ORIGINAL_ARTICLE
فراتر از اصلاحگری: دیانت منونایتی در گفتوگو با دکتر ای. جیمز رایمر
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68502_e2a677368671c87394c602795c184d5a.pdf
2010-02-20
7
40
ORIGINAL_ARTICLE
دیداخة دوازده رسول
دیداخۀ دوازده رسول از آثار مهم و معروف صدر مسیحیت است. مؤلف، مکان و زمان تألیف و یا حتی شکل اصلی کتاب نامشخص است و خود آن نیز تا قرن نوزدهم مفقود بوده است. اما دانشمندان توافق دارند که این اثر مقطعی مهم از تاریخ مسیحیت را بازتاب میدهد – هنگامی که مسیحیت استقلالی نسبی یافت و مسیحیان یهودیالاصل که مخاطبان اصلی این اثر هستند با رفتار خاص خود در پی تمایز از محیط بتپرست یا یهودیشان بودند. متن امروزی دیداخه به چهار بخش تقسیم میشود. بخش نخست (فصول 1-6) در قالب تعالیمی اخلاقی دربارۀ دو راه زندگی و مرگ سخن میگوید. بخش دوم (فصول 7-10) دستورهایی پیرامون شیوۀ عبادت دارد. بخش سوم (فصول 11-13) پیرامون رسولان و انبیای کلیساست. بخش پایانی (فصل 16) به آخرالزمان و آمادگی برای بازگشت مسیح اختصاص دارد. این اثر برای نخستین بار از اصل یونانی به فارسی ترجمه میشود و مترجم در آغاز اطلاعاتی را پیرامون آن ارایه میدهد.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68503_1f270c77a0597dcf01f0af29c7403a44.pdf
2010-02-20
41
64
دیداخه
مسیحیت نخستین
رسولان
اخلاق و عبادت مسیحی
آخرالزمان
فاطمه
توفیقی
fatimat@gmail.com
1
پژوهشگر ادیان ابراهیمی
LEAD_AUTHOR
Bromiley, Geoffrey W. (1985), Theological Dictionary of the New Testament, Michigan: William Eerdmans Publishing Company.
1
Brown, Raymond E., et al. (1990), The New Jerome Biblical Commentary, New Jersey: Prentice Hall.
2
Draper, Jonathan D. (2007), “The Didache”, in The Writings of the Apostolic Fathers, Paul Foster, London and New York: T&T Clark.
3
Ehrman, Bart D. (2008), The New Testament: A Historical Introduction to the Early Christian Writings, New York: OxfordUniversity Press.
4
__________ (ed.) (2003), “Didache”, The Apostolic Fathers, vol. 1., Loeb Classical Library, London and Cambridge (Massachusetts): HarvardUniversity Press, pp. 403-443.
5
Mitchell, Margaret M. and Frances M. Young, (eds.) (2006), The Cambridge History of Christianity (Origins to Constantine), Cambridge: CambridgeUniversity Press.
6
Quasten, Johannes (1995), Patrology, Allen, Christian Classics.
7
Schroeter, Jens (2008), “Jesus Tradition in Matthew, James, and the Didache: Searching for Characteristic Emphases”, in: Matthew, James, and Didache: Three Related Documents in Their Jewish and Christian Settings, Society of Biblical Literature Symposium Series 45, Huub van de Sandt and Juergen K Zangenberg (eds), Atlanta: Society of Biblical Literature, pp. 233-255.
8
Zangenberg, Juergen K. (2008), “Reconstructing the Soical and Religious Milieu of the Didache: Observations and Possible Results”, in: Matthew, James, and Didache: Three Related Documents in Their Jewish and Christian Settings, Society of Biblical Literature Symposium Series 45, Huub van de Sandt and Juergen K Zangenberg (eds), Atlanta: Society of Biblical Literature, pp. 43-69.
9
ORIGINAL_ARTICLE
گونههای مکاشفة خداوند در الاهیات مسیحی
از نظر الاهیات مسیحی، خدا پنهان است و دستنایافتنی و انسان نیز ناتوان از شناخت او؛ اما خدا برای آنکه راه نجات را به انسان بنمایاند، از نهانگاه خویش بیرون آمده، خود و اهداف و خواستههایش را بر انسان آشکار ساخته است. مسیحیان هر آنچه را که خدا و یا خواستهها و ارادة او را آشکار سازد «مکاشفه» مینامند. مکاشفههای الاهی به دو دستة کلی تقسیم میشوند: مکاشفههای عمومی و مکاشفههای خاص. مصادیق مکاشفة عمومی، حضور خداوند در نظم و نظامِ طبیعت، حوادث تاریخی، و وجدان انسانهاست. منظور از عمومیبودن این مکاشفهها این است که با دقت در آنها، وجود خدا بر هر انسانی آشکار خواهد شد. اما مکاشفههای خاص، مواردی هستند که تنها بر افرادی مشخص و زمانهایی خاص رخ دادهاند. این مکاشفهها را میتوان در معجزات، نبوتهای پیامبران، تجسد خدا در مسیح، کتاب مقدس، و تجربة شخصی افراد دید. این مکاشفهها، و بهویژه کتاب مقدس، مبنای دیانت مسیحی هستند و از اینرو، برای مسیحیان اهمیتی بنیادی دارند. نوشتار حاضر تلاش میکند بعد از تبیین تفاوت مفهوم «مکاشفة خداوند» با مفاهیمی چون وحی و مکاشفه در ادبیات اسلامی، به معرفی گونههای آشکارشدن خداوند بر اساس الاهیات مسیحی بپردازد.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68504_bfd578915b04b3e64a9a99b4ba02b72f.pdf
2010-02-20
65
88
مکاشفة خداوند
مسیح
کتاب مقدس
الاهیات مسیحی
الهام
وحی
محمد
حقانی فضل
mohamadhaghani@gmail.com
1
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
الامیرکانی، جیمس انس (90-1888م/ 9-1268ق)، نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم، بیروت: مطبعه الامیرکان.
