخن از پیدایش جهان و انسان است و در این بین، زن دارای جایگاه بارزی است. مقالة حاضر فشردهای از خوانش مقارَن قرآنیـاسطورهای فرارو مینهد و سپس نمونة زن و زایش و زندگی را مورد بررسی مقارَن و تطبیقی قرار میدهد. از جمله فواید این بحث، مروری بر جایگاه پراهمیت زن در قرآن است که مورد غفلت یا فهم نادرست قرار گرفته است؛ نگرش قرآن به زن، در نظر بسیاری، به چند حکم فقهی آن هم با برداشتهایی ناقص و نارسا منحصر گردیده است که در نتیجة این نگاه، کسانی اسلام را آیینی مردگرا و تبعیضآمیز شمردهاند.<br />
قرآن,اسطوره,زن,آب,درخت,زایش
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68505.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68505_8f46253d61621e712c72709932d3604d.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
بررسی روایات نبوی ناظر به نقد صوفیه
115
136
FA
محمدعیسی
جعفری
کارشناس ارشد عرفان و تصوف
به جرئت میتوان ادعا کرد که در بین گروههای منتسب به اسلام، صوفیه بیش از <br /> هر گروه دیگری مورد نقد و قدح قرار گرفته است و شاید گروهی را نتوان یافت که همانند صوفیه ناقدانی از هر دستهای داشته باشد. عدة بسیاری از ناقدان تا جایی پیش رفتهاند که آنان را از زمرة اسلام خارج دانسته و بستر پیدایش تصوف را در خارج از اسلام یافتهاند. در این میان افراد بیطرفی از جمله ناظران بیرونی مانند برخی از مستشرقین (پل نویا و نیکلسون در آخرین نظراتش) بستر تولد تصوف را <br /> دامن معرفتزای اسلام دانستهاند. یکی از ابزارهای مخالفان صوفیه، تمسک به <br /> روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمة اطهار(ع) است. مخالفان صوفیه مدعیاند که این گروه از سوی پیشوایان دینی تخطئه شدهاند و برای تأیید مدعایشان روایاتی را برشمردهاند. نوشتار حاضر تلاش میکند روایات منسوب به پیامبر گرامی اسلام(ص) در نقد <br /> تصوف و صوفیه را (با تأکید بر منابع شیعی) به لحاظ اعتبار سندی و محتوایی <br /> بررسی کند و صحت ادعای مخالفان صوفیه را مورد سنجش قرار دهد. بررسی روایات منسوب به ائمه و نیز بررسی روایات ناظر به افراد خاصی از صوفیه به فرصت دیگری موکول میشود.<br />
روایات نبوی,صوفیه,نقد صوفیه,رهبانیت,مستشرقان
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68507.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68507_47d3140144b7e1ee008bb9fffc0e0d68.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
آیین بودای تَنترَهیانه
137
160
FA
آنتونی
ترایب
ملیحه
معلم
عضو هیئت علمی انتشارات سمت
آیین بودایی تنترهیانه یکی از فرقههای بودایی است که در کنار دو سنت عمدة هینهیانه و مهایانه جای دارد. این سنت بیشتر مکتبی سری و باطنی شناخته میشود و دربردارندة مجموعهای از عقاید و اعمال دینی است که با متون «تنتره» مرتبط است. ظهور این متون به طور مستقل از حدود قرن سوم میلادی شروع شد و شمار عظیم آن نشاندهندة اهمیت این آیین است. این آیین با انواع خاصی از مراقبه و آداب و مناسک سر و کار دارد که هم ناظر بر اعمال دنیوی و هم وسیلهای سریع برای رستگاری و رسیدن به بوداگی است. در حدود قرن هفتم این آیین به نام وجره یانه (راه الماس) نیز شناخته شد. همچنین منترهنیه به معنای راه (نیه) منترهها اصطلاح دیگری است که برای آیین تنتره به کار میرود. این عنوان نشان میدهد که کاربرد منتره وجه شاخص عمل تنتری است؛ تشرف، تجسم، فراخوانی و پرستش خدایان، استفاده از مندله و وجود استاد از دیگر شاخصههای این آیین است.
آیین بودا,تنتره یانه,وجره,منتره,مندله,تشرف,استاد
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68509.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68509_19da5a3b2b07214fff38fc9bf8145697.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
دربارة زرتشتیان و معتزله
161
170
FA
سیامک
ادهمی
سیدسعیدرضا
منتظری
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب
این مقاله به بررسی رابطة فکری بین زرتشتیان و مسلمانان در اوایل دورة اسلامی میپردازد. هدف این مقاله بررسی نمونهای از وامگیری گروهی از پیروان دین جدید (اسلام) از دین قدیمیتر (زرتشتی) است. فرضیهای که در اینجا مطرح است این است که واصل بنعطا، بنیانگذار فرقة معتزله، مفهوم همیستگان، «آموزة منزلگان میانی»، را از دین نیاکانش وام گرفته و آن را وارد اندیشة معتزلی کرده است. پیش از این ژان پیردومناش در مقاله «معتزله و الاهیات مزدایی» به رابطة زرتشتیان و معتزله اشاره کرده بود. ادهمی نیز با تکیه بر این نظریه و شواهدی که از <em>گاهان</em>، سرودهای خود زرتشت، و متن <em>دینکرد،</em> مهمترین متن دینی زرتشتیان به زبان پهلوی، بیان میکند بر آن است تا فرضیة ارائهشده را اثبات کند.
زرتشتیان,معتزله,همیستگان,منزلة بین المنزلتین,گاهان,دینکرد
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68511.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68511_3e404f11a2cee78d9808261e969c3d2c.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
روشی دینی برای مطالعه دین
171
190
FA
آروینـد
شارما
خلیل
قنبری
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
kh_qanbari@yahoo.com
در مطالعات دین در کنارِ روشهایی مانند الاهیات و جامعهشناسی دین، «روشی دینی» نیز وجود دارد. این روش دارای دو ویژگی است: نخست آنکه بر دیدگاه درونیان تکیه دارد و دوم آنکه دربارة ماهیت دین نیست. شارما در توضیح روش دینی به ترتیب دو گام سلبی و ایجابی برمیدارد. در گام نخست، تمایز روش دینی را با روش اعترافی و تحویلی توضیح میدهد و در گام دوم، از یک طرف نشان میدهد که دین نیز مانند هنر روش مطالعة خاص خود را دارد و از طرف دیگر با تکیه بر معنای پدیدارشناسانه از دین تأکید میکند که امکان روشی دینی برای <em>مطالعة</em> دین لزوماً به معنای آن نیست که دین محصول جامعه و فرهنگ نیست. او همچنین بیان میکند که دین به عنوان موضوع روش دینی میتواند چهار سطح مختلف داشته باشد؛ دین در سطح یک مؤمن، در سطح یک سنت، در سطح سنتهای دینی به عنوان کل، و در کلیترین سطح.
درونیان,روش دینی,تحویلی و اعترافی,پدیدارشناسی
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68513.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68513_d9250bf40c27a3a845a9c24161aad4f4.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
11
44
2010
02
20
با خود سازش نکردن آیین بودا برای امروز: تعبیری نو از سورة سهگانة نیلوفر
191
206
FA
سید حسن
اسلامی
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68515.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68515_73e346cf05dfb3700466e8978baec192.pdf