ORIGINAL_ARTICLE
انسان کامل به روایت ابنعربی
با پیدایش نظامهای فکری در میان مسلمانان، تفسیرهای مختلفی از اعتقادات از جمله «انسان» و «کمال انسانی» صورت پذیرفت که در علوم مختلفی قابل طبقهبندی است. اصطلاح «انسان کامل» را نخستین بار ابنعربی وضع کرد. وی توانست آن آموزه را به صورتی تفسیر نماید که «نظریة انسان کامل» از آن دربیاید. جهانبینی ابنعربی بر دو اساس استوار است: یکی حق سبحان و دیگری انسان کامل. این نظریه نیز به نوبة خود نقش مهمی در آشکار شدن زوایای مختلف آموزههای دیگری مانند «ولایت» در عرفان داشته است. ملاحظه خواهد شد که در بسیاری از مواقع، انسان کامل معنای دقیقتری یافته است. در این مقاله انسان کامل از منظر ابنعربی را بررسی و تحلیل، و ضرورت انسان کامل در هر زمان را از نظر ایشان واکاوی نمودهایم. ابنعربی با ابتکار خویش با تلفیق نگاههای متعدد عرفانی و گاه حدیثی توانست با جاری ساختن عرفان نظری به صورت نظام پایهای برای تفسیر مفاهیم متعدد عرفانی به کار گیرد و ضرورت انسان کامل را تبیین نماید. نیز شناخت دقیق و عمیق انسان کامل از منظر ایشان، نیازمند معرفت نسبت آن با سایر عناصر نظاممند مباحث نظری ابنعربی است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66859_ac09f51cf4a097083c190411f12bf10d.pdf
2012-04-20
7
28
انسان کامل
کون جامع
ابنعربی
ولایت
ولی
علاء الدین
ملک اف
1
دکترای فلسفه و حکمت اسلامی
AUTHOR
ابنعربی، محیالدین (1383ش)، کشف المعنی عن سرّ اسماء الله الحسنی، ترجمه و شرح زمانی قمشهای، تصحیح متن عربی وسام الخطاوی، قم: انتشارات مطبوعات دینی.
1
ـــــــــــ (1378)، انسان کامل و قطب (دو رساله از شیخ محیالدین ابنعربی)، جمع و تألیف محمود محمود الغراب، ترجمه گل بابا سعیدی، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری دکتر داود سلمانی.
2
ـــــــــــ (1370الف)، فصوص الحکم، تعلیق ابوالعلاء عفیفی، چاپ دوم، تهران: انتشارات الزهرا(ع).
3
ـــــــــــ (1370ب)، نقش الفصوص، چاپ دوم، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
4
ـــــــــــ (1367)، رسائل (ده رسالة مترجم شیخ اکبر محیالدین)، مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، تهران: انتشارات مولی.
5
ـــــــــــ (1418ق)، فتوحات المکیه، بیروت: الناشر دار التراث العربی.
6
ـــــــــــ (1336ق)، انشاء الدوائر، لیدن: چاپخانه بریل.
7
قیصری، محمد داوود (1375ش)، شرح فصوص الحکم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
8
قونوی، صدرالدین (1371ش)، کتاب الفکوک، تصحیح و ترجمه محمد خواجوی، تهران: انتشارات مولی.
9
فیض کاشانی، محسن (1404ق)، علم الیقین فی اصول الدین، قم: انتشارات بیدار.
10
احسائی، ابنابیجمهور محمد بنعلی (1403ق)، عوالی اللئالی، تحقیق مجتبی عراقی، قم: مطبعة سیدالشهداء.