1
بخشنده، حمید (1387)، «بررسی نقادانه وحی و کتاب مقدس در الاهیات کاتولیک»، فصلنامه هفتآسمان، شماره 37.
2
برنتل، جرج (1381)، آیین کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
3
تیسن، هنری (بیتا)، الاهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، انتشارات حیات ابدی.
4
عهدجدید بر اساس نسخة اورشلیم (1387)، ترجمة پیروز سیار، تهران: نشر نی.
5
محمدیان، بهرام (مترجم و ویراستار) (1381)، دایرهالمعارف کتاب مقدس، تهران: سرخدار.
6
مکگراث، الیستر (1384)، درسنامة الاهیات مسیحی، ترجمه بهروز حدادی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
7
میشل، توماس (1381)، کلام مسیحی، ترجمة حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
8
هوردرن، ویلیام (1368)، راهنمای الاهیات پروتستان، ترجمه طاطهوس میکائلیان، تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی.
9
هیک، جان (ویراستار) (1386)، اسطورة تجسد خدا، ترجمه محمدحسن محمدی مظفر و عبدالرحیم سلیمانی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
10
Catechism of the Catholic Church (2004), London: Burns & Oates.
11
Bowden,John (2005), Christianity: the Complete Guide, London: Continuum.
12
Deninger, Johannes (1987), "Revelation", in: The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed.), vol. 12, New York: Macmillan.
13
Dulles, A. (2003), "Theology of Revelation", in: New Catholic Encyclopedia, 2nd ed., vol. 12, Detroit: CatholicUniversity of America: Thomson/Gale; Washington, D.C.
14
Jensen, J. (2003), "Concept of Revelation (In The Bible)", in: New Catholic Encyclopedia, 2nd ed.,vol.12, Detroit: Catholic University of America: Thomson/Gale;Washington, D.C.
15
Jones, Gareth (1999), Christian Theology: A Brief Introduction, Malden, MA: Polity Press.
16
Wilson, Robert R. (1987), "Biblical Prophecy", in: The Encyclopedia of Religion, Mircea Eliade (ed.), vol. 12, New York: Macmillan.
17
ORIGINAL_ARTICLE
خوانش قرآنی و اسطورهای: نمونة زن، آب و درخت
اسطورههای ملل جهان، حاوی اشارات مهمی به عقاید ملل پیشیناند؛ زیرا اسطورهها در بیشتر موارد عهدهدار پاسخ به پرسشهای عمدة بشر در باب قضایای مبدأ و معاد و مانند آن بودهاند. همان کاری که قرآن کریم به نحو احسن با بیانی استوار و در مقیاسی عرشی بیان کرده است. با این همه، منافاتی میان عظمت و استغنای قرآن کریم و مقایسة آن با باورهای اسطورهای نیست؛ چرا که خوانش تطبیقی و مقارنة این اسطورهها با سخن قرآن، زمینهای جدید در خطاب و گفتمان جهانی قرآن خواهد بود. یکی از سرفصلهای مهم اسطورهها، سخن از پیدایش جهان و انسان است و در این بین، زن دارای جایگاه بارزی است. مقالة حاضر فشردهای از خوانش مقارَن قرآنیـاسطورهای فرارو مینهد و سپس نمونة زن و زایش و زندگی را مورد بررسی مقارَن و تطبیقی قرار میدهد. از جمله فواید این بحث، مروری بر جایگاه پراهمیت زن در قرآن است که مورد غفلت یا فهم نادرست قرار گرفته است؛ نگرش قرآن به زن، در نظر بسیاری، به چند حکم فقهی آن هم با برداشتهایی ناقص و نارسا منحصر گردیده است که در نتیجة این نگاه، کسانی اسلام را آیینی مردگرا و تبعیضآمیز شمردهاند.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68505_8f46253d61621e712c72709932d3604d.pdf
2010-02-20
89
114
قرآن
اسطوره
زن
آب
درخت
زایش
ابولفضل
خوشمنش
1
عضو هیأت علمی دانشگاه اراک
LEAD_AUTHOR
الف) متون دینی و مقدس
1
قرآن کریم
2
انجیل برنابا (1362)، ترجمه حیدر قلیخان قزلباش (سردار کابلی)، مقدمه آیتالله سید محمود طالقانی، تهران: دفتر نشر کتاب.
