ORIGINAL_ARTICLE
چیستی عرفان
آنچه در پی میآید ترجمه دو فصل نخست از کتاب عرفان عملی (practical mysticism) اثر عرفانپژوه و عارف مسیحی معاصر، خانم اولین آندرهیل است. وی سهم عمدهای در تبیین اندیشه و عمل روحانی داشت، چنانکه وی را احیاگر مفهوم «قدسیت» به عنوان رسالت هر مسیحی میدانند. شاید در ابتدا کتاب کوچکی چون عرفان عملی در میان 39 کتاب و 350 مقالة خانم آندرهیل جلب نظر ننماید؛ اما با ملاحظه عنوان فرعی کتاب، جایگاه ویژه آن روشن میگردد: کتابی کوچک برای مردم عادی. آندرهیل در این کتاب سعی دارد از یک سو حاصل و ثمره عرفان نظری در حیات بشر را در عرفان عملی به تصویر کشد و از سوی دیگر آن را از انحصار طبقهای خاص خارج سازد و همه مردم را به سوی این ضیافت باشکوه الاهی دعوت نماید. او با زبانی درخور فهم انسان عادیِ روزگار خویش به توصیف مراحل سلوک میپردازد.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68099_7223390dd1b68f49c78e16be857b4dd1.pdf
2011-05-22
7
22
عرفان مسیحی
اولین آندرهیل
عرفان عملی
اولین
آندرهیل
1
LEAD_AUTHOR
مائده السادات
حسین زاده
2
دانشجوی دکتری عرفان اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تفاسیر مهم مسیحی دربارة بازگشت مسیح
بازگشت مسیح یکی از آموزههای مهم الاهیاتی در مسیحیت است که بخش زیادی از فرجامشناسی مسیحی را به خود اختصاص داده است. در طول تاریخ مسیحیت، همواره قاطبة مسیحیان باور داشتهاند که مسیح در آخرالزمان در کمال شکوه و جلال باز خواهد گشت تا عمل نجاتبخش خویش را که با ظهور اولیهاش بشارت داده شده است، به انجام برساند و ملکوت الاهی را در شکل کاملش برقرار سازد. البته این مسئله به این معنا نیست که همة مسیحیان تلقی و فهم یکسانی از این آموزه داشتهاند یا دارند؛ بلکه در شرایط زمانی و اجتماعی متفاوت و یا در بستر گرایشهای مختلف فکری، تفاسیر گوناگونی از این آموزه مطرح شده است. برخی با تمسک به معنای ظاهری آیات مربوط به این واقعه، به بازگشت و رجعت جسمانی و فیزیکی مسیح و سلطنت ظاهریِ هزارسالة او معتقد بودهاند و برخی دیگر با رویکردی تأویلی، به روحانیسازی این آموزه دست یازیدهاند. در این نوشتار ضمن آشنایی با مفهوم بازگشت مسیح، بررسی تفاسیر مختلف این آموزه را در برهههای خاصی از تاریخ مسیحیت پی میگیریم؛ این مقاطع عبارتاند از دورة عهد جدید، دورة آبای کلیسا، قرون وسطا، و (تفاسیر کاتولیکی و پروتستانی) در دورة مدرن.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68101_b0b74dbdc2f651fcf23e8f7ac0a7eba5.pdf
2011-05-22
23
48
مسیحیت
بازگشت مسیح
هزاره
عهد جدید
فرجامشناسی مسیحی
جواد
قاسمی قمی
1
دانش پژوه سطح چهار مؤسسة بین المللی مطالعات اسلامی
LEAD_AUTHOR
کتاب مقدس (1985)، به همت انجمن پخش کتب مقدسه.
1
آژیر، اسدالله (1384)، بررسی آموزة ظهور منجی در ادیان ابراهیمی، پایاننامه دورة دکتری، قم:
2
دانشگاه قم.
3
الامیرکانی، جیمس انس (1890)، نظام التعلیم فی علم اللاهوت القویم، بیروت: مطبعة الامیرکان.
4
ایلخانی، محمد (1382)، تاریخ فلسفه در قرون وسطا و رنسانس، تهران: سمت.
5
برانتل، جرج (1381)، آیین کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات ادیان و مذاهب.
6
تعالیم کلیسای کاتولیک (مجموعه مترجَم گروهی)، ترجمه احمدرضا مفتاح و دیگران، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب، در دست انتشار.
7
تیسن، هنری (1356)، الاهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، تهران: انتشارات حیات ابدی.
8
حمودی، صبحی (1994)، معجم الایمان المسیحی، بیروت: دارالمشرق.