11
ORIGINAL_ARTICLE
طبقهبندی گرایشها و سبکهای تفسیری شیعه
نوشته حاضر درصدد است به این پرسش بپردازد که «گرایشها و سبکهای تفسیری شیعه چه طبقهبندی و ساختاری دارند؟». دانستن این مسئله، دستکم به نوعی وضعیتسنجی از فاسیر موجود و شناخت برخی قوتها و ضعفهای آنها میانجامد و به داوری دربارة تفاسیر نیز کمک خواهد کرد. برای دستیابی به پاسخ این مسئله، با استفاده از روش کتابخانهای و مرور منابع موجود، نخست تعریفی از گرایش و سبک تفسیری ارائه شده است؛ و آنگاه بر اساس این تعریف، تفاسیر موجود شیعی طبقهبندی شدهاند. گرایش تفسیری عبارت است از: جهتگیریهایی که از هدفها و دغدغههای ذهنی مفسر، یا تخصص و دانش او یا نیازها و خواستههای مخاطبان برمیخیزد. سبک تفسیری نیز یعنی حالتها و چگونگی بیان و عرضه متن تفسیر قرآن. بر اساس این تعریف، گرایشهای تفسیری شیعه در شش گروه طبقهبندی شدهاند: 1. ادبی، 2. فقهی، 3. کلامی، 4. فلسفی، 5. ترتیبی و 6. اجتماعی. طبقهبندی سبکهای تفسیری شیعه نیز در 1. زبان تفسیر، 2. شکل بیان تفسیر و 3. تفاسیر موضوعی به نمایش درآمدهاند.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66861_c8da0f5bf823ecc4a83f567959638182.pdf
2012-04-20
29
52
گرایش تفسیری
سبک تفسیری
تفاسیر شیعه
طبقهبندی تفاسیر
علی
محمدی یدک
1
پژوهشگر حوزه علمیه قم
AUTHOR
آغابزرگ تهرانی، محمدمحسن (1403ق)، الذریعة الی تصانیف الشیعه، بیروت: دارالأضواء.
1
انوشه، حسن (1376)، دانشنامه ادب فارسی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
2
ایازی، سید محمدعلی (1414 ق)، المفسرون حیاتهم و منهجهم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3
بابایی، علیاکبر و غلامعلی عزیزیکیا و مجتبی روحانیراد (1379)، روششناسی تفسیر قرآن، زیر نظر محمود رجبی، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
4
تبریزی، محمدحسین بنخلف (1361)، برهان قاطع، به اهتمام محمد معین، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
5
جوادی آملی، عبدالله (1378)، تسنیم (تفسیر قرآن کریم)، قم: مرکز نشر اسراء.
6
جوادی، سعید (1381)، «معرفی تسنیم، تفسیر قرآن کریم»، مجله پژوهش و حوزه، پاییز، شماره 11.
7
خوشمنش، ابوالفضل (1386)، «تفسیر اجتماعی قرآن و بیداری اسلامی»، مجله پژوهش و حوزه، تابستان و پاییز، شماره 30و31.
8
دهخدا، علیاکبر (بیتا)، لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
9
سبحانی، جعفر (1384)، المناهج التفسیریه، چاپ سوم، قم: مؤسسه امام صادق.
10
شاکر، محمدکاظم (1382)، مبانی و روشهای تفسیری، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
11
شریف لاهیجی، بهاءالدین (قطب الدین) محمد بنشیخ علی (1373)، تفسیر شریف لاهیجی، تصحیح میرجلالالدین حسینی ارموی (محدث) و دکتر محمد ابراهیم آیتی، تهران: مؤسسه مطبوعاتی علمی.
12
علویمهر، حسین (1381)، روشها و گرایشهای تفسیری، قم: انتشارات اسوه.
13
ـــــــــــ (1384)، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
14
عمید زنجانی، عباسعلی (بیتا)، مبانی و روشهای تفسیر قرآن، چاپ چهارم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
15
مؤدب، سیدرضا (1380)، روشهای تفسیر قرآن، قم: دانشگاه قم (انتشارات اشراق).
16
مدیر شانهچی، کاظم (1386)، آیاتالاحکام، چاپ هفتم، تهران: سمت.
17
معرفت، محمدهادی (1380)، تفسیر و مفسران، ترجمه علی خیاط و علی نصیری، قم: مؤسسه فرهنگی التمهید.
18
معین، محمد (1375)، فرهنگ فارسی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
19
نفیسی، علیاکبر (2535)، فرهنگ نفیسی (ناظم الأطبا)، تهران: کتابفروشی خیام.