3
اوپانیشاد (1381)، ترجمة محمد داراشکوه فرزند شاه جهان، تهران: سازمان انتشارات جاویدان علمی.
4
اوستا ـ کهنترین سرودهای ایرانیان (1382)، گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، تهران: مروارید.
5
بندهش هندی ـ متنی به زبان پارسی میانه (پهلوی ساسانی) (1368)، تصحیح و ترجمة رقیه بهزادی، تهران: مؤسسة مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
6
راماین ـ کتاب مقدس هندوان (1351)، به کوشش و پژوهش عبدالودود اظهر دهلوی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
7
کتاب مقدس (1994)، انجمن پخش کتب مقدسه در میان ملل، بیجا.
8
ب) متون فارسی
9
آریانپور کاشانی، دکتر منوچهر(1384)، فرهنگ ریشههای هند و اروپایی در زبان فارسی، اصفهان: جهاد دانشگاهی دانشگاه.
10
آقایی، سید مجتبی، «کشف کشاورزی و تحول جهانشناخت آدمی»، www.myths.ir.
11
آموزگار، ژاله(1376)، تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
12
اباذری، یوسف و دیگران(1372)، ادیان جهان باستان، تهران: موسسه مطالعات وتحقیقات فرهنگی.
13
ابن هشام، ابومحمد عبدالملک(1355)،السیرة النبویة، قاهره، مطبعة مصطفی البانی الحلبی.
14
ابنمنظور، جمال الدین ابوالفضل محمدبن مکرّم(1408)، لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
15
اسماعیلپور، ابوالقاسم(1382)، زیر آسمانههای نور ـ جستارهای اسطورهپژوهی و ایرانشناسی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
16
اسمیت، برندا(1384)، مصر باستان، ترجمة آزیتا یاسائی، تهران: ققنوس.
17
الیاده، میرچا(1376الف)، اسطوره، رویا، راز، ترجمة رویا منجم، تهران: فکر روز.
18
ــــــــــ(1376ب)، رساله در تاریخ ادیان، تهران: سروش، چاپ دوم.
19
ایونس، وُرونیکا(1373)، اساطیر هند، ترجمة باجلان فرخی، تهران: گیتی خودکار.
20
بهار، مهرداد(1381)، پژوهشی در اساطیر ایران، چاپ چهارم، تهران: آگاه.
21
بویس، مری(1374)، تاریخ کیش زرتشت، تهران: توس.
22
پورخالقی، دکتر مهدخت(1381)، درخت شاهنامه ـ ارزشهای فرهنگی و نمادین درخت در شاهنامه، مشهد: آستان قدس رضوی.
23
پیرنیا، حسن(1377)، عصر اساطیری تاریخ ایران ـ خطوط برجسته داستانهای ایران قدیم، ویراستة سیروس ایزدی، تهران: هیرمند.
24
تقیزاده، سید حسن(1357)، گاهشماری در ایران قدیم، زیر نظر ایرج افشار، تهران: شکوفان.
25
جفری، آرتور(1374)، واژگان دخیل در قرآن، ترجمة دکتر فریدون بدرهای، تهران: توس.
26
جوادی، آملی(1376)، زن در آینه جلال و جمال، قم: اسرا.
27
جواهری، محمدحسین و دیگران (1384)، اسطوره و ادبیات، تهران: سمت.
28
حسندوست، محمد (1383)، فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، زیر نظر بهمن سرکاراتی، تهران: فرهنگستان زبان جمهوری اسلامی ایران.
29
الحسینی، محمد علی (1417ق)، علم اللغة التوحیدی بین النظریة و التطبیق. تهران: مؤسسة التوحید للنشر الثقافی.
30
خالقی مطلق، جلال (1356)، اساس اشتقاق فارسی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
31
رازی، ابوالفتوح، حسینبن علیبن احمد خزاع نیشابوری (1371)، روض الجِنان و روح الجَنان فی تفسیر القرآن، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
32
رضی، هاشم (1381)، دانشنامه ایران باستان ـ عصر اوستایی تا پایان دوران ساسانی، تهران: سخن.
33
رکس، وارنر(1386)، دانشنامه اساطیر جهان، تهران: اسطوره.
34
رواسانی، پرفسور شاپور (1386)، اتحادیه مردم شرق (جامعه بزرگ شرق، پایگاه تاریخی)، تهران: امیرکبیر.
35
زنر، آر. سی. (1377)، تعالیم مغان ـ گفتاری چند در معتقدات زرتشتیان، ترجمة دکتر فریدون بدرهای، تهران: توس.
36
ستاری، جلال (1384)، اسطوره و رمز در اندیشه میرچا الیاده ـ جهان اسطورهشناسی، چاپ دوم، تهران: مرکز.
37
شاکر، دکتر محمدکاظم (1381)، روشهای تأویل قرآن، قم: بوستان کتاب.
38
شریعتی، دکتر علی (1378)، تاریخ تمدن (1)، چاپ ششم، تهران: قلم.
39
صفاری، نسترن (1383)، موجودات اهریمنی در شاهنامه فردوسی، مشهد: جام گل.
40
ضیمران، محمد (1379)، گذر از جهان اسطوره به فلسفه، تهران.