9
صادقنیا، مهراب (1388)، «گونهشناسی اندیشه منجی موعود در مسیحیت»، گونهشناسی اندیشه منجی موعود در ادیان (مجموعه مقالات)، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
10
عدلی، محمدرضا (1389)، فرجامشناسی مسیحی، قم: نشر ادیان.
11
کونگ، هانس (1384)، تاریخ کلیسای کاتولیک، ترجمه حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
12
لین، تونى (1380)، تاریخ تفکر مسیحى، ترجمه روبرت آسریان، تهران: نشر و پژوهش فروزان روز.
13
مجتبایی، فتحالله (1367)، «آخرالزمان در مسیحیت»، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، ج 1، تهران: مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی.
14
مکگراث، الستر (1384)، درسنامة الاهیات مسیحی، ترجمه بهروز حدادی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
15
نجیب، کلام (1997)، المجیئ الثانی و نهایة التاریخ، قاهرة: دارالثقافة.
16
Bultmann, R. (1958), Primitive Christianity in its Contemporary Setting, New York.
17
Catechism of the Catholic Church (CCC) (1994), Irland, Veritas.
18
Ceroke, C.P. (2003), "Parousia" in: New Catholic Encyclopedia, Bernard L. Marthaler (ed.), vol. 10, Usa: Thomsom Gal.
19
David, L. Rowe (2000),"Protestantism", in: Encyclopedia of Millennialism and Millennial Movements, London: Routledge.
20
Dodd, C. H. (1958), The Authority of the Bible, New York: Fount.
21
Grant, R. M. (1963), A Short History of the Interpretation of the Bible, New York: Augsburg Publishers.
22
Hatch, E. (1957), The Influence of Greek Ideas on Christianity, New York: Harper Torchbooks.
23
McGinn, B. (2001),"Froms of Catholic Millenarianism: A Brief Overview" in: Catholic Millenarianism, Kottman Karl A (ed.), Boston: Kluwer Academic Publishers.
24
Rechrd, A. (2000), Encyclipdia Millennialism, London: Rotlrdge.
25
schroeder, f. (2003), "st. paul, apostle" in: New Chatolic Encyclopedia, Bernard L. (ed.), vol. 11, Usa: Tomson Gale.
26
Stanley, Porter E. (1987), Millenarian Thaught in The first- century church, New York: Indiana University press.
27
Travis, Stephen H. (1993), "Second Coming of Christ" in: The Oxford Companian to The Bible, New York: Oxford.
28
Wolfson, Harry Austryn (1970), The Philosophy of the Church Fathers, Usa: Harvard.
29
ORIGINAL_ARTICLE
طبقهبندی تفاسیر شیعه بر اساس روشهای تفسیری
روششناسی در هر علمی تعریف ویژه همان علم را میطلبد. بر این اساس، روششناسی در دانش تفسیر نیز دارای تعریف خاصی است و با آنچه در سایر رشتههای علمی مطرح است، تفاوت خواهد داشت. از میان تعریفهای ارائهشده از روش تفسیر، شاید بتوان بر این تعریف تأکید بیشتری ورزید: «روش تفسیری، استناد به منابعی است که مفسر در تفسیر قرآن به کار میبرد». از روش تفسیری به «راهی که مفسر در تفسیر قرآن میپیماید» نیز میتوان یاد کرد. بر پایه این دو تعریف، منبع و راهی که مفسر در تفسیر قرآن برمیگزیند، روش تفسیری او به شمار میآید. بدین ترتیب، چنانچه مفسر در تفسیر قرآن از خود قرآن استعانت بجوید، «روش تفسیری قرآن به قرآن» را به کار بسته است. اگر با تکیه بر منبع روایت به سراغ تفسیر قرآن برود «روش تفسیر روایی» را برگزیده است. همینطور است اگر با منابع دیگری نظیر عقل، علم و عرفان به تفسیر قرآن بپردازد. میراث تفسیری شیعه را میتوان از منظر روششناسی تفسیری نگریست و آن را بر اساس روشهایی که مفسران به کار گرفتهاند مطالعه کرد. مقاله حاضر در مقام داوری دربارة این روشها نیست؛ بلکه به دنبال ارائه گزارشی از روشهای به کار رفته در تفاسیر شیعه است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68103_36bdaa5c587cb031b2c9f088b1446690.pdf
2011-05-22
49
66
تفسیر
تفسیر شیعی
روش تفسیری
تفاسیر شیعه
طبقهبندی تفاسیر
علی
محمدی یدک
1
پژوهشگر در حوزة علمیه قم
LEAD_AUTHOR
آقا بزرگ تهرانی، محمدمحسن (1403ق)، الذریعه الی تصانیف الشیعه، بیروت: دارالأضواء.