20
ORIGINAL_ARTICLE
قربانی در آیین یهود
آیین قربانی از کهنترین آیینهای تمام ادیان، اعم از ابتدایی و پیشرفته، است. انسانها در تمام ادوار کوشیدهاند تا با تقدیم هدیه و قربانی به خدا یا خدایان، خشنودی آنها را جلب کرده، از خشم و غضبشان جلوگیری کنند. قرآن کریم منشأ قربانی در ادیان را امر الاهی میداند: «براى هر امتى قربانگاهى قرار دادیم، تا نام خدا را (به هنگام قربانى) بر چهارپایانى که به آنان روزى دادهایم، ببرند». این آیین در طول دورههای مختلف به علل گوناگون، دستخوش تغییر و تحولهای زیادی شده است. آیین قربانی در ادیان مختلف، دارای شباهتهایی، از جمله یاد خدا و تقرب به او در قربانی، است و در مواردی نیز با یکدیگر اختلاف دارند، مثل جایگاه قربانی در شریعت، نحوه ادای قربانی و... . یکی از ادیان زنده و نزدیک به اسلام، یهودیت است. آیین قربانی در یهودیت نیز فراز و نشیبهایی را به خود دیده است. وابستگی مستقیم قربانی به معبد مقدس یهودیان، این آیین را، پس از تخریب معبد، به تعطیلی کشاند. در مراحل بعد یهودیان جایگزینهایی را برای قربانی در نظر گرفتند. در این نوشتار بر آنیم تا به بررسی جنبههای مختلف قربانی در یهودیت مثل پیشینه و پیدایش قربانی، جایگاه قربانی، گونههای قربانی، تحولات قربانی و... بپردازیم.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66862_1167025c35568c288722c3ddb787e95f.pdf
2012-04-20
53
78
قربانی
یهودیت
کفاره
شریعت
کاهن
معبد
احمد
آقایی
1
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
اشتاین سالتز، آدین (1383)، سیری در تلمود، ترجمه باقر طالبی دارابی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
1
آشتیانی، جلالالدین (1368)، تحقیقی در دین یهود، تهران: جلالالدین آشتیانی.
2
آنترمن، الن (1385)، باورها و آیینهای یهود، ترجمه حمیدرضا فرزین، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
3
سایزر، استفان (1383)، «بازسازی معبد و آیین قربانی»، ترجمه فاطمه شفیعی، مجله موعود، شماره 46.
4
کلاپرمن، ژیلبرت و لیبی (1347-1354)، تاریخ قوم یهود، ترجمه مسعود همتی، تهران: انجمن فرهنگی اوتصر هتورا.
5
کوهن شرباک، دن (1384)، فلسفه یهودی در قرون وسطا، ترجمه علیرضا نقدعلی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
6
مستر هاکس (1377)، قاموس کتاب مقدس، تهران: اساطیر.
7
المیسری، عبدالوهاب محمد (1382)، دایرةالمعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، نمونه تفسیری جدید، ترجمه مؤسسه مطالعات و پژوهشهای تاریخ خاورمیانه، تهران: دبیرخانه کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین.
8
میشل، توماس (1377)، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
9
Bauks, Michaela (2007), "The Theological Implications of Child Sacrifice in and beyond the Biblical Context in relation to Genesis 22 and Judges 11", in: Human Sacrifice in Jewish and Christian Tradition, Karin Finsterbusch (ed.), Leiden. Boston.
10
Birnbaum, Philip (1995), Encyclopedia of Jewish Concepts, New York: Hebrew Pub Company.
11
Cohn-sherbok, Dan (1999), A Concise Encyclopedia of Judaism, Oxford: One World.
12
Faherty, Robert L. (1974) "sacrifice", in: The New Encyclopedia Britanica, 15th ed, Chicago: Encyclopedia Britannica, Inc.
13
Gaster, M. (n.d.) "Sacrifice", in: Encyclopedia of Religion and Ethics, James Hastings (ed.), New York: Charles Scribners Sons.
14
Henninger, Joseph (1987), "sacrifice", in: The Encyclopedia of religion, Mircea Eliade (ed.), New York: Magmillan.
15
Levine, Baruch A. (2007), “cult”, in: Encyclopedia Judaica, vol. 5, Jerusalem, Detroit: Macmillan Refrence USA in association with the ketev Pub. House.
