دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
متکلمان برجسته امامی در عصر حضور امامان با تأکید بر منابع رجالی شیعه
9
26
FA
مجید
شاکر سلماسی
دانشجوی دکتری شیعهشناسی، دانشگاه ادیان و مذاهب
کلام شیعه استقلال و اصالت دارد و پیدایش آن به عصر حضور امامان برمیگردد؛ ولی برخی مستشرقان و مسلمانان، کلام شیعه را متأثر از جریان فکری اعتزال دانستهاند. مطالعه متکلمان شیعه و معرفی آنان در عصر حضور امامان، علاوه بر اثبات اصالت و استقلال کلام شیعه، میتواند تأثیرات کلام و متکلمان شیعه بر جریانهای فکری دیگر را تأیید کند، چنانکه جایگاه کلام و متکلمان را نزد امامان روشن میکند. برای تبیین جایگاه متکلمان شیعه نزد امامان شیعه و چگونگی مواجهه امامان با علم کلام و متکلمان مراجعه به کتابهای رجالی معتبر ضروری و مفید خواهد بود؛ چراکه کتابهای رجالی عهدهدار معرفی افرادی است که درباره فنون مختلف، از جمله کلام، فعالیت داشتهاند و چه بسا آثاری از خود بر جای گذاشتهاند.
متکلمان شیعه,عصر امامان,کتب رجال,کلام شیعه
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66698.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66698_c7467280c96b5aa1b271886fd3441406.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
شاخصههای عرفان مثبت از نگاه عارفان برجسته مسلمان
27
50
FA
علی
آقانوری
دانشیار گروه شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب
aghanoorii123@gmail.com
حمیدرضا
بیگدلی
دانشجوی دکتری تاریخ تشیع اثناعشری، دانشگاه ادیان و مذاهب
آیا میتوان تعالیم عرفان و تصوف اسلامی و آموزههای صوفیانه را به حقیقی و غیرحقیقی، یا مثبت و منفی تقسیم کرد و وجه تمایزی برای عرفان مثبت از منفی قائل شد؟ اگر پاسخ مثبت است وجه تمایز آن کدام است؟ نوشتار حاضر به اختصار در صدد پاسخگویی به این پرسشهاست. بر اساس یافتههای نگارندگان مقاله، عارفان برجسته اسلامی همواره بر نکاتی تأکید داشتهاند که آنها را میتوان عناصر قوامبخش و وجه ممیزه عرفان حقیقی و مثبت از عرفان غیرحقیقی و منفی دانست. چهار عنصر اصلی شریعتمحوری، خلوص، ریاضت مشروع و ولایت از وجوه این تمایز است.
عرفان مثبت,عرفان اسلامی,شریعت,ولایت,ریاضت
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66699.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66699_010f554b30e8e83c3b6cefdab2d137ce.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
گفتوگوی ناپیدای مسلمانان کنفوسیوسی
51
70
FA
ویلیام چتیک
ساچیکو موراتا
محسن
محصل یزدی
دانشجوی ارشد ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب
اندیشمندان مسلمان چینی در سده هفدهم میلادی به منظور قابل فهم کردن اندیشههای اسلامی برای مسلمانان چین، آثار اسلامی را با اصطلاحات آیینهای کنفوسیوس، نوکنفوسیوس و دائو تبیین کردند، تا اوایل سده بیستم میلادی، صدها کتاب با روش شناساندن اسلام از راه زبان و بیان کنفوسیوسی در چین به نگارش درآمد. اما تا حدود بیست سال پیش پژوهش جدی در این باره انجام نشده بود. در دهه نود میلادی بود که ویلیام چیتیک، اسلامشناس و عرفانپژوه فرهیخته، و ساچیکو موراتا، استاد مطالعات ادیان آسیایی در دانشگاه استونی بروک، پژوهشهایی را در این زمینه آغاز کردند و تا به امروز آثار متعددی به دست آنها و دیگر پژوهشگران در این عرصه به چاپ رسیده است. این مقاله از آخرین دستاوردهای این دو پژوهشگر درباره گفتمان مسلمانان کنفوسیوسی در سرزمین چین است.<br />
آیین کنفوسیوس,اسلام,هویرو,لیو ژی,وانگ دایو
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66700.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66700_fa246807222a00e0dd06fcc2049e6c1e.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
آموزه یگانگی خدا در یهودیت
71
90
FA
لوئیس
جیکبز
رئوف
نصرتیان
ددانشجوی دکتری ادیان و عرفان تطبیقی واحد علوم و تحقیقات تهران
توحید مهمترین اصل الاهیاتی نزد یهودیان است. با صراحت میتوان گفت قوام و دوام یهودیت بر انکار شرک و پذیرش توحید مبتنی است، به طوری که نمیتوان یهودیت را با دوگانهگرایی، یا تثلیث جمع کرد. نویسنده در این مقاله گسترهای از تفکر یهودی را در زمینه توحید بررسی کرده است؛ از نهی کتاب مقدس از شرک تا کاوشهای فلسفی درباره بیهمتایی و پویایی مفهوم قبالایی و در نهایت اندیشه همهدرخداییِ مکتب حسیدیسم. ورای این خط سیر خواننده میتواند چرخشهای الاهیاتی در این مفهوم را به روشنی دریابد و فهمی صحیح از این مفهوم در دورههای مختلف پیدا کند. به سبب اهمیتی که توحید نزد یهودیان دارد، درک صحیح این مفهوم در هر دوره، به ما کمک میکند تا درک درستی از کل دین یهود در دوره مورد نظر پیدا کنیم.