1
احسانی، محمد (1387)، «روششناسی تفسیر تربیتی قرآن»، مجله قرآن و علم، شماره 3.
2
استادی، رضا (1377)، آشنایی با تفاسیر قرآن مجید و مفسران، قم: مؤسسه در راه حق.
3
انوشه، حسن (1376)، دانشنامه ادب فارسی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
4
ایازی، سید محمدعلی (1414 ق)، المفسرون حیاتهم و منهجهم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5
ـــــــــــ (1378)، شناختنامه تفاسیر، رشت: کتاب مبین.
6
ـــــــــــ (1380)، فقهپژوهی قرآنی درآمدی بر مبانی نظری آیات الاحکام، قم: بوستان کتاب.
7
بابایی، علیاکبر، غلامعلی عزیزیکیا و مجتبی روحانیراد (1379)، روششناسی تفسیر قرآن، زیر نظر محمود رجبی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
8
تبریزی، محمد حسین بنخلف (1361)، برهان قاطع، به اهتمام محمد معین، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
9
جعفریان، رسول (1382)، «ضرورت روش»، مجله پژوهش و حوزه، شماره 13 و 14.
10
جوادی آملی، عبدالله (1378)، تسنیم (تفسیر قرآن کریم)، قم: مرکز نشر اسراء.
11
جوادی، سعید (1381)، «معرفی تسنیم، تفسیر قرآن کریم»، مجله پژوهش و حوزه، شماره 11.
12
خرمشاهی، بهاءالدین (1377)، دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، تهران: دوستان.
13
خسروپناه، عبدالحسین و مهدی مهدوی پارسا (1386)، «روششناسی دینپژوهی»، مجله پژوهش و حوزه، شماره29.
14
خوشمنش، ابوالفضل (1386)، «تفسیر اجتماعی قرآن و بیداری اسلامی»، مجله پژوهش و حوزه، شماره 30و31.
15
دهخدا، علیاکبر (بیتا)، لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
16
رجبی، محمود (1383)، روش تفسیر قرآن، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
17
سبحانی، جعفر (1384)، المناهج التفسیریه، چاپ سوم، قم: مؤسسه امام صادق.
18
شاکر، محمدکاظم (1382)، مبانی و روشهای تفسیری، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
19
شریف لاهیجی، بهاءالدین (قطبالدین) محمد بنشیخ علی الشریف اللاهیجی (1373)، تفسیر شریف لاهیجی، تصحیح میرجلالالدین حسینی ارموی (محدث) و دکتر محمد ابراهیم آیتی، تهران: موسسه مطبوعاتی علمی.
20
شفیعی، علی (1387)، «روششناسی تفسیر در مغرب اسلامی»، مجله پژوهش و حوزه، شماره 33.
21
علویمهر، حسین (1384)، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
22
ـــــــــــ (1381)، روشها و گرایشهای تفسیری، قم: انتشارات اسوه.
23
عمید زنجانی، عباسعلی (بیتا)، مبانی و روشهای تفسیر قرآن، چاپ چهارم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
24
فرامرز قراملکی، احد (1385)، اصول و فنون پژوهش در گستره دینپژوهی، چاپ دوم، قم: معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
25
ـــــــــــ و عذرا شالباف (1386)، تدوین پایاننامه شیوهها و مهارتها، قم: معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
26
مؤدب، سیدرضا (1380)، روشهای تفسیر قرآن، قم: دانشگاه قم (انتشارات اشراق).
27
محمدی، رمضان (1382)، «علامه سید مرتضی عسکری و نقد متون تاریخی»، مجله پژوهش و حوزه، شماره 13و14.
28
مدیر شانهچی، کاظم (1386)، آیاتالاحکام، چاپ هفتم، تهران: سمت.
29
معرفت، محمدهادی (1380)، تفسیر و مفسران (ترجمه)، قم: مؤسسه فرهنگی التمهید.
30
معین، محمد (1375)، فرهنگ فارسی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
31
نادری، رسول (1389)، «چیستی و جایگاه روششناسین»، مجله راه دانش، شماره اول.
32
نفیسی، علیاکبر (2535)، فرهنگ نفیسی (ناظم الأطبا)، تهران: کتابفروشی خیام.