41
طالقانی، آیتالله سید محمود (1350)، پرتوی از قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
42
طباطبایی، سید محمد حسین ()، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات اسلامی جامعه مدرّسین، [بیتا].
43
طبرسی، فضل بن حسن (1416)، مجمع البیان فی علوم القرآن، بیروت: دارالمعرفة.
44
فردوسی، حکیم ابوالقاسم (1386)، شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، کانون فردوسی، تهران: مرکز پژوهش حماسههای ایرانی وابسته به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
45
فیشر، رابرت (1387)، داستانهایی برای فکر کردن، ترجمه سید جلیل شاهرودی لنگرودی، تهران.
46
کاسیرر، ارنست (1378)، فلسفهی صورتهای سمبلیک ـ جلد دوم: اندیشهی اسطورهای، ترجمة یدالله موقن، تهران: هرمس.
47
کومون، فرانتس (1384)، ادیان شرقی درکافرکیشی رومی، ترجمة تیمور قادری، تهران: امیرکبیر.
48
کوورجی، کویاجی (1371)، پژوهشی در شاهنامه، گزارش و ویرایش جلیل دوستخواه، تهران: زندهرود.
49
مصطفوی، سید محمد (1424)، الافهوم القرآنی و نظریات تشکل الخطاب، الحیوة الطیبة ـ مجلة فصلیة متخصصة تعنی بقضایا الفکر و الاجتهاد الاسلامی، بیروت: مؤسسة الحوزات و المدارس العلمیة.
50
معرفت، محمد هادی (1418)، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
51
الملوحی، مظهر و دیگران (2004)،قرائة صوفیة فی انجیل یوحنّا، بیروت: دارالجیل.
52
المنجد فی اللغة العربیة المعاصرة(2001)، بیروت: دارالمشرق.
53
میرمصطفی، تامر (1994)، بشائر الاسفار بمحمدٍ و آله الاطهار، مشهد: التوحید للنشر.
54
نفیسی، سعید (1371)، فرهنگ فرانسه ـ فارسی، تهران: مرکز یادگارهای سعید نفیسی.
55
واحددوست، مهوش (1379)، نهادینههای اساطیری در شاهنامه فردوسی، تهران: سروش.
56
وارنر، رکس (1386)، دانشنامه اساطیر جهان، تهران: اسطوره.
57
وولف، دیوید ام. (1386)، روانشناسی دین، ترجمة دکتر محمد دهقانی، تهران: رشد.
58
ویرسینگ، دارام (1381)، آشنایی با هندوییزم، ترجمة مرتضی موسوی ملایری، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. 77.
59
یاحقی، دکتر محمدجعفر (1372)، فرهنگ اساطیر، تهران: سروش.
60
یاکوبسن، ثرکیلد و جان ا. ویلسن (1378)، کهنترین سرودهها، ترجمة عسکر بهرامی، تهران: بهدید.
61
ب) متون لاتین
62
Anne, Jean Bouffartigne (1988), Nouveau Dictionnaire étymologique et Historique, Paris: Larousse.
63
Baumgartner, Emmanuèle & P. Ménard (1996), Nouveau Dictionnaire étymologique et Historique de la langue française, Paris: Librairie Generale Française.
64
Bloch, Oscar (1964), Dictionnaire étymologique de la langue française, Paris: Presse universitaire de France.
65
Cotton, Gérard (1961), Vocabulaire raisonné latin - français, Paris: H. Dessain liège.
66
Dubois, Jean, Henri Mitterand & Albert Dauzat (2005), Grand dictionnaire étymologique et historique du français, Paris: Larousse.
67
Dundes, Alan (2003), Fables of the ancients – Folklore in the Qur'an, New York: Rowman & Littelfield Publishers.
68
Gallimard (1969), Collection Unesco d'œuvres représentatives – Série d'Égypte ancienne: Textes sacrés et textes profanes de l'ancienne Égypte des Pharaons et des hommes, Traductions et commentaires par Claire Lalouette, Préface de Pierre Grimal, Paris: Unesco.
69
Léon-Dufour, Xavier et les autrres (1974), Vocabulaire de théologie biblique, Les éditions du Cerf, troisième édition, Paris.
70
Onions, C. T. (1983), The oxford dictionairy of English etymology.
71
Philibert, Mariyam (1998), Dictionnaire illustré des mithologies celtique, égyptienne, gréco-latine, germano-scandinave, mésopotamienne, France: Moréna.
72
Picoche, Jacqueline (1999), Nouveau dictionnaire étymologique de la langue Française, Paris: Hachette -Tchoue.
73
Platon (2004), La république, Traduction et présentation par George Leroux, GF Flammarion, Paris.
74
Robert, Paule (1981), Le Robert-Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française, ouvrage couronné par l’Académie française, Paris: Société du nouveau littré le Robert.
75
Uyttenhove, Luc (1982), Le dictionnaire marabout des rêves, Belgique: Verviers.
