@article { author = {Ayazi, S. M. A.}, title = {The Foundations of Al-Shahristani's Intuitive Exegeses in Mafatih Al-Asrar}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {12}, number = {45}, pages = {59-84}, year = {2010}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {Mafatih Al-Asrar wa Masabih Al-Abrar is among the unique exegeses of the 6th century of Hegira with a theological orientation, which characterizes the Ismaili sect. This exegesis, which remains unfinished, is a traditional one whose style of interpretation is ordinal rather than thematic; it is in Arabic and the tone it adopts is that of the people of the Great Khorasan. It is among the few works which reflect the mystical exegesis method of this religious school in an acceptable way in the 6th century. The significance of this enterprise is due to the theological character of its exegete and the distinguishing characteristics of his exegesis. His method of exegesis is based upon some particular principles which are lacking in the similar ones. On the one hand, it is theologically orientated and is concerned with the criticism of the Asharites and the Mutazila and on the other hand, it is an intuitive exegesis, which is similar to mystical exegeses, and which is carried out in terms of unraveling the mysteries and other layers of the Quran. The author initially gives an account of the life and works of Al-Shahristani; and then he considers the bases of the tradition of Tawil, intellectual context and some instances of of his intuitive interpretation; and ultimately he concerns himself with general considerations on introducing Al-Shahristani's exegesis, his sources and methodology, and the characteristics of his exegesis.}, keywords = {Mafatih Al-Asrar,interpretive method,intuitive exegesis,Ismaili exegesis}, title_fa = {مبانی تأویلات باطنی شهرستانی در مفاتیح الاسرار}, abstract_fa = {از رشته‌های وابسته به دانش تفسیر، شناخت روش تفسیر و تأویلِ مفسران و جایگاه اعتقادی و کلامی آن است.مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار از یگانه تفاسیر قرن ششم با گرایش کلامی عقلی از جریان اسماعیلی است. این تفسیر که ناتمام مانده، در قالب تفاسیرِ رایج و سنتی و به سبک تفسیر ترتیبی است. زبان این تفسیر عربی و ادبیات کلامی آن، ادبیات مردم خراسان کبیر است. این تفسیر از جمله معدود آثاری است که انعکاس‌دهندة روش تفسیر باطنی این نحلة مذهبی در شکل قابل قبولِ آن، در قرن ششم است. اهمیت این کاوش به دلیل نام‌آوری شخصیت کلامیِ مفسر و ویژگی‌های تفسیری آن است. شهرستانی روش تفسیری خود را بر اصول ویژه‌ای بنا نهاده است که در تفاسیر مشابه دیده نمی‌شود؛ از سویی صبغة کلامی دارد و در نقد اشاعره، معتزله و فلاسفه است، و از سویی دیگر تأویلی باطنی و شبیه به تفاسیر عرفانی است که در قالب اسرار و بیان لایه‌های دیگر این کتاب الاهی بیان شده است. نویسنده در آغاز شرحی از احوال و آثار شهرستانی را بیان می‌کند، سپس به مبانی تأویل‌گرایی، بستر اندیشه، و نمونه‌هایی از تفسیر باطنی او اشاره می‌کند و آنگاه به کلیاتی در معرفی تفسیر و منابع و روش و ویژگی‌های تفسیری او می‌پردازد}, keywords_fa = {شهرستانی,مفاتیح الاسرار,روش تفسیری,تأویل باطنی,تفسیر اسماعیلی}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68464.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_68464_569715c70553e1472cedd0108e054562.pdf} }