33
نکونام، جعفر (1386)، روش تحقیق با تکیه بر علوم اسلامی، چاپ چهارم، قم: انتشارات دانشگاه قم.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تمثیلهایی از سورۀ نیلوفر دربارۀ ساختارشکنی
یکی از مسائل مهم در آیین بودا این است که چگونه میتوان ستوهها (موجوداتی که رنج میکشند) را از چرخة بیمعنایی که تجربه میکنند (سمساره) رها کرد و به درک واقعیت، آنگونه که هست، واداشت. در این نوشتار از نوعی «استعداد فطری» لازم برای درک و تجربة واقعیت، آنگونه که هست، سخن به میان میآید و به راهحلی اشاره میشود که آیین مهایانه برای نجات موجودات از چرخة سمساره و واداشتن آنها به درک واقعیت ارائه میدهد؛ راهحلی شگفتانگیز: فریب. این شیوه در یکی از مقدسترین متون مهایانه، یعنی سورة نیلوفر، و در چندین تمثیل بیان شده است. این مقاله در کنار گزارشی اجمالی از این تمثیلها، به بررسی این راهحل میپردازد.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68104_898b57005ed355987ef74c7a66157f15.pdf
2011-05-22
67
88
آیین بودا
سورة نیلوفر
تمثیل
ساختارشکنی
سمساره
مهایانه
راجر.جی
کارلس
1
LEAD_AUTHOR
علی
شهبازی
2
پژوهشگر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب وابسته به دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
Burton Watson (1993), The Lotus Sutra, New York: Columbia University Press.
1
Corless, Rojer J. (1985), "The [sic; should be "Two"] Dramas of Spiritual Progress: The Lord and the Servant in Julian's Showings 51 and the Lost Heir in Lotus Sutra 4", Mystics Quarterly, 11:2: 65-75.
2
Gleick, James (1987), Chaos: Making a New Science, Penguin Books.
3
H. Kern (1963), Saddharma-Pundarika or the Lotus of the True Law, New York: Dover.
4
Hurvitz (1976), Scripture of the Lotus Blossom of the Fine Dharm, New York: Columbia University Press.
5
Kato, Bunno and et al. (1975), The Threefold Lotus Sutra, Tokyo: Kosei Publishing; distributed in the United States by John Weatherhill, New York.
6
Layton, Bentley (1987), The Gnostic Scriptures, Garden City, N.Y.: Doubleday.
7
MasterHua, Tripitaka (1979), The Wondeiful Dharma Lotus Flower Sutra, with commentary, San Francisco: Buddhist Text Translation Society.
8
Pye, Michael (1978), Skilful Means: A Concept in Mahayana Buddhism, London: Duckworth.
9
The Wonderful Dharma Lotus Flower Sutra (1979), with commentary by Tripitaka MasterHua, San Francisco: Buddhist Text Translation Society.
10
Watson, Burton (1993), the Lotus Sutra, New York: Columbia University Press.
11
Whalen Lai (1981), "The Buddhist 'Prodigal Son': A Story of Misperceptions," Journal of the International Association of Buddhist Studies, 4:2: 91-98.
12
The Wonderful Dharma Lotus Flower Sutra (1979), San Francisco: Buddhist Text Translation Society.
13
ORIGINAL_ARTICLE
آیین ﺳﻴﻜﻬ؛ نگاهی از فراز
اولین گام در شناخت هر دین، کسب تصوری جامع از جغرافیای عقاید و مناسک آن دین است؛ زیرا تبیین درست مفاهیم مطرح در آن دین ما را به آنچه مورد تأکید آن دین است راهنمایی میکند. بدیهی است هر محقق دینی در درجه اول به جستوجوی این است که بداند دین مورد مطالعه چه نگاهی به جهان یا خلقت و آفریننده دارد، مؤسس آن خود را چگونه توصیف مینماید، راه دست یافتن به نجات و رستگاری را چه میداند، اخلاقیات در آن چه جایگاهی دارند، مهمترین نمادهای آن دین کدام است، پیروان آن به چه مناسکی ملتزماند، مهمترین متون مقدس آن کداماند، آن دین امروزه در کدام مناطق دنیا و چه تعداد پیرو دارد و مسائلی از این قبیل. برای داشتن این تصویر باید نگاهی از فراز به آن دین انداخت. مقاله حاضر به دنبال آن است که با چنین نگاهی، تصویری کلی اما دقیق از یکی از جوانترین ادیان جهان ارائه دهد. مطالب ارائه شده در این مقاله میتواند برای بسیاری از افراد اولین گام برای شناخت آیین سیکه و مقدمهای برای تحقیقات بیشتر دربارة این آیین باشد.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68106_4a4b5aeefabbd2ddac4cd73dc58ab777.pdf
2011-05-22
89
114
ﺳﻴﻜﻬ
گورو
تناسخ
مایا
محمد مهدی
علیمردی
1
استادیار گروه ادیان غیرابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
سید محمد
روحانی
mohammadrohani59@gmail.com
2
پژوهشگر دانشگاه ادیان و مذاهب
LEAD_AUTHOR
آزادفاروقی، عمادالحسن (1986)، دنیا کهِ برهِ مذهب، دهلی نو: جامعه لِمتد، (اردو).