16
Milgrom, Jacob (2007), “Bloodguilt”, in: Encyclopedia Judaica, vol.3, Jerusalem, Detroit: Macmillan Refrence USA in association with the ketev Pub. House.
17
Neusner, Jacob (2000), The Halakhah: an encyclopaedia of the Law of Judaism, Koninklijle Brill NV, leiden, The Netherlands, Retrieved from http://books.google.com.
18
Rothkoff, Aaron (2007), “Sacrifice”, in: Encyclopedia Judaica, vol.17. Jerusalem, Detroit: Macmillan Refrence USA in association with the ketev Pub. House.
19
Talmud (1984), (Hebrew-English edition of the Babylonion Talmud), London.
20
Yagod, Leon J. (2007), “Traditiont”, in: Encyclopedia Judaica, vol.20, Jerusalem, Detroit: Macmillan Refrence USA in association with the ketev Pub. House.
21
Zoe Petropoulou, Maria (2008), Animal Sacrifice in Ancient Greek Religion, Judaism, and Christianity 100 BC-AD 200, Oxford, New York, Retrieved from http://books. google.com.
22
ORIGINAL_ARTICLE
روایت سنتی از تاریخ زرتشت
مسئلۀ تاریخ زرتشت همواره یکی از موضوعاتی بوده که نظر دانشمندان و شرقشناسان بزرگ را به خود جلب کرده است. عدهای از مستشرقان بر این گماناند که زرتشت در حدود 600 قبل از میلاد ظهور کرده است. برخی دیگر این نظر را رد میکنند و تاریخ حیات او را به زمانی بسیار دورتر میرسانند. دکتر علیرضا شاپور شهبازی این مقاله را بر اساس شواهد تاریخی و تکیه بر مسائل گاهشماری نوشته است. وی در این مقاله، پس از رد نظریههای هرتسفلد، تقیزاده و هنینگ دربارۀ تاریخ 600 قبل از میلاد، نظر خود را بر اساس گاهشماری سنتی زرتشتی ارائه میکند و تاریخ حدود 1000 قبل از میلاد را برای زرتشت در نظر میگیرد. این نوشته مورد توجه ایرانشناس بزرگ ایتالیایی گراردو نیولی قرار گرفته و در کتاب ارزشمند خویش، زمان و زادگاه زرتشت (Zoroaster's Time and Homeland)، نظرات شهبازی را نقد و بررسی کرده است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66863_c04c32af49482c3e03fef8a4ec3c100f.pdf
2012-04-20
79
100
زرتشت
گاهشماری سنتی
عصر سلوکیان
دورة منجمان بابلی
بندهشن
علیرضا
شـاپور شهبـازی
1
LEAD_AUTHOR
سعید رضا
منتظری
2
استادیار گروه ادیان غیر ابراهیمی دانشگاه ادیان و مذاهب
AUTHOR
Al-Biruni (1879), The Chronology of Ancient pations, tr. E. Sachau, London.
1
Al-Mas’ūdī (1894), Kitāb al-tanbīh, ed. De Goeje, Leyden.
2
Bal’ami, Tārīk (1877-74), ed. H. Zotenberg, Paris.
3
Boyce, M. (1975), A History of Zoroastrianism, I (Handbuch der 2, Ht. 2A), Leiden.
4
Burkitt, F. C. (1904-15), Early Eastern Christianity, London.
5
Burrow, T. (1973), “The Proto-Indoaryans”, in RAS.
6
Gardīzī, Zayn-al akhbār (1374/1968), ed. `Abd-al Hay Habībī Tehran.
7
Hamza, Kitāb (1923), al-tārīkh-i sini mulūk al ard wa’Lanbiyā, Berlin.
8
Homäi, J. (1975/1353), Al-Tafhīm Li-awai Lsinata L-tanjim the book of in struction in the elements of theart of astrology, Tehran.
9
Jackson, A. V. W. (1988), Zoroaster the Prophet of ancient Iran, NewYork.
10
King, L. W. and Thomson R. C. (1907), The Sculptures and inscription of Darius the Great on the rock of Behistun in Persia, London.