توحیدِ یهود,قبالا,سفیروت,إنسوف,صیمصوم,همهدرخدایی,حسیدیسم
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66702.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66702_e25bf0e07bcc807718bfac7c4de73c16.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
تئودیسههای مبتنی بر صلیب
91
110
FA
نعیمه
پورمحمدی
استادیار گروه دینپژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب
naemepoormohammadi@yahoo.com
مسئله قرینهای شر وجود خدای مسیحی را از راه آفرینش شرور گزاف و ناموجه به چالش میکشد. الاهیات مسیحی در واکنش به این مسئله پاسخهایی را در قالب تئودیسه مطرح کرده است. تئودیسه میکوشد از طرق مختلف شرور را تبیین کرده، از اشکال گزاف بودن آفرینش شرور رهایی یابد. تئودیسههای فراوان و متنوعی در طول تاریخ الاهیات مسیحی شکل گرفتهاند که یکی آنها مفهوم صلیب عیسی مسیح را به خدمت میگیرد تا با استفاده از ظرفیتهای مفاهیم موجود در صلیب بتواند شرور را تبیین کند. این تئودیسه با نام «تئودیسه مبتنی بر صلیب» شناخته شده است. جالب توجه این است که این تئودیسه با توجه به خلاقیتهای متألهان در قالب روایتهای گوناگونی عرضه شده است. این مقاله با مطالعۀ آثار الاهیدانانی که مسئله شرور را در پیوند با صلیب تبیین کردهاند، هفت روایت از تئودیسه مبتنی بر صلیب تقریر میکند که عبارتاند از: تئودیسه مرگ جبرانکنندۀ مسیح؛ تئودیسه درک عظمت مسیح؛ تئودیسه رنجهای نجاتبخش مؤمنان؛ تئودیسه تکمیل عمل نجاتبخش مسیح؛ تئودیسه بهرهمندی از تسلی خدا؛ تئودیسه ملکوت خدا؛ و تئودیسه تحول رنج.
شرور,مسئله قرینهای شر,تئودیسه,صلیب,تئودیسه مبتنی بر صلیب,الاهیات مسیحی,ملکوت الاهی
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66703.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66703_79fd63f7f7286e1ec58100a6c22415e3.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
موقعیت زنان در دین زرتشتی بر اساس کتب فقهی و حقوقی
111
128
FA
ناهید السادات
قائممقام فراهانی
دکتری فرهنگ و زبان های باستان، مدرس رسمی دانشکده فنی قم
دین زرتشتی، مانند دیگر ادیان جهان، بر اهمیت زن، ازدواج و تداوم نسلها تأکید فراوان داشته، همواره جایگاه بسیار رفیعی برای زن در نظر گرفته است. ترسیم چنین جایگاهی برای زن، فقط به دین زرتشتی باز نمیگردد؛ حتی پیش از ورود آریاییها به ایران، ساکنان نخستین فلات ایران به نظام مادرسالاری پایبند بودند. بیشتر اندیشمندان غربی که درباره جایگاه زن در دین زرتشتی تحقیقاتی داشتهاند، سیمایی بسیار ضعیف و فاقد حق و حقوق و قدرت برای زنان در نظر گرفتهاند. اما با مراجعه به کتب فقهی و حقوقی زرتشتیان میتوان به جایگاه حقیقی زنان در دین زرتشتی پی برد؛ مخصوصاً با مرور بر نقش آنها در امر ازدواج و مراسم آن، زایش، طلاق و حقوق متقابل زن و مرد نسبت به یکدیگر. این مقاله بر آن است تا با بررسی کتب فقهی و حقوقی زرتشتیان، جایگاه اصلی و حقیقی زن را در دین مزدایی بررسی کند و آداب و احکام مربوط به آنها را توضیح دهد.
زن,زرتشتیان,ایران باستان,ازدواج,حقوق زن
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66704.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66704_4376aef194ab38ea1d7d9b6a81624773.pdf
دانشگاه ادیان و مذاهب
هفت آسمان
2322-4290
2717-106X
15
60
2014
02
20
معرفی جامعِ کتاب راهنمای روانشناسی دین و معنویت
129
157
FA
محسن
زندی
پژوهشگر روانشناسی دین، پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث قم
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66705.html
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66705_eceb2e3ea5f6118dc4f979789dfbc1da.pdf