1
ﺳﻨﮕﻬ، جودﻫ (بیتا)، گورو صاحب اور وید، امریتسر: وزیر هند پریس، نسخه خطی (اردو).
2
سینگ سامبهی، پیارا، و دبلیو اوون کول (1369)، سیکها: معتقدات مذهبی و رویّة آنان، فیروز فیروزنیا، تهران: توسعه.
3
ﺳﻴﻨﮕﻬ، سودهی تیجا (1997)، وچترجیون دس پاتشاهی، امریتسر: مائی سیوا (اردو).
4
Bala, Shashi (1999), Sikh Metaphysics, Amritsar: Singh Bros.
5
Bowker, John (1997), The Oxford Dictionary of World Religions, New York: Oxford University Prees.
6
Chander Dogra, Ramesh and Gobind Singh Mansukhani (1997), Encyclopaedia Of Sikh Religion and Culture, Delhi: Vikas Publishing House.
7
D. Baird, Robert (1995), Religion in Modern India, New Delhi: Manohar.
8
Dhillon, Harish (2000), The Lives and Teachings of The Sikh Gurus, Delhi: UBSPD.
9
Duggal, K. S. (1997), Sikh Gurus Their Lives and Teachings, Delhi: UBSPD.
10
Eliade, Mircea (ed.) (1987), The Enyclopediya of Religion, New York: Macmillan.
11
Gupta, Hari Ram (2000), History of the Sikhs, New Delhi: Munshiram Manoharlal.
12
Hinnells, John R. and W. Owencole (1996), A new Hand book of Living Religions, Oxford: Black well Publishers.
13
Howley, John and Hada Bharata Dasa (1996), Holy Places and Temples of India, New Delhi: Spiritual Guide.
14
Lopez, S. (1998), Religions of India in Practice, New Delhi: Mnshiram Manoharlal.
15
Madan, T. N. (1998), Modern Myths locked Minds, Delhi: Oxford University Press.
16
Mansukhani, S. G. (2004), Introduction to Sikhism, New Delhi: Hemkunt press.
17
McLeod, W. H. (2002), Historical Dictionary of Sikhism, UK: Oxford.
18
___________ (2005), Sikhs of the Khalsa A Histoty of the Khalsa Rahit, New Delhi: Oxford India Paperbacks.
19
___________ (2000), Exploring Sikhism, New Delhi: Oxford University.
20
___________ (1999), Sikhs and Sikhism (The Sikh Scriptures), New Delhi: New York: Oxford University.
21
Mittal, Sushil and Gene Thursby (2006), Religions of South Asia, London and New York: Routledge.
22
Nigosian, S. A. (1994), World Faiths, New York: Martins Press.
23
Owen Cole, W. (2004), Six World Faiths, London: Continuum.
24
___________ and Peggy Morgan (2000), Six Religions, England: Stanly Thornes.
25
___________ and Piara W. Singh Sambhi, (1989), The Sikhs Their Religious Beliefs and Practices, London: Routledge.
26
___________ and Piara W. Singh Sambhi, (1997), A popular Dictionary of Sikhism, USA: Curzon Press.
27
Shromnī Gurdwārā prabandak committee (1998), Sikh Rehat Maryada, Amritsar: Dharam prachār committee, (Gurmukhi).
28
Singh Caveeshar, Sardul (2000), OF SIKHISM, Patiala: Phulkian Press.
29
Singh, Avtar (1996), Ethics of The Sikhs, Patiala: Punjabi University.
30
Singh, Dalip (1979), Sikhism, New Delhi: Bahri Publications.
31
Singh, Gopal (1971), The Religion of the Sikhs, Bombay: Asia Pablishing House.
32
Singh, Harbans (1999), The Heritage of the Sikhs, New Delhi: Manohar.
33
___________ (2001), The Encyclopaedia of Sikhism, Patiala: Punjabi University.
34
Singh, Ishar (1985), The Philosophy of Guru Nanak, New Delhi: Atantic.
35
Singh, Jagraj (2009), a Complete Guide to Sikhism, Chandigarh: Unistar.
36
Singh, Jodh (1993), Sikh Dharm or Darshan ki Ruprekha, Delhi: National Book Shop.