11
Livshits (1968), “The Khwarazmian Calendar and eras of ancient Chorasmia” Acta Antiqua Acad, Scient Hungarica, XVI.
12
Nőldeke, T. (1890), Beitrőge Zur Geschichte des Alexander romans, Wien.
13
Olmstead, A. T. (1948), History of the Persian Empire, Chicaqo.
14
Pavry, J. D. C. (1933), “The Traditional date of Zoroaster”, Oriental Studies in honour of C. E. Pavry, London.
15
Taqizadeh, S. H. (1947), “The Era of Zoroaster”, Jras, 1947, 1-2.
16
ORIGINAL_ARTICLE
فر/ فرّه
مقالة حاضر ترجمة مقالة «فر/فرّه» از دایرةالمعارف ایرانیکا است. نویسندة آن یکی از متخصصان معروف در رشتة فرهنگ و زبانهای باستانی است و تاکنون چندین اثر از این شرقشناس ایتالیایی به زبان فارسی ترجمه شده است. این مقاله یکی از جامعترین منابعی است که در مورد مفهوم «فر» در ایران باستان نوشته شده است. این کلمه که به صورتهای مختلف به کار رفته است، بر مبنای محتملترین ریشهشناسی و نیز کارکرد معنایی آن، به معنای «شکوه» است. این واژه که همچنان در زبان فارسی به کار میرود در سرود ملی ایران نیز به کار رفته است؛ همچنین در فلسفة شیخ اشراق، در اصطلاح «خرّة کیانی» مشاهده میشود. در این مقاله ریشههای زبانشناختی و سیر تحول این کلمه و معنای لغوی و اصطلاحی آن بررسی شده است.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66864_9a927f5aaa508b557ebdabbe01e4a7cb.pdf
2012-04-20
101
118
فرّه
فر
خورنه
خرّه کیانی
ایران باستان
کیش زرتشتی
گـراردو
نیـولـی
1
LEAD_AUTHOR
سعید
انواری
2
استادیار دانشگاه علامة طباطبایی
AUTHOR
سپیده
رضی
3
کارشناس ارشد فلسفة اسلامی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حقیقت اسطوره
اسطوره در نظر انسانِ معتقد به آنْ داستانی است حقیقی، اما حقیقت آن نه از نوع حقیقت تاریخی است که با اسناد بتوان آن را اثبات کرد و نه حقیقتی است که با استدلالات عقلی اثبات شود؛ داستان وقایعی است که در آغاز جهان و سپیدهدم هستی، خدایان عامل آن بودهاند و حقیقتش را نیز از همین جا میگیرد. بهعلاوه از همین جهت با «داستانهای دروغ» فرق دارد که نه خدایان در آنها دستی دارند و نه از کارهای بزرگ و بامهابتِ آغازِ زمان در آنها ذکری هست. مهابت و شکوهی که در «داستان راستین» یا «اسطوره» هست رویِ دیگر سکة «حقیقتِ» آن است. از همین جاست که اقوامی که به «اسطوره» معتقدند آن را در هر جایی و هر زمانی بازگو نمیکنند. اما همین که اسطوره از «زمینة» خود خارج شود، تبدیل میشود به «داستانی دروغ» و «دنیوی».
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66865_71b515c5f6ce064cd01c5a64f942b249.pdf
2012-04-20
119
136
اسطوره
داستان راست
داستان دروغ
دین
جادو
رافائل
پتاتزونی
1
AUTHOR
سمیه
فرجی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان تطبیقی
AUTHOR
Basset, H. (1920), Essai sur la literature des Berbèrs, Algiers.
1
Baumann, H. (1938 [1939]), Afrikanische Wild- und Buschgeister in Zeitschr. f. Ethnologie lxx.
2
Beckwith.W. Martha (1930), "Mythology of the Oglala Dakota", in Journal of American Folk-Lore xliii.
3
Cardinal, A. W. (1931), Tales from Togoland, London.
4
Cole, F.C. (1915), Traditions of the Tinguian, a Study in Philippine Folk-Lore, Field Museum Pub.180, Chicago.
