@article { author = {Maleki, Mohammad and Vahidi, Shahab din}, title = {Means and Resources of Knowledge from Imam Ali's (A) Point of View in Nahjolbalaghe}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {18}, number = {70}, pages = {5-28}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ابزار و منابع معرفت از دیدگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه}, abstract_fa = {مسئله شناخت، پایه و اساس جهان‌بینی الاهی و غیرالاهی است که در طول تاریخ اندیشمندان اهتمام خاصی به آن نشان داده‌اند. در رأس همه آنها حضرت علی (ع) نیز در نهج‌البلاغه روش‌ها و ابزارهایی مانند حس، عقل، شهود و وحی را برای شناخت عالم هستی، به‌ویژه مبدأ آن، ترسیم و تفسیر کرده‌اند و انسان‌ها را از حدود و قلمرو آنها در شناخت آگاه می‌کنند. نوشتار پیش رو پژوهشی است درباره ابزارهای شناخت و بیان قلمرو حدود آنها از دیدگاه حضرت علی (ع) با استناد به نهج‌البلاغه و کلمات نورانی آن امام همام.}, keywords_fa = {نهج‌البلاغه,شناخت,حس,عقل,شهود,وحی}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60323.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60323_36d315c42ac297011af222693650cdc9.pdf} } @article { author = {Mahdavi Rad, Mohajer}, title = {Effect of Prayer upon Human's Transcendental Tendencies from a Shi'ite Point of View}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {18}, number = {70}, pages = {29-42}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {بررسی تأثیر دعا بر گرایش‌های متعالی انسان از نظر شیعه}, abstract_fa = {در همه مذاهب اسلامی به دعا توجه شده است. از میان همه این مذاهب، دعا در شیعه جایگاه ویژه‌ای دارد. اهمیت دعا و آثار سازنده آن و نقش مهم گرایش‌ها در نیل به کمال، نویسنده را بر آن داشت که تأثیر دعای شیعی بر گرایش‌های انسان را، که یکی از ساحت‌های وجودی او است، بررسی کند. روش بحث توصیفی‌تحلیلی است. دعای شیعه، خواندن خدا و میل و رغبت به او است. کمال شیعی قرب الاهی است. دعا با تأثیر بر گرایش‌های متعالی انسان زمینه‌ساز نیل به کمال است. به فعلیت رساندن کمال‌طلبی، حقیقت‌جویی، خداجویی و تمرکز بر معرفت‌بخشی از طریق محتوا به ‌عنوان زمینه گرایش‌ها، اکتسابی‌بودن محبت و امید، تأکید بر عبودیت انسان و توازن بین خوف ‌و رجا از تأثیرهای دعای شیعی بر گرایش‌های انسان است.}, keywords_fa = {دعا,کمال,گرایش‌های انسان,شیعه}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60326.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60326_64bf51c719ce6bd9a83d523b87ea7733.pdf} } @article { author = {Kohlberg, Etan and Gharibi, Abolfazl}, title = {Western Studies of Shi'a Islam}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {18}, number = {70}, pages = {43-62}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {مطالعات جهان غرب در باره تشیع}, abstract_fa = {مقاله حاضر بر آن است تا دشواری‌های مطالعات شیعی را، از بدو پیدایش این مطالعات، با تأکید بر میزان دسترسی محققان به منابع بکاود. اندک اطلاعاتی که درباره تشیع یافت می‌شد از گزند تعصب و تحریف در امان نمانده بود. با تشکیل حکومت صفوی و بازدید سیاحان اروپایی از ایران و اقامت در آن آشنایی با متون دست اول در غرب افزایش یافت. اما این متون اغلب حاصل کار سنیّان بود. در نیمه دوم قرن نوزدهم کوشیدند متون شیعی را از کتاب‌خانه‌ها و مجموعه‌های شخصی به دست آورند و تصحیح یا ترجمه کنند. امّا این اقدامات پراکنده بود. در این بین، فعالیت‌ها و آثار گلدزیهر کمک شایانی به درک اسلام شیعی می‌کرد اما وی نیز مانند هم‌عصرانش با مشکل کمبود منابع روبه‌رو بود. در دهه 60 میلادی اوضاع رو به بهبود نهاد. متون متعددی، به‌خصوص در نجف و ایران، منتشر شد و اولین گردهمایی بین‌المللی که صرفاً به تشیع دوازده‌امامی اختصاص داشت برای اولین بار در 1968 در استراسبورگ برگزار شد. متأسفانه این حرکت نیز ادامه نیافت تا اینکه انقلاب ایران همگان را وادشت تا نگاه تازه‌ای به این موضوع داشته باشند}, keywords_fa = {مطالعات شیعی,اسلام شیعی,شرق‌شناسی,متون شیعی,صفویه}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60327.