76
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روایات نبوی ناظر به نقد صوفیه
به جرئت میتوان ادعا کرد که در بین گروههای منتسب به اسلام، صوفیه بیش از هر گروه دیگری مورد نقد و قدح قرار گرفته است و شاید گروهی را نتوان یافت که همانند صوفیه ناقدانی از هر دستهای داشته باشد. عدة بسیاری از ناقدان تا جایی پیش رفتهاند که آنان را از زمرة اسلام خارج دانسته و بستر پیدایش تصوف را در خارج از اسلام یافتهاند. در این میان افراد بیطرفی از جمله ناظران بیرونی مانند برخی از مستشرقین (پل نویا و نیکلسون در آخرین نظراتش) بستر تولد تصوف را دامن معرفتزای اسلام دانستهاند. یکی از ابزارهای مخالفان صوفیه، تمسک به روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمة اطهار(ع) است. مخالفان صوفیه مدعیاند که این گروه از سوی پیشوایان دینی تخطئه شدهاند و برای تأیید مدعایشان روایاتی را برشمردهاند. نوشتار حاضر تلاش میکند روایات منسوب به پیامبر گرامی اسلام(ص) در نقد تصوف و صوفیه را (با تأکید بر منابع شیعی) به لحاظ اعتبار سندی و محتوایی بررسی کند و صحت ادعای مخالفان صوفیه را مورد سنجش قرار دهد. بررسی روایات منسوب به ائمه و نیز بررسی روایات ناظر به افراد خاصی از صوفیه به فرصت دیگری موکول میشود.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68507_47d3140144b7e1ee008bb9fffc0e0d68.pdf
2010-02-20
115
136
روایات نبوی
صوفیه
نقد صوفیه
رهبانیت
مستشرقان
محمدعیسی
جعفری
1
کارشناس ارشد عرفان و تصوف
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهج البلاغه
2
ابنابىالحدید معتزلى (1404ق)، شرح نهج البلاغة، قم: انتشارات کتابخانه آیتالله مرعشى.
3
ابنداود حلى (1383ق)، رجال ابنداود، تهران: انتشارات دانشگاه.
4
ابنسعد، محمد (1414ق)، الطبقات الکبری، تصحیح سهیل، بیروت: دارالفکر.
5
ابنغضائرى، احمد بنحسین (1364ق)، رجال ابنالغضائری، چاپ دوم، قم: مؤسسة اسماعیلیان.
6
اردبیلی، احمد بنمحمد، معروف به مقدس اردبیلی (1383ش)، حدیقة الشیعة، تصحیح صادق حسنزاده و علیاکبر زمانینژاد، چاپ سوم، قم: انتشارات انصاریان با همکاری دفتر کنگره مقدس اردبیلی.
7
بدوی، عبدالرحمن (1375ش)، تاریخ تصوف اسلامی؛ از آغاز تا پایان سده دوم هجری، ترجمه محمودرضا افتخارزاده، چاپ اول، قم: دفتر نشر معارف اسلامی.
8
برقى، احمد بنمحمد بنخالد (1383ق)، رجال البرقی، تهران: انتشارات دانشگاه.
9
بهایی، محمد عاملی (بیتا الف)، الکشکول (سه جلدی)، [قم؟]: مؤسسه انتشارات فراهانی،.
10
ــــــــــ (بیتا ب)، الکشکول [در دوجلد با فهرست کامل روایات]، با تصحیح وتعلیق محمد صادق نصیری، [قم]: انتشارات شرکت طبع و نشر.
11
ــــــــــ (بیتا ج)، الکشکول (دوجلدی)، با مقدمه طاهر احمد الزاوی، بیجا: انتشارات دارالاحیاء الکتب العربیة.
12
تمیمى مغربى، نعمان بنمحمد (1385ق)، دعائم الإسلام، چاپدوم، مصر: دار المعارف.
13
الجزایری، سید نعمةالله (1404ق-1984م)، الانوارالنعمانیة، چاپ چهارم، بیروت: مؤسسة الاعلمی للمطبوعات.
14
حر عاملی، محمد بنحسن (1423ق- 1381ش)، الرسالة الاثنی عشریة فی الرد علی الصوفیة، چاپ سوم، قم: مکتبة المحلاتی با همکاری دفتر نشر فرهنگ اهل البیت.
15
ــــــــــ (1409ق)، وسائل الشیعة، قم: مؤسسة آلالبیت لإحیاء التراث.
16
خمینی، روحالله (1380ش)، شرح حدیث جنود عقل و جهل، چاپ پنجم، [تهران]: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
17
خوانساری، موسوی، میرزا محمد باقر (1390ق)، روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، قم: نشر اسماعیلیان.
18
خویی هاشمی، میرزا حبیبالله (1424ق / 2003م)، منهاج البراعة فی شرح النهج البلاغة، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
19
دیلمى، حسن بنابىالحسن (1412ق)، إرشاد القلوب، بیجا: انتشارات شریف رضى.
20
ــــــــــ (1408ق)، أعلام الدین، قم: مؤسسه آلالبیت(ع).
21
ذاکری، علیاکبر (1375)، «درستی انتساب حدیقة الشیعة به مقدس اردبیلی»، مجله حوزه، شماره75.
22
راوندى، قطب الدین (1405ق)، فقه القرآن، چاپ دوم، قم: انتشارات کتابخانه آیتالله مرعشى.