5
Dirr, A. (1925), "Der kaukasische Wild- und Jagdgott", in Anthropos xx.
6
Dorsey (1904), Mythology of the Wichta, Washington.
7
Dorsey.G. A. (1906), The Pawnee: Mythology (Pt.i), Washington.
8
Doutté, E. (1909), Magie et religion dans ľAfrique du. Nord, Paris.
9
Fletcher, C. Alice and La Flesche (1911), The Omaha Tribe (27th.ann. Report of the Bureau of Am. Ethnol.), Washington.
10
Gifford, E. W. (1933), "The South-Eastern Yavapai", Univ. of Calif., Pubs. In Am. Archaeology and Ethnology xxix, 3.
11
Harva, V. (1938), Die religiösen Vorstellungen der Altaischen Völker, Helsinki.
12
Junod, H, A. (1929), The Life of a South African Tribe, ed. 2, ii, London.
13
Krickeberg, W. (1948), "Das mittelammerikanische Ballspiel und seine religiöse Symbolik", in Paideuma iii, 3-5.
14
Linblom, G. (1919), The Akamba, Uppsala.
15
Meek, C. K. (1925), The Northern Tribes of Nigeria ii, Oxford.
16
Menges, K. (1932), Jäge rglaube und gebräuche bei Altajischen Türken in Muséon.
17
Merriam, C. (1910), The Dawn of the World, Cleveland.
18
Meyer, P. H. (1932), "Wunckau, oder Sonnenverehrung, in Neuguinea", in Anthropos.
19
Mooney, J. (1888), "Myths of the Cherokees", in J.A.F.L.i, 98.
20
Mooney, J., (1900), Myths of Cherokees (19th Annual Report of the Bureau of American Ethnology, Pt.I), Washington.
21
Nordenskiöld, E. (1932), "La Conception de ľâme chez les Indiens Cuna de ľIsthme de Panama", in Journ. De la Société des Américanistes.
22
Pettazzoni, R. (1924), I Misteri, Bologna.
23
___________ (1929), Confession dei peccati i, Bologna.
24
___________ (1929-36), Confession dei peccati i-ii, Paris.
25
___________ (1953), Miti e Leggende iii, Turin.
26
___________ (1954), Essays on the History of Religions, Leiden.
27
Piddington, R. (1932a), Totemic System of the Karadjeri Tribe, in Oceania ii, 374, 393.
28
___________ (1932b), "Karadjeri Initiation", in Oceania iii.
29
Rasmussen, Knut. (1931), The Netsilik Eskimos, Copenhagen.
30
Russel, Fr. (1908), The Pima Indians (26th Annual Report of the Bur of Am.Eth.), Washington.
31
Russel, R. V. (1916), The Tribes and Castes of the Central Provinces of India iii, London.
32
Viehe, G. (1902), in Mitt.des Seminars f. Orientalische Sprachen zu Berlin V, iii, Abteilung.
33
Walker, J. R. (1917), "The Sun Dance and other Ceremonies of the Oglala Division of Teton Dakota", in Anthropological Papers of the American Museum of Natural History, xvi, NewYork.
34
Zelenin (1910), "Die religiöse Funktion der Volksmärchen", in Internet, Archiv f. Ethnographie xxxi.
35
ORIGINAL_ARTICLE
برهان آگاهی
پیدایش آگاهی یکی از پیچیدهترین پدیدههای جهان هستی است که در قرن بیستم و با پیشرفت مباحث فلسفه ذهن، روانشناسی و علوم شناختی بهطور جدی مورد تحقیق و مطالعه قرار گرفته است. تلاشهای بسیاری برای توصیف چیستی و تبیین نحوه پیدایش این پدیده رازآمیز صورت گرفته و نظریههای گوناگونی ارائه شده است. رویکرد طبیعتگرایانه و خداباورانه، دو بستر اصلی متافیزیکی برای اینگونه نظریات هستند. جی. پی. مورلند در این مقاله، نخست دو معیار برای پذیرش یک نظریه علمی بیان میکند. سپس نظریههای گوناگون طبیعتگرایانه درباره آگاهی را تقریر میکند و نقاط ضعف آنها را نشان میدهد. در ادامه، قابلیت رویکرد خداباورانه در تبیین این موضوع را بیان میکند و با توجه به دو معیاری که برای ترجیح یک نظریه علمی ارائه کرده است، رویکرد خداباورانه را پذیرفتنیتر میداند.