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60327_998ea715073517a3b1e8b6b4449cb477.pdf} } @article { author = {Ghodarzi, Arash and Asghari, Mahdi}, title = {Common and Distinctive Characteristics of Ahle Haq Dynasties}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {18}, number = {70}, pages = {63-84}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اشتراکات و افتراقات خاندان‌های اهل حق}, abstract_fa = {اهل حق که «یارسان» نیز نامیده شده‌اند جریانی اعتقادی‌مذهبی هستند که در تقسیم‌بندی کلامی ذیل مذهب تشیع به حساب آورده شده‌اند. این جریان با تصوف مناسبات گوناگون داشته و آثاری از تفکرات زرتشتی و مزدیسنا در آن به چشم می‌خورد. زمان پیدایش این جریان را قرن دوم ه.ق. دانسته‌اند، اما بعدها در قرن هفتم ه.ق. این آیین تجدید شده، آیین خاصی برای آن در نظر گرفته می‌شود. نظام تداوم این تجدید در قالب تشکیل خاندان‌های یازده‌گانه از فرزندان سلطان اسحاق بوده است. این خاندان‌ها در اصل اعتقادات کلی با یکدیگر اشتراک دارند و در جزئیات برخی مسائل دیگر افتراقاتی دارند. در تحقیق حاضر، این اشتراکات و افتراقات تبیین خواهد شد. در نگارش مقاله، علاوه بر استفاده از منابع دست اول و کمیاب اهل حق، از مطالعات میدانی متعدد نیز بهره برده شده است.}, keywords_fa = {خاندان‌های اهل حق,سلطان اسحاق,پردیور,جم‌خانه,دونادون}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60329.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60329_0c8680a0990c401a19876f420c729df8.pdf} } @article { author = {Lewis, C. S. and Hashemi, Seyyed Ahmad Reza}, title = {On Obstinacy in Belief}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {18}, number = {70}, pages = {63-84}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {سرسختی در باور}, abstract_fa = {دینداران متهم به سرسختی در باور هستند؛ یعنی نه‌تنها به شواهد مخالف در برابر باورشان بی‌اعتنا هستند، بلکه مقاومت در برابر شواهد مخالف و پافشاری بر باورشان را نشانه استحکام ایمان خود می‌دانند. برخلاف دانشمندان که هیچ‌گونه اغماضی را حتی در برابر کوچک‌ترین شواهد روا نمی‌دانند. سی اس. لویس در این نوشتار می‌کوشد نشان دهد که این سرسختیِ دینداران در باورشان ناشی از اعتمادی است که مبنای هر گونه روابط شخصی میان تمام افراد است و شخص دیندار که بنا به گرایش اولیه‌اش، خود را در ارتباط شخصیِ عمیقی با خدا می‌یابد، نه‌تنها حق دارد به طرفِ رابطه‌اش اعتماد کند و در قبال او تردید به خود راه ندهد، بلکه در صورت پرهیز از چنین اعتمادی سزاوار سرزنش و مذمت است.}, keywords_fa = {عقلانیت,باور دینی,بینه,اعتماد}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60331.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60331_2901086e78eb9cc20a5a09deb7083cb7.pdf} } @article { author = {Griffin, David Ray and حقانی فضل, محمد}, title = {Creation of Nothing, Creation of Chaos, and the Problem of Evil}, journal = {Journal of Seven Heavens}, volume = {18}, number = {70}, pages = {85-98}, year = {2016}, publisher = {University of religions and Denominations}, issn = {2322-4290}, eissn = {2717-106X}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {خلق از عدم، خلق از آشوب و مسئله شر}, abstract_fa = {مسئله شر همواره ذهن معتقدان به خدای شخص‌وار را به خود درگیر کرده و تاکنون تئودیسه‌های متعددی برای توجیه وجود شر در عالم مطرح شده است؛ اما نویسنده معتقد است تئودیسه‌های موجود در رسیدن به هدف خویش ناکام‌اند؛ از این‌رو می‌کوشد بر اساس خداباوری پویشی، تئودیسه‌ای جدید مطرح کند. او ابتدا به سراغ داستان آفرینش و آموزه خلق از عدم می‌رود؛ آموزه‌ای از که از نظر او، باعث پیدایش این دیدگاه است که خدا بر همه چیز تسلط کامل دارد و منشأ شرور نیز خود خدا است. اما او نشان می‌دهد اعتقاد به خلق از عدم در نزاع‌های الاهیاتی صدر مسیحیت ریشه دارد و پیش از آن، بسیاری از الاهی‌دانان به نظریه‌ای دیگر باور داشتند: خلق از آشوب. در گام بعد، نویسنده تئودیسه‌های مبتنی بر خداباوری سنتی را مرور می‌کند و با یادآوری کاستی‌های آنها نشان می‌دهد خداباوریِ سنتی مشکلی حل‌ناشدنی با شرور دارد که ناشی از پذیرشِ آموزه خلق از عدم است. او در نیمه پایانی مقاله، دیدگاه پویشی درباره قدرت الاهی و خلقت جهان را تبیین و استلزامات این نظریه را بیان می‌کند.}, keywords_fa = {مسئله شر,تئودیسه,الاهیات پویشی,قدرت الاهی,خلق از عدم,خلق از آشوب}, url = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60332.html}, eprint = {https://haftasman.urd.ac.ir/article_60332_91d8f1b4a7085130ec81fe3a024d6fe1.pdf} }