23
شیخ صدوق، محمد بنعلی بنبابویه قمی (1362ش)، الأمالی، ترجمه آیتالله کمرهاى، چاپ چهارم، بیجا: انتشارات کتابخانه اسلامیه.
24
ــــــــــ (1403ق)، الخصال، چاپ دوم، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
25
ــــــــــ (بیتا)، علل الشرائع، قم: انتشارات مکتبة الداورى.
26
ــــــــــ (1361ش)، معانی الأخبار، قم: مؤسسه انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه.
27
ــــــــــ (1413ق)، من لایحضره الفقیه، چاپ سوم، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
28
شیخ طوسى، محمد بنحسن (1414ق)، الأمالی، قم: انتشارات دارالثقافة.
29
ــــــــــ (1365ش)، تهذیب الأحکام، قم: چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الإسلامیه.
30
ــــــــــ (1415ق)، رجال الطوسی، قم: انتشارات اسلامى جامعه مدرسین.
31
ــــــــــ (بیتا)، الفهرست، نجف اشرف: المکتبة المرتضویة.
32
طبرسى، ابوالفضل على بنحسن (1385ق)، مشکاة الأنوار، چاپ دوم، نجف اشرف: کتابخانه حیدریه.
33
طبرسى، رضىالدین حسن بنفضل (1412ق)، مکارم الأخلاق، چاپ چهارم، قم: انتشارات شریف رضى.
34
طبرى، ابوجعفر محمّد بنجریر بنرستم طبرى (بیتا)، دلائل الإمامة، قم: دارالذخائر للمطبوعات.
35
علامه حلى، رضىالدین على بنیوسف معروف به علامة حلی (1411ق)، رجال العلامة الحلی، قم: دار الذخائر.
36
عیاشى، محمد بنمسعود (1380ق)، تفسیر العیاشی (دو جلدی)، تهران: چاپخانه علمیه تهران.
37
فرات کوفى، ابوالقاسم فرات بنابراهیم بنفرات (1410ق)، تفسیر الفرات، بیجا: مؤسسه چاپ و نشر.
38
قمی، شیخ عباس (1380ش/ 1422ق)، سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، چاپ سوم، [قم]: دارالاسوة للطباعة و النشر، [قم؟].
39
کراجکى، ابوالفتح (1410ق)، کنز الفوائد، قم: انتشارات دار الذخائر.
40
کشى، محمد بنعمر (1348ش)، رجال الکشی، انتشارات دانشگاه مشهد.
41
کلینی، محمد بنیعقوب (1365ش)، الاصول الکافی، ج1، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
42
مجلسى، علامه محمد باقر (1404ق)، بحار الأنوار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
43
ــــــــــ (بیتا)، عین الحیاة، تصحیح حسن علمی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
44
نجاشى، احمد بنعلى (1407ق)، رجال النجاشی، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
45
نوری، حسین (1408ق)، مستدرک الوسائل، قم: مؤسسه آلالبیت لإحیاء التراث.
46
ورام بنابى فراس (بیتا)، مجموعة ورام، قم: انتشارات مکتبة الفقیه.
47
ORIGINAL_ARTICLE
آیین بودای تَنترَهیانه
آیین بودایی تنترهیانه یکی از فرقههای بودایی است که در کنار دو سنت عمدة هینهیانه و مهایانه جای دارد. این سنت بیشتر مکتبی سری و باطنی شناخته میشود و دربردارندة مجموعهای از عقاید و اعمال دینی است که با متون «تنتره» مرتبط است. ظهور این متون به طور مستقل از حدود قرن سوم میلادی شروع شد و شمار عظیم آن نشاندهندة اهمیت این آیین است. این آیین با انواع خاصی از مراقبه و آداب و مناسک سر و کار دارد که هم ناظر بر اعمال دنیوی و هم وسیلهای سریع برای رستگاری و رسیدن به بوداگی است. در حدود قرن هفتم این آیین به نام وجره یانه (راه الماس) نیز شناخته شد. همچنین منترهنیه به معنای راه (نیه) منترهها اصطلاح دیگری است که برای آیین تنتره به کار میرود. این عنوان نشان میدهد که کاربرد منتره وجه شاخص عمل تنتری است؛ تشرف، تجسم، فراخوانی و پرستش خدایان، استفاده از مندله و وجود استاد از دیگر شاخصههای این آیین است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68509_19da5a3b2b07214fff38fc9bf8145697.pdf
2010-02-20
137
160
آیین بودا
تنتره یانه
وجره
منتره
مندله
تشرف
استاد
آنتونی
ترایب
1
AUTHOR
ملیحه
معلم
2
عضو هیئت علمی انتشارات سمت
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دربارة زرتشتیان و معتزله
این مقاله به بررسی رابطة فکری بین زرتشتیان و مسلمانان در اوایل دورة اسلامی میپردازد. هدف این مقاله بررسی نمونهای از وامگیری گروهی از پیروان دین جدید (اسلام) از دین قدیمیتر (زرتشتی) است. فرضیهای که در اینجا مطرح است این است که واصل بنعطا، بنیانگذار فرقة معتزله، مفهوم همیستگان، «آموزة منزلگان میانی»، را از دین نیاکانش وام گرفته و آن را وارد اندیشة معتزلی کرده است. پیش از این ژان پیردومناش در مقاله «معتزله و الاهیات مزدایی» به رابطة زرتشتیان و معتزله اشاره کرده بود. ادهمی نیز با تکیه بر این نظریه و شواهدی که از گاهان، سرودهای خود زرتشت، و متن دینکرد، مهمترین متن دینی زرتشتیان به زبان پهلوی، بیان میکند بر آن است تا فرضیة ارائهشده را اثبات کند.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68511_3e404f11a2cee78d9808261e969c3d2c.pdf
2010-02-20
161
170
زرتشتیان
معتزله
همیستگان
منزلة بین المنزلتین
گاهان
دینکرد
سیامک
ادهمی
1
AUTHOR
سیدسعیدرضا
منتظری
2
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
Adhami, S. (1999), "Some Remarks on `Ulama ye Islami", Studia Iranica,28/2, pp. 205-212.