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66866_89a8037b5d651df849ef5b4b25760ef2.pdf
2012-04-20
137
164
براهین اثبات وجود خدا
آگاهی
خداباوری
طبیعتگرایی
متافیزیک
جِی. پی.
مورلَند
1
LEAD_AUTHOR
صـالح
افروغ
2
دانشپژوه سطح چهار مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی
AUTHOR
Adams Robert (1992), “Flavors, Colors, and God”, reprinted in Contemporary Perspectives on Religious Epistemology, R. Douglas Geivett and Brendan Sweetman (eds), New York: Oxford University Press.
1
Armstrong, D. M. (1978) “Naturalism: Materialism and First Philosophy”, in Philosophia 8.
2
___________ (1978), Universals and Scientific Realism, Vol. I: Nominalism & Realism, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
3
Bishop, John (1989), Natural Agency, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
4
Chalmers, David J. (1996), The Conscious Mind, New York: Oxford University Press.
5
Churchland, Paul (1984), Matter and Consciousness, Cambridge, MA: MIT Press.
6
Clark, Stephen, R. L. (1984), From Athens to Jerusalem, Oxford: Clarendon.
7
Dennett, Daniel (1984), Elbow Room, Cambridge, MA: MIT Press.
8
Gruber, Howard E. (1974), Darwin on Man: A Psychological Study of Scientific Creativity, Chicago: University of Chicago Press.
9
Hasker, William (1999), The Emergent Self, Ithaca, New York: Cornell University Press.
10
Horgan, Terence (1993), “Nonreductive Materialism and the Explanatory Autonomy of Psychology,” in Naturalism, Steven J. Wagner and Richard Warner (eds) NotreDame, IN: University of Notre Dame Press.
11
Jackson, Frank (1998), From Metaphysics to Ethics, Oxford: Clarendon Press.
12
Kim, Jaegwon (1996), Philosophy of Mind, Boulder, CO: Westview Press.
13
___________ (1998), Mind in a Physical World, Cambridge, MA: MIT Press.
14
Lyons, William (1995), “Introduction”, in Modern Philosophy of Mind, William Lyons(ed.), London: Everyman.
15
Mackie, J. L. (1982), The Miracle of Theism, Oxford: Clarendon Press.
16
Madell, Geoffrey (1988), Mind and Materialism, Edinburgh: Edinburgh University Press.
17
McGinn, Colin (1999), The Mysterious Flame, New York: Basic Books.
18
Moreland, J. P. & Scott Rae (2000), Body & Soul: Human Nature and the Crisis in Ethics, Downers Grove, IL: InterVarsity Press.
19
___________ (1998), “Searle’s Biological Naturalism and the Argument from Consciousness”, in Faith and Philosophy.
20
Nagel, Thomas (1986), The View From Nowhere, New York: Oxford University Press.
21
Papineau, David (1993), Philosophical Naturalism, Oxford: Blackwell Publishers.
22
Richard Swinburne (1997), The Evolution of the Soul, Oxford: Clarendon Press.
23
Searle, John (1992), The Rediscovery of the Mind, Cambridge, MA: MIT Press.
24
Swinburne, Richard (1979), The Existence of God, Oxford: Clarendon.
25
___________ (1996), Isthere a God?, Oxford: Oxford University Press.
26
___________ (1995), “The Origin of Consciousness,” in: Cosmic Beginnings and Human Ends, Clifford N. Matthews and Roy Abraham Varghese (eds.), Chicago: Open Court.
27
Taliaferro, Charles (1994), Consciousness and the Mind of God, Cambridge, UK: Cambridge University Press.
28
29
ORIGINAL_ARTICLE
ازدواج حس و روح: یکپارچهسازی علم و دین
https://haftasman.urd.ac.ir/article_66867_fece894718e10579cac18bcd097294ee.pdf
2012-04-20
165
185
مجتبی
اعتمادی نیا
1
دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
AUTHOR