37
___________ (2000), Outlines of Sikh Philosophy, Patiala: Sikh Heritage Publications.
38
Singh, Sangat (2001), The Sikh in History a Millennium Study, New Delhi: Uncommon Books.
39
Singh, Wazir (1999), Sikhism Philosophy and Culture, Delhi: National Book Shop.
40
"Information About Neeldhari" (n.d), Retrieved from http://neelabanna.weebly.com /neeldhari.html.
41
"Neeldhari Panth" (30 October 2009), Retrieved from http://www.sikhiwiki.org /index.php/Neeldhari_Panth.
42
"Nirmala" (16 August 2008), Retrieved from http://www.sikhiwiki.org/ index.php/ Neeldhari_Panth.
43
ORIGINAL_ARTICLE
وساطت روحى
«عصر جدید» (New Age) یکی از جنبشهای نوپدید دینی است که شبکهای گسترده از افراد و گروههای کمابیش همپوش با معتقدات و جهتگیریهای بسیار متفاوت آن را پیگیری میکنند. هدف مشترکی که این افراد و گروهها را به هم پیوند میدهد، تلاش برای دگرگونی افراد و جامعه از طریق آگاهی معنوی است. «وساطت روحی» از مفاهیم بسیار معروف و متداول در «عصر جدید» است که بیشباهت با دریافت الهام و وحی نیست. از اینرو، نویسنده این پدیده را ذیل «وحیهای ملفوظ» بررسی میکند؛ گرایشی قوی نیز وجود دارد که مدعی است تمامی وحیهای گذشته را باید وساطت روحی تلقی کرد. نویسنده پس از بحثی دربارة وساطت روحی و وحیهای ملفوظ، به بحث دربارة انحای وساطت روحی و فرایندهای تحولی میپردازد. در پایان مقاله نیز، به اختصار، منابع مربوط به وساطت روحی را که برای تحلیل در این مقاله گزینش شدهاند، معرفی میکند.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68109_fb6e4caf77859288787cfd0da961c805.pdf
2011-05-22
115
144
دین «عصر جدید»
وحی
وحیهای ملفوظ
وساطت روحی
ووتــر
هنگـــراف
1
LEAD_AUTHOR
باقر
طالبی دارابی
2
استادیار گروه دین پژوهی دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
Andersom, Rodger (1988), "Channeling", Parapsycology Review 19:5.
1
Babbie, Eral (1990), "Channels to Elsewhere", in: Robbins & Anthony, In Gods We Trust.
2
Barren, Th.P van (1951), Voorstellingen van openbaring phaenomenologisch beschouwd: Proeve van inleidend onderzoek, voornmelijk aan de hand der primitive en oude godsdiensten, Utrecht Schotnus & Jens.
3
Hastings, Arthur (1991), "With the Tongues of Man and Angels: A Study of Channeling", Holt, Fort Worth: Rinehart & Winston inc.
4
Klimo, Jon (1987), Channeling: Investigations on Receiving Information From Paranormal Sources, Wellingborough: Aquarian Press.
5
Knight, J. Z. (1987), A State of Mind: My Story- Ramtha: The Adventure Begins, New York: Warner Books.
6
Lanczkpwski, G. (1986), "Inspiration: Religionsgeschichtlich", in: Die Religion in Geschichte und Gegenwart, J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), Tubingen, reper: Vol. 3, 773-775.
7
Riordan, Suzanne (1990), "Channeling", in: Clark & Kelley Melton, New Age Ensyclopedia, 97-104.
8
Roberts, Jane (1981), The God of Jane: A Psychic Manifesto, New York: Prentice Hall Press.
9
Roman, Sanaya (1986), Personal Power through Awareness: A Guidebook for Sensitive People, Tiburon: H. J. Karmer.
10
Skutch, Robert (1984), Journey without Distance: The Story behind A Course of Miracles, Berkley, Celestial Arts.
11
Spangler, David (1976), Revelation: The Birth of a New Age, Findhorn Foundation: The Park, Forres 1977.
12
Sugrue, Thomas (1970), There is a River: The Story of Edgar Cayce (1942), New York: Dell Publ.
13
Zakav, Gary (1979), The Dancing Wu-Li Masters: An Overview of the New Physics, New York: William Marrow & Co.