1
Barr, James. (1985), "The Question of Religious Influence: The Case of Zoroastrianism, Judaism, and Christianity,"Journal of the American Academy of Religion, LIIU2, pp. 202-235.
2
Ben-Shatnrnai, H. (1974), "A note on some Karaite copies of Mu'tazilite writings", Bulletin of the School of Oriental and African Studies (University of London), 37 (2), pp. 295-304.
3
Boyce, Mary (1982), A History of Zoroastrianism, vol. II, Leiden: E. J. Brill.
4
__________ (1987), Zoroastrianism, a shadowy but powerful presence in the Judeo-Christian World, London.
5
Duchesne-Guillmen, Jacques (1992), The Hymns of Zarathustra, Translated from the French by Mr S. M. Henning, Wisdom of the East Series, Boston: Charles E. Tuttle Company, Inc.
6
Gimaret, D. (1993), "Mu'tazila", in Encyclopedia of Islam, vol. 7, pp.784-786.
7
Goldziher, Ignaz (1981), Introduction to Islamic Theology and Law, Tr. Andras and Ruth Hamori, Princeton, N. J.: PrincetonUniversity Press.
8
Humbach, Helmut (1991), The Gathers of Zarathustra and the Other Old Avestan Texts. Part I, Heidelberg: Carl Winter, Universitötsverlag,.
9
Lapidus, Ira (1988), A History of Islamic Societies, Cambridge: CambridgeUniversity Press.
10
Menasce, Jean de (1985), Une encylopedie mazdeenne le Dazkart, Paris.
11
________ , (1974), "Mu`tazila et theologie mazdeenne", in Etudes philosophiques presentees au,Dr. Ibrahim Madkour, GEBO, pp. 41-48. (Reprrint in Etudes iraniennes; les cahiers de Studia Iranica, pp. 205-211, 1985).
12
Ritter, Hans (1979), "Hasan al-Basri," in El, vol. 3, Leiden: E. J. Brill.
13
Schmidt, Hanns-Peter (1985), Form and Meaning of Yasna 33,Connecticut American Oriental Society.
14
Shaked, Shaul (1979), The Wisdom of Sasanian Sages (Denkard VI), Boulder, Colorado: Westview Press.
15
_______ (1987), "A facetious recipe and the two wisdoms: Iranian themes in Muslim garb", Jerusalem Studies in Arabic and Islam, 9, pp. 24-35.
16
Al-Shahrastani, Muhammad b. 'Abdul-Karim (1961), Al-milal wa al-nihal, ed. Muhammad Sayyid Kaylani, al-Qahirah: Matba`at al-Azhar.
17
Smith, Morton (1963), "II Isaiah and the Persians", Journal of the American Oriental Society, 83, pp. 415-21.
18
Tritton, A. S. (1942), "Foreign influences on Muslim Theology", Bulletin of the School of Oriental and African Studies, 10/4, pp. 837-842.
19
Vajda, Georges (1973), "Le 'Kalam' dam la pensee religieuse juive du Moyen Age", Revue de 1 'histoire des religions, tome cUoociii-2, pp. 143-160.
20
Van Ess, Josef (1978), "Kadariyya", in EI, vol. 4, Leiden: E. J. Brill, pp. 368-372.
21
_______ (1986), "Mu`tazilah", Encyclopaedia of Religion, v. x, pp. 220-229.
22
Watt, W. Montgomery (1974), "Was Wasil a Kharijite?", Islam wissenschaftliche Abhandlungen, Herausgegeben von Richard Gramlich, Wiesbaden.
