کارشناس ارشد ادیان و عرفان و پژوهشگر گروه ادیان و مذاهب بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
چکیده
نویسندگان این مقاله ضمن مقایسه دیدگاههای عرفانی موجود در آثار ویتگنشتاین با مکتب ذن بودیسم، پرتو تازهای بر تجربه عرفانی از منظر این دو مکتب فکری افکندهاند. آنها عرفان را نوعی شیوه نگریستن به عالم تلقی کرده و معتقدند شیوه نگریستن یک فرد یا یک مسلک مشروط به دلیل نیست و کسی نمیتواند با دلایل منطقی و فلسفی شیوه نگریستن یک فرد را تغییر دهد. به اعتقاد آنها، عرفان از منظر این دو مسلک پدیدهای اینجهانی است و تجربه عرفانی هرگز تجربهای رازآمیز و سرّی نیست، بلکه در حقیقت آن را الگو و روش اعتدال و میانهروی میدانند و معتقدند فقط عارف کاملاً همسو با واقعیت و منطق زندگی میکند و با مشاهده خود، در مقام دریافتکننده هدیه بزرگ حیات، درمییابد که همه انسانهای دیگر نیز همچون او دریافتکننده این هدیه هستند و هیچ انسانی و حتی هیچ موجود زنده و ذیشعوری برتر و فراتر از موجودات و انسانهای دیگر نیست.
کاکس, چارلز اِچ, کاکس, جین دبلیو., & محمدپور, محمد حسین. (1392). تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم. هفت آسمان, 15(پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم), 225-238.
MLA
چارلز اِچ کاکس; جین دبلیو. کاکس; محمد حسین محمدپور. "تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم". هفت آسمان, 15, پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم, 1392, 225-238.
HARVARD
کاکس, چارلز اِچ, کاکس, جین دبلیو., محمدپور, محمد حسین. (1392). 'تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم', هفت آسمان, 15(پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم), pp. 225-238.
VANCOUVER
کاکس, چارلز اِچ, کاکس, جین دبلیو., محمدپور, محمد حسین. تجربه عرفانی با تأکید بر اندیشههای ویتگنشتاین و مکتب ذن بودیسم. هفت آسمان, 1392; 15(پنجاه و ششم و پنجاه و هفتم): 225-238.