14
ORIGINAL_ARTICLE
دین در حوزه عمومی
حوزه عمومی، عرصهای از زندگی اجتماعی است که مردم در آن گرد هم آمده، آشکارا و آزادانه دربارة موضوعات مورد علاقه خودشان با یکدیگر گفتوگو میکنند و در صورت امکان به یک فهم مشترک دست مییابند. منظور از حوزه عمومی در این متن، عرصه سیاسی است که اجتماعاتی همچون ملت، دولت و جامعه مدنی را دربرمیگیرد. از سوی دیگر دین نه خارج از حوزه عمومی قرار دارد و نه عاملی خنثا نسبت به حوزه عمومی قلمداد میشود. پرسش این است که در جوامع مدرن، دین در حوزه عمومی به چه اَشکالی ظهور یافته است. نویسنده در این متن از پنج شکل ظهوریافتة دین در حوزه عمومی ــ یعنی دین دولتی، دین مدنی، ناسیونالیسم دینی، دین عامه و مشروعیت دینی قدرت سیاسی ــ نام برده و آنها را بررسی کرده است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68112_e9d3da743ef02ad640013ec9248340dc.pdf
2011-05-22
145
172
جامعهشناسی دین
حوزه عمومی
دین دولتی
دین مدنی
ناسیونالیسم دینی
دین عامه
مشروعیت دینی
اینگــر
فورست
1
LEAD_AUTHOR
مجید
جعفریان
2
کارشناس ارشد دین شناسی
AUTHOR
Anderson, Benedict (1983), Imagined Communities, London: Verso.
1
Arjomand, Said Amir (1993), "Shi’ite Jurisprudence and Constitution Making in the Islamic Republic of Iran", In: Fundamentalisms and the State, edited by Martin E. Marty and R. Scott Appleby, 88–109, Chicago, IL and London: University of Chicago Press.
2
Beckford and Sophie Gilliat (1998), Religion in Prison: Equal Rites in a Multi-Faith Society, Cambridge: Cambridge University Press.
3
Bellah, Robert N. (1964), "Religious evolution", American Sociological Review,29: 358–74.
4
___________ (1967), Civil Religion in America, Daedalus, 96: 1–21.
5
___________ (1972), Beyond Belief: Essays on Religion in a Post-Traditional World.
6
___________ (1975), The Broken Covenant, American Civil Religion in Time of Trial, New York: The Seabury Press.
7
___________ (1976), "Response to the Panel on Civil Religion", Sociological Analysis 37: 153–9.
8
___________ (1980), "Introduction", In: Varieties of Civil Religion by Robert N. Bellah and Phillip E. Hammond, vii–xv, San Francisco, CA: Harper & Row.
9
Berger, Peter L. (ed.) (1999), The Desecularization of the World. Resurgent Religion and World Politics, Grand Rapids, MI: The Ethics and Public Policy Center and Wm. B. Eerdmans.
10
Biale, David J. (1983), "Mysticism and Politics in Modern Israel: The Messianic Ideology of Abraham Isaac Ha-Cohen Kook", In: Religion and Politics in the Modern World, edited by Peter H. Merkl and Ninian Smart, New York and London: New York University Press.
11
Calhoun, Craig (1997), Nationalism, Minneapolis: University of Minnesota Press.
12
Casanova, José (1994), Public Religions in the Modern World, Chicago, IL and London: University of Chicago Press.
13
___________ (2001), "Religion, the New Millennium and Globalization", Sociology of Religion, 62 (4): 415–41.
14
Demerath III, Nicholas Jay (2001), Crossing the Gods, World Religions and Worldly Politics, New Brunswick, NJ and London: Rutgers University Press.
15
Esposito, John L. (1999), The Islamic Threat, Myth or Reality?,New York and Oxford: Oxford University Press.
16
Fenn, Richard (1970), "The Process of Secularization: A Post-Parsonian View", Journal for the Scientific Study of Religioni,9 (2): 117–136.
17
___________ (1972), "Toward a New Sociology of Religion", Journal for the Scientific Study of Religion,11 (1): 16–32.
18
___________ (1976), "Bellah and the New Orthodoxy", Sociological Analysis,37(2):160–66.
19
Frykenberg, Robert Eric (1993), "Hindu Fundamentalism and the Structural Stability of India", In: Fundamentalisms and the State, edited by Martin E. Marty and R. Scott Appleby, Chicago, IL and London: University of Chicago Press.
20
Furseth, Inger (1994), "Civil Religion in a Low Key: The Case of Norway", Acta Sociologica,37: 39–54.
21
Gehrig, Gail (1981a), American Civil Religion: An Assessment, Monograph Series, Storrs, CT: Society for the Scientific Study of Religion.
22
___________ (1981b), "The American Civil Religion Debate: A Source for Theory Construction", Journal for the Scientific Study of Religion,20 (1): 51–63.
23
Gill, Robin (1975), The Social Context of Theology, Oxford: Mowbrays.
24
Habermas, Jürgen (1982), "A Reply to my Critics", In: Habermas. Critical Debates, edited by John B. Thompson and David Held, London: Macmillan.
25
___________ (1984), The Theory of Communicative Action, Vol. I. London: Heinemann.
26
Harmati, Béla (ed.) (1984), The Church and Civil Religion in the Nordic Countries of Europe,Geneva: The Lutheran World Federation.
27
___________ (ed.) (1985), The Church and Civil Religion in Asia, Geneva: The Lutheran World Federation.
28
Haynes, Jeff (1998), Religion in Global Politics, London and New York: Longman.
29
Ignatieff, Michael (1993), Blood and Belonging. Journeys into the New Nationalism, New York: The Noonday Press.
30
Ivekovic, Ivan (2002), "Nationalism and the Political Use and Abuse of Religion: The Politicization of Orthodoxy, Catholicism and Islam in Yugoslav Successor States", Social Compass,49 (4): 523–36.
31
Juergensmeyer, Mark (1993), The New Cold War? Religious Nationalism Confronts the Secular State, Berkeley: University of California Press.
32
Lease, Gary (1983), "The Origins of National Socialism: Some Fruits of Religion and Nationalism", In: Religion and Politics in the Modern World, edited by Peter H. Merkl and Ninian Smart, New York and London: New York University Press.
33
Liebman, Charles S. and Eliezer Don-Yehiya (1983), Civil Religion in Israel, Berkeley: University of California Press.
34
Marty, Martin E. (1974), "Two Kinds of Two Kinds of Civil Religion" In: American Civil Religion, edited by R.E. Richey and D.G. Jones, New York: Harper & Row.
35
___________ (1998), "Public Religion", In: Encyclopedia of Religion and Society, edited by William H. Swatos, Jr., 393–4. Walnut Creek, CA, London, New Delhi: AltaMira Press.
36
Mathisen, James A. (1989) "Twenty Years after Bellah: Whatever Happened to American Civil Religion?", Sociological Analysis,50 (2): 129–46.
37
Mayer, Ann Elisabeth (1993), "The Fundamentalist Impact on Law, Politics, and Constitutions in Iran, Pakistan, and the Sudan", In: Fundamentalisms and the State, edited by Martin E. Marty and R. Scott Appleby, Chicago, IL and London: University of Chicago Press.
38
Norcliffe, David (1999), Islam, Faith and Practice, Brighton, UK and Portland, OR: Sussex Academic Press.
39
Ramet, Pedro (ed.) (1984), Religion and Nationalism in Soviet and East European Politics, Durham, NC: Duke University Press.
40
Repstad, Pål (2002), Dype, stille, sterke, milde. Religiøs makt i dagens Norge [Deep, quiet, strong, mild. Religious power in contemporary Norway], Oslo: Gyldendal.
41
Richey, Russel E. and Donald G. Jones (1974), American Civil Religion, New York: Harper & Row.
42
Robbins (1989), "Church-and-state issues in the United States", In: Encyclopedia of Religion and Society, edited by William H. Swatos, Jr., Walnut Creek, CA, London, New Delhi: AltaMira Press.
43
Smart, Ninian (1983), "Religion, Myth, and Nationalism", In: Religion and Politics in the Modern World, edited by Peter H. Merkl and Ninian Smart, New York and London: New York University Press.
44
Smith, Anthony (1983), Theories of Nationalism, London: Duckworth.
45
Smith, Donald E. (1990), "The Limits of Religious Resurgence", In: Religious Resurgence and Politics in the Contemporary World, edited by Emile Sahliyeh, Albany: State University of New York Press.
46
Sundback, Susan (1984), "Folk Church Religion – A Kind of Civil Religion?", In: The Church and Civil Religion in the Nordic Countries of Europe, edited by BelaHarmati, Geneva: The Lutheran World Federation.
47
Thomas, Michael C. and Charles C. Flippen (1972), "American Civil Religion: An Empirical Study", Social Forces, 51: 218–25.
48
Turner, Bryan S. (1991), Religion and Social Theory, London, Newbury Park, CA, New Delhi: Sage.
49
Wilson, John F. (1979), Public Religion in American Culture, Philadelphia, PA: Temple University Press.
50
Wimberley, Ronald C. (1979), "Continuity and the Measurement of Civil Religion", Sociological Analysis, 40: 59–62.
51
ORIGINAL_ARTICLE
دین پژوهی تطبیقی؛ نگاهی تاریخی
https://haftasman.urd.ac.ir/article_68116_ff9355638fcf8693fb047f83403ead3a.pdf
2011-05-22
173
190
جعفر
فلاحی
1
دانشجوی دکتری ادیان و عرفان
LEAD_AUTHOR