23
ORIGINAL_ARTICLE
روشی دینی برای مطالعه دین
در مطالعات دین در کنارِ روشهایی مانند الاهیات و جامعهشناسی دین، «روشی دینی» نیز وجود دارد. این روش دارای دو ویژگی است: نخست آنکه بر دیدگاه درونیان تکیه دارد و دوم آنکه دربارة ماهیت دین نیست. شارما در توضیح روش دینی به ترتیب دو گام سلبی و ایجابی برمیدارد. در گام نخست، تمایز روش دینی را با روش اعترافی و تحویلی توضیح میدهد و در گام دوم، از یک طرف نشان میدهد که دین نیز مانند هنر روش مطالعة خاص خود را دارد و از طرف دیگر با تکیه بر معنای پدیدارشناسانه از دین تأکید میکند که امکان روشی دینی برای مطالعة دین لزوماً به معنای آن نیست که دین محصول جامعه و فرهنگ نیست. او همچنین بیان میکند که دین به عنوان موضوع روش دینی میتواند چهار سطح مختلف داشته باشد؛ دین در سطح یک مؤمن، در سطح یک سنت، در سطح سنتهای دینی به عنوان کل، و در کلیترین سطح.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68513_d9250bf40c27a3a845a9c24161aad4f4.pdf
2010-02-20
171
190
درونیان
روش دینی
تحویلی و اعترافی
پدیدارشناسی
آروینـد
شارما
1
AUTHOR
خلیل
قنبری
kh_qanbari@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
Allen, Douglas (1987),"Phenomenology of Religion," in Mircea Eliade, editor in chief, The Encyclopedia a f Religion, New York: Macmillan Publishing Company, Vol. 11.
1
Blecker, C. J. (1963), The Sacred Bridge, Leiden: E. J. Brill.
2
Carman, B. (1965), "The Theology of a Phenomenologist: An Introduction to the heology of Gerardus van der Leeuw," in The Harvard Divinity Bulletin 29:3 (April).
3
Coburn, Thomas B. (1984), Devī-Mābātmya: The Crystallization of the Goddess Tradition, Delhi: Motilal Banarsidass.
4
Eliade, Mircea (1959), "Methodological Remarks on the Study of Religious Symbolism," in Mircea Eliade and Joseph M. Kitagawa, eds., The History of Religions: Essaysin Methodology, Chicago and London: The University of Chicago Press.
5
__________ (1961), The Sacred and. the Profane, trans. Willard T. Trask, New York: Harper Brothers.
6
__________ (1969), The Quest, Chicago: ChicagoUniversity Press.
7
Kitagawa,Joseph M. (1968), Introduction. To Joachim Wach, Understanding and Believing, New Yorkand Evanston: Harper & Row.
8
Kristensen, W. Brede (1960), The Meaning o f Religion: Lectures in the Phenomenology of Religion, trans. John B. Carman, The Hague: Martinus Nijhoff.
9
Lessa, William A. and Evon Z.Vogt, (eds.,) (1962) Reader in Comparative Religion: An Anthropological Approach Evanston, Ill. & Elmsford, N.Y.: Row, Peterson & Co.
10
Morgan, D. H. j. (1970), "Sociology of Religion," in S. G. F. Brandon, ed., A llictiorrar1y of Comparative Religion, New York: Charles Scribner's Sons and Macmillan Publishing Company.
11
Paden, William E. (1992), Interpreting the Sacred: Waysoh Viewing Religion, Boston: Beacon Press.
12
Pals, Daniel L. (1986), "Reductionism and Belief: An Appraisal of Recent Attacks on the Doctrine of Irreducible Religion," journal of Religion 66:1.
13
__________ (1987), "Is Religion a Sui Generis Phenomenon?, "Journal of the American Academy of Religion 55:2. 264.
14
Preus, J. Samuel (1957), Explaining Religion,New Haven and London: YaleUniversity Press.
15
Proudfoot, Wayne (1985), Religious Experience, Berkeley: University of California Press.
16
Ryba, Thomas (1988), The Essence of Phenomenology and Its Meaning for the Scientific Study of Religion, New York: Peter Lang.
17
Segal, Robert A. (1992), Explaining and Interpreting Religion: Essays on the Issue, New York: Peter Lang.
18
Sharpe, Eric J. (1986), Comparative Religion: A History (second edition), London: Duckworth.
19
Smith, Wilfred Cantwell (1959), "Comparative Religion: Whither - and Why? ", in: Mircea Eliade and Joseph M. Kitagawa, eds., The History of Religions: Essays in Methodology, Chicago & London: The University of Chicago Press.
20
__________ (1962), The Meaning and End of Religion, New York: Macmillan Publishing Company.
21
Taylor, Paul (1993), "Why the Rich Live Longer, Healthier," in: The. Globe and Mail, Oct. 16.
22
Waardenburg, Jacques (1991), "The Problem of Representing Religions and Religion," in Hans G. Kippenberg and Brigitte Luchesi, eds., Religionswissenschaft and Kulturkritik, (Marburg: Diagonal Verlag.
23
__________ ed., (1973), Classical Approaches to the Study o f Religion, The Hague: Mouton Publishers, Vol. 1.
24
Wulff, David (1985), "Psychological Approaches," in Frank Whaling, ed., Contensporary Approaches to the Study of Religion, Berlin, New York, Amsterdam: Mouton Publishers, Vol. II.
25
Yinger, J. Milton (1970), The Scientific Study of Religion, New York: Macmillan Publishing Company.
26
ORIGINAL_ARTICLE
با خود سازش نکردن آیین بودا برای امروز: تعبیری نو از سورة سهگانة نیلوفر
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68515_73e346cf05dfb3700466e8978baec192.pdf
2010-02-20
191
206
سید حسن
اسلامی
1
استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR